وزیر خارجه فنلاند در آنکارا با یادآوری این مطلب که دوستی بین هلسینکی-آنکارا بدون پیش شرط باقی خواهد ماند، از حمایت این کشور از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا خبر داد.

هلسینکی از الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا حمایت می کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آناتولی، «تیمو سوئینی» وزیر خارجه فنلاند گفت: کشورش از الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا  پشتیبانی خواهد نمود.

وی طی سخنانی در سومین روز از نهمین اجلاس سفرا در پایتخت ترکیه افزود: کشور من خواهان نزدیکی انکارا به اروپا و ارزشهای آن است.

سوئینی در ادامه گفت: فنلاند همواره و بدون پیش شرط دوست ترکیه بوده و هر دو کشور از ارزشهای دموکراتیک مشترک بهره برده اند.

وی با تصریح بر این موضوع که هر دو طرف ترکیه ای و اروپائی از ادامه مذاکرات الحاق آنکارا به اتحادیه اروپا منتفع خواهند بود، افزود: هلسینکی ادامه این مذاکرات را دارای اهمیت بسیار می پندارد.

وزیر خارجه فنلاند با تقدیر از ترکیه در خصوص میزبانی بیش از ۳ میلیون مهاجر در این کشور، گفت: من خواستار بهبود همکاری بیشتر با آنکارا و فعالیت مشترک در جهت برقراری ثبات، موفقیت و آسایش هستم.

پیش از سخنان «سوئینی»، « مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با یادآوری این مطلب که همکاری های ما(هلسینکی-آنکارا) فقط به اروپا منحصرنشده بلکه در بسیاری از زمینه های دیگر نیز بوده است، گفت: فنلاند موثرترین پشتیبان الحاق آنکارا به اتحادیه اروپا بوده است.

لازم به ذکر است که تقاضای ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا در سال ۱۹۸۷ مطرح و مذاکرات الحاق این کشور به اتحادیه در سال ۲۰۰۵ آغاز شد.

گفتنی است که در سال ۲۰۰۷ مذاکرات به نقطه خوبی رسید ولی کشورهای آلمان و فرانسه مخالف عضویت کامل انکارا در اتحادیه اروپا شدند.

باید یاداور شد که ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا باید در مذاکراتی که بر پایه یک دستورالعمل ۳۵ ماده ای تنظیم شده و شامل اصلاحات مورد قبول کشورهای اروپائی است را با موفقیت به سرانجام برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.