ساری- حمله ۴۰۰۰ هزار پرنده به مزارع کلزا در استان مازندران و غارت دسترنج کشاورزان موجی از نگرانی در بین کشاورزان گلوگاه ایجاد کرد.

کشاورزان گلوگاه مورد حمله پرندگان قرار گرفتند/اظهارات متناقض در خصوص چرایی مشکل

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست گلوگاه از حمله ۴ هزار پرنده «زنگوله بال» به مزارع کلزای این شهرستان خبر داد.

محمد علی طالبی در گفت و گو با قدس آنلاین، با اشاره به اینکه با حضور این گونه حفاظت شده، ۱۲۴۰ هکتار از مزارع کلزای گلوگاه در معرض آسیب قرار گرفت، افزود: سرمای زودرس در مناطق سیبری موجب حضور این تعداد زنگلوله بال شده است.

وی به حضور گله های ۲۰۰ تا ۵۰۰ تایی این پرنده در مزارع اشاره کرد و یادآور شد: نام محلی این پرنده «اسپری» بوده و حضورش در این مناطق ارتباطی به کمبود غذا در تالاب میانکاله ندارد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست گلوگاه با اشاره به اینکه با اصلاح الگوی کشت در سالجاری، در اغلب مزارع شهرستان کلزا کشت شد، اضافه کرد: کلزا از گیاهان پهن برگ بوده و مزه نرم و شیرینی داشته و خوش خوراک می باشد و این پرنده بسیار باهوش، مزارع گلوگاه را برای تغذیه خود مناسب دیده است.

طالبی با بیان اینکه در سالهای گذشته بعلت کشت گندم در گلوگاه، تعداد کمی از این پرنده به این مناطق می آمدند، گفت: بعلت وجود آنفلوانزای پرندگان و وضعیت شکار ممنوع، شرایط برای هجوم زنگوله بال فراهم بوده و شاهد جمعیت زیادی از این پرنده هستیم.

وی یادآور شد: در جلسه ای که با مدیران جهاد کشاورزی برگزار شد، مقرر شد کشاورزان با سلاح های دستی که ایجاد صدای ناهنجار می کند نسبت به فراری دادن پرندگان اقدام کنند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست گلوگاه با بیان اینکه زنگوله بال در مکان هایی دور از مناطق مسکونی و زمین های حاشیه تالاب میانکاله حضور دارد، گفت: این پرنده از گونه های حفاظت و حمایت شده بوده و شکار آن ممنوع می باشد.

طالبی با اشاره به اینکه وقتی ارتفاع کلزا به ۳۰ سانتی متر می رسد، این پرنده تغذیه آن را رها می کند، خاطرنشان کرد: میزان خسارات وارده درحال برآورد و گزارش به سازمان می باشد تا اگر قابل پرداخت است، جبران شود.

وی با ذکر این نکته که در سالهای گذشته بعلت کشت گندم این میزان خسارت را شاهد نبودیم، اضافه کرد: با هجوم این پرنده، برخی از کشاورزان حاشیه تالاب با شخم زدن مزارع کلزا، اقدام به کشت مجدد گندم کردند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست گلوگاه با اعلام اینکه باید از حضور این پرنده خوشحال باشیم، گفت: فضولات زنگوله بال موجب تقویت خاک شده و در سالهای گذشته با خوردن علف های مزاحم در مزارع گندم، کار وجین را برای کشاورزان انجام می دادند.

کشاورزان نگران هستند

اما مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه بر خلاف نظر رئیس اداره محیط زیست گلوگاه با اشاره به اینکه این پرندگان به دلیل کمبود غذا به این دشتها حمله ور شده اند اظهار داشت:خطر ادامه حمله پرندگان وحشی به مزارع کلزا همچنان وجود دارد.

وی ادامه داد: حمله پرندگان به مزارع کلزا برای نخستین بار در سال های اخیر مشاهده شده است.

پورفلاح تصریح کرد: :این پرندگان که تعدادشان امسال چندین برابر نسبت به سال های گذشته است، جوانه مرکزی دانه روغنی را چریده و رشد این گیاه را متوقف می کنند.

وی با بیان اینکه و کشاورزان نگران هستند افزود: این پرندگان در تالاب بین المللی میانکاله زندگی می کنند و  به دلیل کمبود غذا به سمت دشت ها حمله ور شده اند.

وی سطح زیر کشت کلزا در سال جاری در گلوگاه را یکهزار و ۲۰۰هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به رویکرد افزایش سطح کشت دانه روغنی کلزا در وزارت جهاد کشاورزی ، امسال سطح زیر کشت این گیاه در شهرستان تا سه برابر بیشتر شده است.

گفتنی است: زنگوله بال ها در زمستان به صورت گروهی زندگی می‌کنند و زیستگاه آنها دشت‌های سرسبز و کشتزارهای دست‌ نخورده با پوشش گیاهی بلند و مناسب برای پنهان شدن است. این پرنده کند رو بوده و به هنگام احساس خطر به جای پرواز کردن شروع به دویدن می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.