سبزوار- عضو شورای اسلامی خراسان رضوی با انتقاد از تعیین نشدن فرماندار شهرستان خوشاب اظهار داشت: شهرستان ۴۰ هزار نفری خوشاب از شهریورماه توسط سرپرست اداره می‌شود و از انتخاب فرماندار جدید هنوز خبری نیست.

خوشاب بدون فرماندار هدایت می شود

دارابی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین، افزود: در شهریور ماه، فرماندار سابق شهرستان خوشاب جابه‌جا شد و از آن زمان تاکنون پست فرماندار شهرستان خوشاب به صورت سرپرستی توسط معاون فرماندار سابق اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه معرفی نشدن فرماندار جدید یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرستان خوشاب است، اضافه کرد: انتظار می‌رود، استاندار خراسان رضوی با تسریع درانتخاب فرماندار جدید شهرستان خوشاب به این بلاتکلیفی و مشکلات ایجاد شده در شهرستان پایان دهد.

وی در بخش دیگر با اشاره به اینکه حدود ۹۷ درصد جمعیت شهرستان در روستا ساکن هستند، تصریح کرد: شهرستان خوشاب دارای ۷۰ روستا و یک شهر به نام سلطان‌آباد به عنوان مرکز شهرستان است.

وی با بیان اینکه از ۷۰ روستا ۵۶ روستا دارای شورا و دهیاری و مابقی با جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار هستند، گفت: با اینکه بخش قابل توجهی از جمعیت این شهرستان روستایی هستند، اما آن طور که باید به روستاها و رفع مشکلات از جمله در بخش کانال آب‌رسانی توجهی نشده است و همین مسأله سبب شده است، روند کلی، خالی شدن روستاها از سکنه باشد.

عضو شورای اسلامی شهرستان خوشاب خاطرنشان کرد: توجه جهاد کشاورزی بیشتر متوجه روستاهای بزرگ مانند مشکان است که این روستاها خود دارای چاه آب هستند.

وی با اشاره به بی‌توجهی جهاد کشاورزی به قنات، کاریز و ایجاد بند گفت: با اینکه شهرستان فقط دارای یک شهر است و بخش عمده را روستا تشکیل می‌دهد، اما به حوزه روستایی چندان توجهی نمی‌شود و همین مسأله سبب شده است، روستاییان جذب حاشیه شهرهایی مانند سبزوار، مشهد و تهران شوند.

دارابی با بیان اینکه اکثر روستاها فاقد گاز هستند، گفت: تنها شهرک صنعتی شهرستان خوشاب دارای چهار کارگاه کوچک است که تنها یکی در حوزه پسته پاک‌کنی فعال است و یک واحد دیگر نیز در مرحله بهره‌برداری قرار دارد و دو واحد نیز آماده ساخت است.

مسافت ۳۰ کیلومتری برای تزریق یک آمپول

وی با اشاره به اینکه بیکاری در شهرستان بیداد می‌کند، اضافه کرد: این شهرستان وسیع و به دلیل پراکندگی زیاد روستاها دسترسی مردم به خدمات درمانی سخت است، به طوری که برای تزریق یک آمپول گاه باید مسافت ۳۰ کیلومتری از روستاها تا مرکز درمانی طی شود.

وی با اشاره به وجود یک واحد درمان بستر و سه درمانگاه در شهرستان ۴۰ هزار نفری خوشاب یادآور شد: شهرستان خوشاب فاقد بیمارستان است و مردم برای برخورداری از خدمات تخصصی درمانی باید به شهرستان‌هایی مانند سبزوار یا مشهد مراجعه کنند.

کمبود ضامن

وی یکی دیگر از مشکلات اصلی این شهرستان را کمبود ضامن برای دریافت وام‌های خوداشتغالی اعلام کرد و گفت: اکثر کارمندان شهرستان از سبزوار هستند و از آن جا که شمار کارمندان بومی شهرستان خوشاب اندک است، پیدا کردن دو ضامن برای دریافت وام‌های خود اشتغالی معرفی شده از بهزیستی و کمیته امداد به یکی از مهم ترین مشکلات مردم تبدیل شده است.

وی ادامه داد: این موضوع سبب شده است، مردم نتوانند وام‌های خوداشتغالی را دریافت کنند و در نتیجه ۹۰ درصد سهمیه شهرستان از بین برود.
وی در توضیح بیشتر این مسأله یادآورشد: منطقه دره یان شهرستان با ۱۵ تا ۱۷ روستا و فاصله ۵۲ کیلومتری تا مرکز شهرستان تنها دارای ۲۰ کارمند است که جوابگوی نیاز یک منطقه حداقل ۱۰ هزار نفری برای داشتن دو ضامن کارمند رسمی جهت دریافت وام نیست.

وی با بیان اینکه چنین قوانینی برای روستاها دست و پا گیر است، اضافه کرد: زمانی قرار بود، املاک روستاییان به عنوان وثیقه برای پرداخت وام از سوی بانک‌ها پذیرفته شود که اجرایی نشد، این در حالی است که ارزش املاک روستاییان چندین برابر مبلغ ۱۰ یا ۱۵ میلیون تومانی وامی است که بانک‌ها اعطا می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.