رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: پیشرفت اسلامی و دست یابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای این مقطع از انقلاب شکوهمند اسلامی جنبه حیاتی دارد.

فضلای حوزه و دانشگاه موضوع الگوی اسلامی پیشرفت را جدی تر بگیرند

به گزارش «قدس آنلاین»،  هفتمین گردهمایی اعضای مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) با عنوان «ما و علوم انسانی اسلامی» عصر دیروز ۲۲ دی ماه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد و در انتهای این نشست طی مراسمی کتاب «تاملاتی درباره اسلام و پیشرفت» تالیف حجت الاسلام رضا غلامی رونمایی شد.

حجت الاسلام رضا غلامی در مراسم رونمایی از کتاب «تاملاتی درباره اسلام و پیشرفت» با تشکر از برگزاری برنامه رونمایی این کتاب طی سخنانی گفت: همان طور که می دانید، این کتاب حاصل ۱۰ جلسه هفتگی درسگفتار این حقیر در مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) است که با زحمت عزیزانی چون آقای سیمیاری و البته با وقت گذاری منظم خودم قابلیت انتشار را پیدا کرده است.

جدایی بین مباحث پیشرفت و مبانی اسلامی

وی افزود: من در این درسگفتارها می خواستم بین زیربنا و روبنای بحث اسلام و پیشرفت اتصال واقعی را برقرار کنم. امروز بعضی از پیشرفت اسلامی صحبت می کنند لکن در خیلی نقاط، بین مباحث آنها و مبانی اسلامی جدایی افتاده است، یعنی در بحث روبنایی نسبتی بین سخنان آنها و مفاهیم عمیق دینی یافت نمی شود. من قصد داشتم نشان دهم می توان در مقوله اسلام و پیشرفت در همه جا به مبانی و متون دینی وفادار ماند.

غلامی اضافه کرد: از طرف دیگر، تلاش کردم تا یکسری شبهات و ابهامات بنیادی که بعضی از آنها جزو شبهات و ابهامات قدیمی است را به طور متقن پاسخ بدهم. بعضی با طرح یکسری ابهامات، جمع میان اسلام و پیشرفت را زیر سئوال می برند و می گویند که بین رسالت اسلام و پیشرفت، سازگاری وجود ندارد. در این درس گفتارها تلاش شد تا از زاویه های گوناگون و البته به اجمال به این شبهات و ابهامات پاسخ داده شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان اینکه در این درس گفتارها می خواستیم به نظم روشن بین مباحث برسیم، گفت: اگر ابتدا تا انتهای این درس گفتارها را ملاحظه کنید، دریافت خواهید کرد که بین مباحث اسلامی هماهنگی کامل وجود دارد هرچند ما در دوران غیبت معصوم (ع)، قادر به درک وجوه مهمی از این هماهنگی نیستیم.

جنبه حیاتی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای انقلاب اسلامی

وی در ادامه افزود: واقعیت این است که بحث پیشرفت اسلامی و دست یابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای این مقطع از انقلاب شکوهمند اسلامی جنبه حیاتی دارد و ما نمی توانیم از تلاش مستمر برای تئوریزه کردن این عرصه غفلت کنیم یا آن را به یک مرکز خاص بسپاریم، لذا اگر کار ما فقط این پیام را منتقل کند که دوستان عزیز در حوزه و دانشگاه این موضوع را باید جدی تر تلقی کنند، خداوند را شاکریم.

حجت الاسلام غلامی اضافه کرد: به نظر من، یکی از میدانهایی که می تواند علوم انسانی اسلامی و قابلیت های منحصر بفرد آن در دو حوزه نظر و عمل را به ظهور برساند، همین میدان پیشرفت اسلامی است، البته ما ادعای بزرگی کردیم یعنی گفتیم که قادریم با تکیه بر قوه اجتهاد، از متن اسلام به الگویی برای پیشرفت دست پیدا کنیم که بر الگوی غربی توسعه برتری داشته باشد و آن را به انزوا بکشاند. لذا بدانیم که مسیر آسانی را انتخاب نکرده ایم و باید برای رسیدن به نتایج روشن، سعه صدر و پایداری به خرج دهیم.

وی در پایان سخنانش گفت: خوشحالم که این تلاش مختصر مورد توجه دوستان قرار گرفت و مقدمات انتشار آن به صورت کتاب فراهم شد. امیدوارم فضلا بنده را از نقدهای عالمانه خود بهره مند نمایند .من با دیدن کتاب انگیزه پیدا کردم به حول و قوه الهی، درس گفتارهای جدیدی را در موضوع فلسفه تمدن نوین اسلامی در همین دانشگاه آغاز کنم، لذا خدمت شما اعلام آمادگی می کنم  مجددا از همه شما به ویژه جناب آقای امینی، مدیر محترم انتشارات سدید چه برای چاپ این کتاب و چه برگزاری این جلسه تشکر می کنم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.