مشهد- آزادراه حرم تا حرم از شهرستان قم و حرم حضرت معصومه(س) آغاز می‌شود و تا مشهد مقدس و حرم امام رضا(ع) ادامه می‌یابد.

عملیات اجرایی آزاد راه «حرم تا حرم» تا پایان سال آغاز می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، خراسان رضوی بیش از ۲۰ هزار کیلومتر راه اصلی و روستایی دارد که یک سوم راههای کشور را در خود قرار داده است. طول کل راه‌های استان در حال حاضر ۲۰ هزار و ۵۴۷ کیلومتر است که از این میزان، ۶ هزار و ۳۹۵ کیلومتر راه بین شهری و ۱۴ هزار و ۱۵۲ کیلومتر راه روستایی می‌باشد.

استان خراسان رضوی با ۱۱۱ کیلومتر آزادراه ۵ صدم درصد از میانگین کشوری پایین‌تراست.این در حالی است که سالیانه بیش از ۲۵ میلیون زائر به خراسان رضوی سفر می‌کنند که اکثر آنها با خودروهای شخصی یا ناوگان حمل و نقل عمومی، مسیرهای جاده ای منتهی به مشهد را طی می‌کنند.

اما نکته‌ای که در راه‌های استان خراسان رضوی مشهود است کمبود آزادراه است.

 آنچه مسلم است وجود آزادراهها می‌تواند تأثیر مستقیمی بر کاهش زمان سفر، ارتقاء ایمنی، کاهش هزینه‌ها و باعث افزایش سرعت جابجایی مسافر و بار شود.

از این رو برای پیگیری وضعیت پروژه های آزادراهی در خراسان رضوی و وضعیت این پروژه‌ها با سید حسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها در شرکت ساخت و توسعه زیربناههای حمل و نقل کشور گفتگویی کردیم که با هم می‌خوانیم.

وضعیت پروژه مهم آزادراه حرم تا حرم در چه مرحله‌ای است؟

پروژه آزادراه حرم تا حرم مصوبات متنوعی را از هیأت وزیران اخذ کرده است و با توجه به اینکه این پروژه قطعه قطعه مصوباتی را دریافت کرده بودند و برای ادامه پروژه آزاد راه حرم تا حرم از گرمسار تا مشهد نیاز مند یک اصلاحیه بود که بتوانیم قرار داد جدیدی را با قرارگاه خاتم الانبیاء منعقد کنیم.

آیا قرارداد جدید با قرارگاه خاتم الانبیاء منعقد شده است؟

آئین نامه اجرایی طرح‌های مشارکتی وزارت راه و شهرسازی تغییر کرده است و ما باید با آئین نامه جدید یک تفاهم نامه جدید با قرارگاه خاتم الانبیاء منعقد کنیم و این اصلاحیه جدید نیز به تایید هیات وزیران رسید.که در این اصلاحیه، قطعات گرمسار - سمنان، سبزوار - نیشابور - مشهد، را قرار شد قرارگاه خاتم الانبیاء نسبت به ترافیک عبوری، این پروژه را اجرا یی کند و نقشه برداری‌ها و مطالعات این قطعات نیز ایرادهایی داشت که با رفع ایرادها در حال نهایی شدن است و امیدواریم تا پایان امسال تجهیز کارگاهها در دو نقطه شرقی و غربی پروژه آزاد راه حرم تا حرم، توسط قرار گاه خاتم الانبیاء اجرایی شود.

قرار داد جدید نسبت به قرار داد گذشته چه تغییراتی کرده است؟

در قرارداد قبلی دولت تامین مالی بیشتری برای اجرای این پروژه را بر عهده داشت. اما دراصلاحیه قرارداد جدید، ۷۰ درصد اعتبار مورد نیاز آن را قرارگاه خاتم الانبیاء تأمین خواهد کرد و ۳۰ درصد نیز بر عهده دولت است. که این امر باعث سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه می‌شود.

