تبریز- شهردار تبریز گفت: با الحاق حریم شهر باسمنج به حریم تبریز و بخش‌هایی از حریم سردرود، حریم شهر تبریز از حدود ۸۰ هزار هکتار به ۱۳۰ هزار هکتار رسیده است.

حریم شهر تبریز ۵۰ هزار هکتار افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین, صادق نجفی در جمع کارشناسان شهرسازی و معماری اظهار داشت: طبق طرح جامع مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، با الحاق حریم شهر باسمنج به حریم تبریز و همچنین بخش‌هایی از حریم سردرود، حریم شهر تبریز از حدود ۸۰ هزار هکتار به ۱۳۰ هزار هکتار رسیده است.

وی اضافه کرد: این افزایش ۵۰ هکتاری، ظرفیت بسیار ارزشمندی است که در خدمت توسعه تبریز، سردرود و باسمنج است؛ اما در عین حال، تعلل در برنامه‌ریزی در خصوص این حریم‌ها، خسارت‌بار خواهد بود.

شهردار تبریز ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های شهری از هم‌اکنون باید حفاظت از باغات و زمین‌ها و همچنین پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرقانونی را در حریم شهر مورد توجه قرار دهند، در غیر این صورت،  خطر بروز حاشیه‌نشینی و برپایی کارگاه‌های غیرقانونی در غرب و شرق تبریز، می‌تواند یک احتمال نگران‌کننده باشد.

صادق نجفی از حریم شهر به عنوان ظرفیت سرریز جمعیتی آینده یاد کرد و افزود: اگر طبق برنامه‌ریزی های مصوب وزارت کشور، ساخت‌وسازی در این حرایم مقرر است، این موضوع باید با تعریف زیرساخت‌های لازم برای احداث شهرک‌ها و محدوده‌های صنعتی مورد توجه قرار گیرد؛ در غیر این صورت نباید منابع طبیعی و باغات حریم شهر، قربانی روند توسعه شهر شود.

وی با تاکید بر این که آینده حریم شهر، موضوعی نیست که تنها با وظایف احصاشده شهرداری به نتیجه برسد، اظهار داشت: مشارکت و آینده‌نگری عموم دستگاه‌های اجرایی در بخش های مختلف زیرساختی، شرکت‌های خدمت‌رسان و حوزه‌های امنیتی، زیست‌محیطی و فرهنگی در این خصوص ضروری است.

شهردار تبریز حاشیه‌نشینی بخش عمده‌ای از شمال شهر را نتیجه ضعف برنامه‌ریزی‌های سه دهه پیش عنوان و یادآور شد: این تجربه ناگوار نباید در دهه‌های آتی در سایر جهت‌گیری‌های توسعه شهر مجدداً رقم بخورد از این رو باید از هم‌اکنون تمهیدات لازم برای توسعه متوزان و منطقی در حریم شهر مد نظر قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.