گزینه منتخب ترامپ برای پست وزارت امور خارجه امروز(چهارشنبه) در جلسه سنا حاضر می‌شود تا تاییدیه بگیرد اما از سوی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهانی که نگران روابط شخصی او با رئیس‌جمهوری روسیه هستند، مورد سوال قرار می‌گیرد.

وزیر خارجه ترامپ با سوالات سختی درباره روسیه مواجه است

به گزارش "قدس آنلاین"، رکس تیلرسون ۶۴ ساله سابقا رئیس شرکت نفت و گاز اکسون موبیل بود و تجربه سیاسی ندارد. اصلی‌ترین سوالی که او باید پاسخ دهد این است که چگونه می‌خواهد خودش را از یک "معامله‌گر" نفتی بزرگ به یک "دیپلمات آمریکایی" تبدیل کند.

گزیده‌هایی از سخنان او پیش از جلسه سنا منتشر شده و تیلرسون قرار است بگوید که "روس‌ها تهدید هستند و متحدان ناتو حق دارند که با اقدامات مسکو به حالت آماده‌باش درآیند. " با این حال، او می‌گوید که تجدید فعالیت روسیه در "غیاب رهبری آمریکا" رخ داده و خواستار مذاکرات شفاف و دوستانه با مسکو خواهد شد.

تیلرسون خواهد گفت: ما باید در روابط با روسیه "آگاهانه" عمل کنیم. روسیه امروز خطر محسوب می‌شود اما این غیر قابل پیش‌بینی نیست که آنها بخواهند منافع خودشان را توسعه دهند. ما نیاز داریم تا مذاکرات باز و شفافی را با روسیه درباره بلندپروازی‌های آنها انجام دهیم تا بدانیم که رویه کار خودمان را چگونه برنامه‌ریزی کنیم.

او همچنین قرار است بر لزوم نابودی داعش تاکید کرده و از رفتار چین در دریای چین جنوبی انتقاد کرده و از پکن بخواهد تا کره‌شمالی را تحت فشار قرار دهد.

جلسه تایید تیلرسون در سنای آمریکا در شرایطی انجام خواهد شد که تنش‌های روزافزونی با روسیه به وجود آمده است. علت این تنش‌ها، ادعای "خرابکاری" روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ارزیابی آژانس‌های اطلاعاتی آمریکاست که تاکید دارند روسیه عامل حملات هکری علیه حزب دموکرات آمریکاست. به گفته آنها، هدف این اقدامات کمک به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات هشتم نوامبر بوده است؛ اتهاماتی که مسکو قویا رد می‌کند.   

گزینه ترامپ به عنوان وزیر امور خارجه آتی آمریکا، مخالف تحریم‌های آمریکا علیه روسیه در سال ۲۰۱۴ بود. این تحریم‌ها به بهانه الحاق شبه‌جزیره کریمه از اوکراین به خاک روسیه انجام شد و تیلرسون معتقد بود که چنین حرکاتی "ناکارآمد" است.

رکس تیلرسون احتمالا با سوالات بسیاری درباره نقش آمریکا در خاتمه دادن به جنگ داخلی سوریه، سیاست شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی و راه‌حل دو کشوری، تغییرات آب و هوایی، مشارکت آمریکا در ناتو و حمایت آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران مواجه شود.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.