یک روزنامه سوئیسی در مطلبی به بررسی آینده مبهم و نامشخص توافق هسته ای ایران با غرب تحت ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" در آمریکا پرداخت.

آینده مبهم توافق هسته ای ایران تحت ریاست جمهوری ترامپ

به گزارش "قدس آنلاین"، روزنامه سوئیسی " نویه زوریخه سایتونگ" در مطلبی نوشت: توافق اتمی ایران با غرب در برابر دوران نامشخص و مبهمی قرار دارد. تهران و واشنگتن درک متفاوتی از این توافق دارند و روی کار آمدن "دونالد ترامپ" به عنوان رئیس جمهور آمریکا هم علامت سوال های دیگری را با خود به همراه خواهد آورد.

تقریبا حدود یک سال از اجرای رسمی توافق هسته‌ای ایران با غرب که در آن تهران موظف به اعمال محدودیت هایی در برنامه اتمی خود  و غرب نیز موظف به لغو تحریم ها علیه تهران شد می گذرد. اما آینده این توافق نامعلوم است.

یک کمیسیون بین المللی روز سه شنبه قبل از روی کار آمدن رسمی ترامپ در آمریکا که همواره توافق هسته‌ای ایران را مورد حمله قرار می داد برای آخرین بار گرد هم آمدند.

یک نقطه اصلی مشاجره در جلسه روز سه شنبه وین مسئله تحریم های آمریکا علیه ایران بود. کنگره آمریکا قانون تحریم ها علیه ایران که در اواخر دسامبر سال گذشته منقضی می شد را مجددا تمدید کرده است.

تهران پیش از آن با واکنشی سخت در این باره هشدار داده و اعلام کرده بود که تمدید قانون تحریم ها علیه کشورش را نقض برجام از طرف آمریکا ارزیابی می کند. وزیر امور خارجه ایران نیز شکایت خود  در این باره را به کمیسیون بین المللی وین که نمایندگانی از آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان هم  در آن حضور داشتند برد.

به گفته یک نماینده روس در این نشست اعتماد به توافق هسته‌ای تقویت شده است.

این دیدار آخرین فرصت برای روشن شدن نقاط ابهام در توافق هسته‌ای قبل از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا بود که با ورود وی به کاخ سفید دورانی نامشخص تر و مبهم تر آغاز می شود. البته هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که این رئیس جمهور جمهوریخواه با توافق اتمی ایران چه می کند. وی البته همواره شدیدا به این توافق انتقاد داشته است چرا که برای آمریکا امکان تجارت کمی در سایه آن به وجود می آِید.

چهره های مهم در تیم سیاست خارجی ترامپ، ایران را دشمن اصلی ایالات متحده دانسته و یا در گذشته برای تغییر رژیم در این کشور کار کرده اند. افراط گرایان در کنگره آمریکا سال گذشته سعی کردند از تجارت ایران با شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا جلوگیری کنند. آن ها در این راستا شکست خوردند چرا که اوباما این تصمیم آن ها را وتو کرد، البته آن ها تحت ریاست جمهوری ترامپ مجددا برای تحقق این هدف خود تلاش خواهند کرد.

اگر ایران بتواند ادعا کند که آمریکا توافق هسته‌ای را نقض کرده است می تواند دوباره به صورت کامل برنامه اتمی خود را آغاز کرده و به گفته ناظران در طول دوازده ماه یک قدرت هسته ای شود. در چنین شرایطی اگر بقیه دنیا آمریکا را مسئول شکست توافق هسته ای دانسته و نخواهند روابط اقتصادی خود با ایران را متوقف کنند مخالفان اصلی ایران یعنی آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی احساس انزوا خواهند کرد.

کارشناسان در درجه اول نگرانند که واشنگتن به توافق هسته‌ای با ایران پایبند نماند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.