دو تن از بستگان نزدیک بان کی‌مون، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد در امریکا به رشوه‌دهی متهم شده‌اند.

محاکمۀ برادر و برادرزادۀ بان کی‌مون در امریکا به اتهام رشوه‌دهی

به گزارش "قدس آنلاین"، بان کی‌سانگ، برادر کوچک‌تر بان کی‌مون که مدیر ارشد یک شرکت بزرگ ساخت‌وساز در کره جنوبی است و پسرش جو هیون بان، کارگزار املاک و مستغلات نیویورک، سه‌شنبه در دادگاه فدرال منهتن در نیویورک حاضر شدند تا به اتهام رشوه‌دهی پاسخ دهند.

دادستان‌های امریکا برادر و برادرزادۀ بان کی‌مون را به رشوه‌ دادن به یک مقام رسمی اهل یک کشور خاورمیانه‌ای از طریق یک واسطۀ امریکایی متهم کرده‌اند. ظاهراً این مقام رسمی با دریافت رشوه از بودجۀ دولتی برای خرید پروژه ساختمانی آنان استفاده کرده‌ است.

در کیفرخواست ۳۹ صفحه‌ای که به دادگاه منهتن ارائه شده، مقامات امریکایی گفته‌اند برادر و برادرزادۀ بان کی‌مون علاوه بر پرداخت میلیون‌ها دلار رشوه تلاش کرده‌اند از نام وی برای متقاعد کردن این مقام که نامش ذکر نشده سوءاستفاده کنند.

دادستان‌ها می‌گویند که در اوایل سال ۲۰۱۳ شرکت ساخت‌وساز کئانگنامِ کرۀ جنوبی که برادر کوچک‌تر بان کی‌مون، مسئول اجرایی آن بوده، با افزایش بدهی مواجه شده بود و می‌خواسته ساختمان ۸۰۰ میلیون دلاری‌اش را در هانوی، پایتخت ویتنام بفروشد.

بر اساس کیفرخواست، مبلغ ۵۰۰ هزار دلار به‌عنوان رشوۀ اولیه به تاجری امریکایی به نام مالکوم هریس که خود را مقام دولتی معرفی کرده بود، داده شده و قرار بوده ۲ میلیون دلار دیگر هم در مراحل بعدی پرداخت شود.

مقالات فدرال امریکا همچنین می‌گویند این دو حتی سعی کرده‌اند جلسه‌ای را با آن مقام که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، برگزار کنند.

بان کی‌مون از سال ۲۰۰۷ تا پایان سال ۲۰۱۶ دبیر کل سازمان ملل متحد بود. گزارش‌ها حاکی است وی قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری کرۀ جنوبی شرکت کند.

تحلیلگران می‌گویند تخلف بستگان نزدیک آقای بان ممکن است بر رقابت وی در انتخابات ریاست‌جمهوری کره جنوبی تأثیری منفی بگذارد.

بااین‌حال خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی بان کی‌مون گزارش داد وی از اتهامات بستگانش اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

منبع: پرس تی وی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.