رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که سیاست های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در زمینه حمایت از شهرک سازی این رژیم در اراضی اشغالی، تشکیل کشور فلسطین را به امری غیر ممکن تبدیل کرده است.

اوباما: با وجود ادامه شهرک سازی، تشکیل کشور فلسطین ممکن نخواهد بود

به گزارش "قدس آنلاین"، باراک اوباما شامگاه دیروز سه شنبه در گفتگو با خبرگزاری رویترز اظهار داشت که نتانیاهو می گوید به راه حل تشکیل دو کشور پایبند است اما با این حال عملکرد و سیاست هایش همواره نشان داده که هرگاه برای توسعه شهرک سازی در اراضی فلسطینی تحت فشار قرار می گیرد، بدون هیچ توجهی به تعهدات و اظهارات خود در مورد راه حل تشکیل دو کشور، این کار را انجام داده و به شهرک سازی ادامه می دهد.

این در حالی است که هم اکنون حدود ۵۷۰ هزار شهرک نشین صهیونیست در کرانه باختری و قدس شرقی که بالغ بر ۲.۶ میلیون فلسطینی در آن زندگی می کنند، سکونت دارند.

اوباما که ۲۰ ماه جاری کاخ سفید را ترک کرده و جای خود را به دونالد ترامپ می دهد، اظهار داشت که او و جان کری وزیر خارجه آمریکا بارها طی سال های گذشته از نتانیاهو خواسته اند شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین را متوقف کند اما او هرگز اعتنایی به این مساله نشان نداده است.

او در ادامه تصریح کرد که با وجود ادامه شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینیان، تشکیل کشور فلسطین به امری غیر ممکن یا لااقل بسیار سخت و دشوار تبدیل شده است.

دولت رژیم صهیونیستی منتظر روی کار آمدن دونالد ترامپ است تا با توجه به اعلام حمایت های همیشگی وی از رژیم صهیونیستی و به ویژه شهرک سازی این رژیم در اراضی فلسطینی بتواند راحت تر سیاست های خود را پیش ببرد.

دونالد ترامپ قبلا نیز سیاست های اوباما در قبال اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده بود و متعهد به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس شده بود که این مساله خشم گسترده فلسطینیان و حامیان مساله فلسطین را در پی داشته است.

رابطه اوباما و نتانیاهو طی سال های گذشته به سبب اختلاف بر سر شهرک سازی این رژیم در اراضی اشغالی و مخالفت آن با امضای توافق هسته ای با ایران در سال ۲۰۱۵ شاهد تنش زیادی بوده است.

لازم به ذکر است که آخرین دور از مذاکرات سازش میان طرفین فلسطینی و صهیونیستی تحت نظارت آمریکا در سال ۲۰۱۴ انجام شد و از آن زمان تاکنون مذاکرات به خاطر سیاست های خودسرانه دشمن صهیونیستی به ویژه اصرار این رژیم بر ادامه شهرک سازی  در اراضی فلسطینی که به موجب قطعنامه ها و کنوانسیون های بین المللی امری کاملا غیر قانونی است، به بن بست رسیده است و تلاش های صورت گرفته هم برای احیای آن تاکنون هیچ نتیجه ای در پی نداشته است.

منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.