بررسی ها روی میزان آسیب پرتقال های شمال همچنان ادامه داشته و گروه هایی از سوی سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی برای بررسی میزان خسارت و ذخیره سازی این محصول برای ایام شب عید مشغول بررسی این موضوع هستند که به نظر می رسد میزان دقیق خسارات وارده و میزان نیاز کشور به این محصول تا هفته آینده مشخص شود

نگرانی نسبت به تنظیم بازار شب عید به خاطر سرمازدگی محصولات کشاورزی/ بسیاری از باغات آسیب دیده بیمه نبودند/ خرید تضمینی پرتقال های سرما زده کیلویی ۵۰۰ تومان از باغدار

اختصاصی قدس آنلاین- سید رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی درباره تاخیر دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: این نرخ معمولا در سال های گذشته در ماه های مهر یا آبان اعلام می شد اما  از آنجا که حتی به این رقم در بودجه نیز اشاره ای نشده است فعلا این نرخ اعلام نشده و تنها نرخ تضمینی خرید گندم اعلام شده است. وی درباره تبعات اعلام دیرهنگام  این نرخ و آسیب های احتمالی به کشاورزان خاطرنشان کرد: به هر حال خرید تضمینی را می توان نوعی برنامه غیر مستقیم برای تولید کننده دانست تا از این طریق بداند کدام محصول را می تواند پیش فروش کند. نورانی افزود: به عبارتی خرید تضمینی پشتوانه ای برای برنامه تولید سال آینده است، البته از آنجا که کاشت عمده محصولات غیر از گندم و جو بعد از عید نوروز است تولید کننده برای انتخاب محصول خود فرصت کافی دارد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی درباره سرمازدگی باغات مرکبات و خرید تضمینی پرتقال اظهار داشت: قیمت خرید تضمینی پرتقال شمال در حال حاضر رقم بسیار پایینی بوده و پرتقال های سرمازده شمال به قیمت هر کیلو  ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می شود. وی تصریح کرد: از طرفی چون کیفیت پرتقال جنوب بالا بوده و هیچ مشکلی نیز برایش پیش نیامده، قیمت این محصول در هفته های گذشته روندی صعودی داشته و در بازارهای عمده فروشی حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان به فروش رسیده است.

این فعال کشاورزی درباره احتمال کمبود پرتقال برای شب عید به قدس آنلاین گفت: بررسی ها روی میزان آسیب پرتقال های شمال همچنان ادامه داشته و گروه هایی از سوی سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی برای بررسی میزان خسارت و ذخیره سازی این محصول برای ایام شب عید مشغول بررسی این موضوع هستند که به نظر می رسد میزان دقیق خسارات وارده و میزان نیاز کشور به این محصول تا هفته آینده مشخص شود. رئیس هیات مدیره اتحادیه محصولات کشاورزی با اشاره به تنظیم بازار شب عید از طریق ذخیره سازی پرتقال شمال تصریح کرد: امیدواریم سرمازدگی امسال به حدی باشد که برای تنظیم بازار شب عید به مشکلی برنخوریم اما اگر سرمازدگی به حدی باشد که در روند ذخیره سازی اخلال ایجاد کند باید جایگزین مناسبی برای تامین نیاز بازار شب عید پیدا کنیم.

نورانی درباره رقم خسارت کشاورزان از سرمازدگی سال جاری خاطرنشان کرد: این رقم در شمال کشور به خصوص مازندران بسیار زیاد بوده و خسارت زیادی از این سرما زدگی به تولید کنندگان وارد شده است. وی در ادامه افزود: در هر صورت بحث سرمازدگی آفتی است که نمی توان آن را پیش بینی کرد ضمن اینکه محصولاتی که بیمه بودند، بیمه خسارت های آنها را پرداخت می کند اما مشکل اینجاست که بسیاری از این محصولات و باغات بیمه نبودند که وزارت کشاورزی تا حدی تلاش داشته با خرید تضمینی محصولات باغات آسیب دیده از کشاورزان حمایت کند. انجمن کشاورزی با اشاره به خرید تضمینی پرتقال ها و کیوی های سرما زده به قیمت ۵۰۰ و ۶۵۰ تومان از سوی وزارت کشاورزی اظهار داشت: از آنجا که بودجه محدودی برای خرید تضمینی محصولات سرما زده وجود داشته و میزان باغات و محصولات سرما زده نیز زیاد است طبیعتا برخی از کشاورزان در این زمینه و خرید تضمینی محصولات خود رضایت کافی نداشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.