دولت ژاپن در حال بررسی اقداماتی است که به امپراتور ژاپن اجازه کناره‌گیری از سلطنت را می‌دهد و ولیعهد ۵۶ ساله او می‌تواند سال ۲۰۱۹ به تاج و تخت برسد. طبق قوانین کنونی، استعفای امپراتور ممکن نیست.

ژاپن مقدمات "کناره‌گیری امپراتور" را فراهم می‌کند

به گزارش "قدس آنلاین"، دولت ژاپن در تلاش است تا کارهای حقوقی لازمی را انجام دهد که به امپراتور آکیهیتو اجازه می‌دهد از قدرت کناره‌گیری کند و پسر او شاهزاده ناروهیتو ظرف دو سال به عنوان امپراتور جدید روی کار آید. در صورتی که این اقدام انجام شود، اولین واگذاری سلطنت طی دو قرن اخیر خواهد بود.

امپراتور ۸۳ ساله ژاپن اوت گذشته برای اولین بار اشاره‌هایی به واگذاری سلطنت کرد و گفت نگران است که سالخوردگی او مشکلاتی را در انجام وظایفش ایجاد کند. طبق قوانین کنونی ژاپن، امکان کناره‌گیری امپراتور وجود ندارد.

با این حال رسانه‌ها امروز چهارشنبه گزارش دادند که دولت ژاپن اقدامات حقوقی را آغاز کرده و احتمالا ولیعهد اول ژانویه ۲۰۱۹ سلطنت را تحویل می‌گیرد. روند واگذاری سلطنت ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ و یا اول ژانویه انجام خواهد شد.

هیاتی از کارشناسان این مساله را از سال گذشته در دست بررسی دارند. طبق گزارش رسانه‌ها، دولت توکیو احتمالا تا اواخر بهار امسال یک قانون ویژه درباره کناره‌گیری امپراتور تقدیم پارلمان می‌کند. با این وجود، یوشیهیده سوگا، دبیرکابینه ژاپن سه‌شنبه گفت که از این مسائل اطلاعی ندارد. او گفت: کارشناسان در گفت‌وگوهای خود تلاش دارند تا بار مسوولیت امپراتور را در اولویت قرار دهند و رایزنی‌ها هنوز ادامه دارد و به نتیجه خاصی نرسیده است.

آکیهیتو جراحی قلب داشته و برای سرطان پروستات تحت درمان قرار داشت. او سال ۱۹۸۹ پس از مرگ پدرش هیروهیتو جانشین شد. ژاپن در دوران پدر آکیهیتو وارد جنگ جهانی دوم شد و آکیهیتو پس از روی کار آمدن تلاش کرد تا مرهمی بر زخم‌های این درگیری باشد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.