اصفهان-رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان گفت:روند موجود قیمت گذاری ارز و شوک های بدون پیش بینی ، صادرات و تولید ملی را تقویت نمی کند.

روند موجود قیمت گذاری ارز صادرات و تولید ملی را تقویت نمی کند

به گزارش قدس آنلاین، مسعود گلشیرازی صبح امروز در جلسه هیات رییسه کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی  اصفهان، شوک های ناشی از قمیت ارز در معاملات تجاری را مورد انتقاد قرار داد و گفت:صادرکننده ای که یک بازار صادراتی را به زحمت به دست می آورد به دلیل شوک های قیمت ارز به راحتی از دست می دهد.

وی تصریح کرد: اگر قیمت ارز به صورت برنامه ایی و ماهیانه به درصد مشخص افزایش پیدا می کرد، فعالان اقتصادی برنامه ریزی دقیقی برای فعالیت خود انجام می دادند.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در بخش دیگری از سخنان خواستار بررسی دقیق نحوه محاسبه نرخ بهره در تسهیلات بانکی شد و گفت:مجلس شورای اسلامی می تواند  در شفاف سازی  نرخ بهره بانکی اثرگذار باشد.

وی تصریح کرد:فعالان اقتصادی به ظاهر تسهیلات  با نرخ ۲۴ درصد از بانکها دریافت می کنند ولی وقتی به صورت دقیق محاسبه می شود نرخ اعمال شده ۳۲ درصد است.

گلشیرازی تاکید کرد: متأسفانه این نوع محاسبه نرخ بره در تسهیلات مسکن نیز مشاهده می شود که به ظاهر ۱۶ درصد و در باطن ۳۰ درصد است.

در ادامه این جلسه رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات رییس بانک مرکزی در مورد افزایش نرخ  ارز گفت:افزایش سفرهای زیارتی و سیاحتی نمی تواند عامل افزایش چندصدتومی نرخ ارز باشد.

سید ناصر موسوی لارگانی به نقش برجام در افزایش قیمت ارز اشاره کرد و گفت: دولت نتیجه ایی که از برجام باید می گرفت، نگرفت و اجرایی نشدن بندهای برجام به خصوص در  نقل و انتقالات بانکی از دیگر تاثیرات  نرخ ارز طی ماههای اخیر مطرح می شود.

وی افزایش نرخ ارز در بودجه را یکی از عوامل افزایش نرخ ارز طی هفته ای جاری برشمرد و گفت:دولت ۳۰۰ تومان ارز را در بودجه افزایش داده است و این افزایش به بازار نیز تسری پیدا می کند.

وی  افزود: دولتی موافق واقعی شدن نرخ ارز در ماه های نزدیک انتخابات نیست و از این رو تلاش چندانی برای آن نکرده است.

موسوی تصریح کرد:نوسانات نرخ ارز بیشترین تاثیر را بر روی  زندگی مردم دارد و حتی کالاهایی که در داخل کشور تولید می شود به تاثیر از قیمت ارز افزایش پیدا می کنند.

  وی با اشاره به مصرف ۱۰ هزار میلیارد تومان سیگار در سال، گفت: ۷۰۰ میلیارد تومان تولید داخل و ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سیگار به صورت رسمی و غیر رسمی وارد می شود که پیش بینی می شود ۴۰ درصد آن به صورت قاچاق انجام می شود.

وی علت افزایش قیمت خرید گندم از کشاورزان داخلی را حمایت از این محصول استراتژیک عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.