برنامه شما برای بهبود وضعیت بزرگراه سبزوار - سمنان تا زمان افتتاح آزاد راه حرم تا حرم چیست؟

با یک سرمایه‌گذار خارجی در خصوص تبدیل بزرگراه سمنان- سبزوار به آزادراه مذاکراتی انجام شده که قرار است این سرمایه‌گذار تأییدیه‌های توانایی مالی برای اجرای این پروژه را ارائه کند تا در کنار پروژه آزادراه حرم تا حرم، مسیر فعلی بزرگراه سمنان تا سبزوار را به مشخصات فنی استاندارد آزادراهی ارتقا دهد.

چرا تا کنون برای ساخت یک آزادراه در محور شمالی مشهد اقدامی نشده است؟

مجوز احداث آزادراه مشهد - چناران - قوچان توسط وزارت راه و شهرسازی اخذ شده است که ما در حال بررسی مسیرها و هزینه های تملک زمین درکوریدورهای پیشنهادی هستیم. و اگر این هزینه‌ها قابل قبول باشد در یک مسیر مجزا آزادراه مشهد - چناران - قوچان احداث خواهد شد. و اگر هزینه تملک زمین بالا باشد مجبوریم به وضعیت موجود بسنده کنیم. این در حالیست که آستان قدس رضوی نیز اعلام امادگی خود را برای سرمایه گذاری در این پروژه بیان کرده است.

برنامه شما برای بهبود وضعیت ایمنی در کنار گذر شمالی مشهد چیست؟

این کنار گذر نواقص ایمنی زیادی دارد و به دلیل وجود مسیرهای مختلف در حاشیه این کنار گذر شاهد عبور عرضی خودروها از این اتوبان بوده‌ایم که علت ان پیش‌بینی یا اجرا یی نشدن هیچ زیر گذر یا تقاطعی در این مسیر بوده است و این در حالیست که یک لایه آسفالت این کنار گذر هنوز باقی مانده بود و امسال در کنارگذر شمالی مشهد، اقدامات بسیار مهمی انجام شده است از قبیل: تقاطع سیمان، تقاطع فریمان، تقاطع میامی، ساخت پلیس راه کنار گذر، تجهیز امکانات ایمنی و روشنایی، آسفالت و قرار است با مشارکت شهرداری مشهد فضای سبز کنارگذر شمالی مشهد نیز انجام شود. که با این اقدامها شاهد استقبال بیشتر رانندگان از این کنار گذر خواهیم بود و در آینده نزدیک شاهد اعلام تکمیل این پروژه خواهیم بود.

چه برنامه‌هایی برای توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای استانهای خراسان دارید؟

طرح تبدیل بزرگراه قوچان - بجنورد به آزادراه را نیز در دستور کار داریم تا همچنین در مراحل بعدی بتوانیم با جذب یک سرمایه گذار شاهد تبدیل بزرگراه مشهد - تربت حیریه به آزادراه باشیم و در خراسان جنوبی نیز به دلیل تردد بالای خودروها در مسیر بیرجند - قائن فراخوان ساخت آزادراه این مسیر پر تردد را اعلام کرده ایم که با چند سرمایه گذار در حال مذاکره هستیم که هر سرمایه‌گذاری که پیشنهاد خوبی بدهد با آنها قرارداد منعقد خواهیم کرد.

چرا هرسال شاهد افزایش عوارض آزادراه مشهد - باغچه هستیم؟ نرخ عوارض عبور از آزادراهها بسیار کم است و ما باید بتوانتیم اقداماتی انجام بدهیم تا بازگشت سرمایه سرمایه گذاران در بخش راه، در زمان منطقی تری صورت گیرد و در اتوبان مشهد - باغچه، برآورد عوارض کمتر است. و ما متناسب با سرویس و خدمات که به مصرف کننده می‌دهیم عوارض را افزایش می‌دهیم و به دنبال کاهش زمان ورودی هستیم تا با اصلاح آن ،صرفه جویی زمانی برای مصرف کننده باعث شود علاقه مند شوند تا هزینه بیشتری نیز پرداخت کنند تا در ان طرف قضیه بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذار منطقی‌تر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.