نام هاشمی رفسنجانی برای مردم عراق، با هشت سال دفاع مقدس گره خورده است برهمین اساس، نخبگان فکری و سیاسی این کشور معتقدند که آیت الله هاشمی رفسنجانی بخوبی عراق را می شناخت و نسبت به خطر تروریسم و جنگ مذهبی در عراق، هشدار داد اما توصیه های وی بعد از سقوط رژیم صدام، جدی گرفته نشد.

نخبگان عراق: اگر توصیه های رفسنجانی جدی گرفته می شد، عراق، دچار بحران تروریسم نمی شد

به گزارش "قدس آنلاین"، در این راستا عضو برجسته مجلس اعلای اسلامی عراق به خبرنگار ایرنا گفت که آیت الله هاشمی رفسنجانی از معدود شخصیت هایی است که خیلی زود خطر تروریسم و جنگ مذهبی را در عراق پیش بینی کرد، اما متاسفانه در برهه پرهیاهو سال های اول سقوط رژیم صدام، صدای عقلانیت شنیده نشد.
شیخ 'جلال الدین صغیر' اضافه کرد که بعد از سقوط رژیم صدام در سال ۲۰۰۳ میلادی، آیت الله هاشمی رفسنجانی به آینده عراق بسیار اهتمام می ورزید و مرتب بر ضرورت بیرون راندن سریع نیروهای اشغالگر آمریکایی و مهار تروریسم - به عنوان عوامل نفوذ منطقه ای در عراق - تاکید می کرد.
این چهره سیاسی عراقی می گوید که سابقه آشنایی اش با آیت الله رفسنجانی به سال های ۸۲ – ۸۳ میلادی قرن گذشته بر می گردد. 'اولین بار که با او دیدار کردم احساس کردم که در برابر یک شخصیت سیاسی تراز اول دنیا نشسته ام. '
این معارض با سابقه عراقی تاکید کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان چهره ای که در ایجاد گروه های معارضه عراقی نقش اساسی ایفا کرد، درباره آینده عراق بعد از سقوط رژیم صدام، نیز دیدگاه کاملا روشنی داشت.
شیخ جلال الدین صغیر افزود که مواضع شجاعانه آیت الله رفسنجانی در جنگ هشت ساله هنگامی که جانشینی فرماندهی کل قوای مسلح ایران را داشت و یا در مقابله با فشارهای آمریکا در دوره ریاست جمهوری اش و حتی زمانی که در پست های اجرایی نبود، نمی توان نادیده انگاشت.
'آراس حبیب' جانشین 'احمد چلبی' دبیرکل فقید کنگره ملی عراق، از دیگر شخصیت های سیاسی این کشور می گوید که دو بار به همراه احمد چلبی با آیت الله رفسنجانی دیدار کرده است که هر دوی این جلسات، به راهکارهای کاستن از دردها و رنج مردم عراق اختصاص داشت.
دبیرکل جدید کنگره ملی عراق اضافه کرد که آیت الله رفسنجانی دیدگاه جامعی درباره راهکارهای حل مشکلات عراق از حیث امنیتی و بهبود وضعیت اقتصادی ارائه کرد.
به گفته وی، ایشان معتقد بودند که عراق بایستی بر پایه های متین و استواری بنا شود تا یکی از کشورهای محوری در منطقه باشد.
از طرفی 'شریف بن حسین' رهبر جنبش سلطنت مشروطه در عراق و از نوادگان پادشاه سابق حاکم بر عراق می گوید که آیت الله شیخ هاشمی رفسنجانی، دوست عراق و مبارزی بزرگ و علاقه مند به مردم عراق بود و امیدوار بود که عراقی ها در جایگاه والایی که در شان آنهاست، بنشینند.
این شخصیت سیاسی که سال ها در دوره معارضه با رژیم صدام نیز جنگیده است تاکید کرد که آیت الله رفسنجانی در آزادی عراق از دست رژیم دیکتاتوری صدام نقش مهمی داشت و نمی توان این نقش را انکار کرد.
عضو شورای نجات الانبار نیز معتقد است که اگر رهبران عراق، توصیه های زودهنگام آیت الله هاشمی رفسنجانی را درباره این کشور پس از سقوط رژیم صدام جدی می گرفتند، این کشور اینگونه دچار این همه بحران نمی شد.
'حمید الهایس' ادامه داد: وقتی اولین بار به ایران رفتم و پروژه مترو را دیدم، پرسیدم که این را چه کسی ساخته است، گفتند که آیت الله هاشمی رفسنجانی و بسیاری از طرح ها و پروژه ها را در ایران مشاهده کردم که از دستاوردهای وی در دوره ریاست جمهوری او است.
وی گفت که آیت الله رفسنجانی بدون شک شخصیت بزرگی است که توانست با اندیشه عمیق خود، کشور و ملت ایران را از خطرهایی که در آن برهه (دهه ۸۰ قرن گذشته)، در کمین ایران بود، حفظ و حراست کند و امنیت و ثبات را برای کشور خود به ارمغان بیاورد.
الهایس، وجود چنین شخصیت هایی را برای هر جامعه ای حیاتی و ضروری دانست و گفت که آیت الله هاشمی رفسنجانی در همان سفری که به عراق (۱۲ اسفند ۱۳۸۷) داشت، به رهبران عراق توصیه های مهمی کرد، اما در آن برهه، متاسفانه این توصیه ها را جدی نگرفتند.
وزیر حمل و نقل عراق نیز معتقد است که هاشمی رفسنجانی مردی است که توانست زیرساخت های ایران را بنا نهد و جایگاهی که امروز دانشگاه ها در ایران به آن رسیده اند، بی شک بخش عظیمی از آن مرهون تلاش این بزرگمرد است.
'کاظم فنجان' افزود که به عنوان فرد مطلع و متخصص می توانم ادعا کنم که آقای هاشمی رفسنجانی اثراث بزرگی در زمینه پیشرفت کشاورزی و زیست محیطی در داخل ایران داشت.
یکی از سران عشایر اقلیت مسیحیان در عراق نیز می گوید که آیت الله هاشمی رفسنجانی از معدود رهبرانی است که به صراحت اعلام کرد که امنیت ایران در گرو امنیت عراق است و وی جزو اولین حامیان و مدافعان تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی در عراق به شمار می رود.
'هیثم سعید الحلبیه' شیخ عمومی عشایر اقلیت مسیحی در عراق افزود که فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی خسران بزرگی برای دو ملت ایران و عراق و عموم آزادگان جهان است و همواره نام او زنده خواهد ماند زیرا جزو کسانی است که در سایه رهبری امام راحل در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشت.
وی خود را یکی از قربانیان جنگ هشت ساله دانست و گفت که هرچند برادرم در این جنگ کشته شد و خودم از ناحیه پا زخمی شدم، اما امروز در مجلس ترحیم و یادبود آیت الله هاشمی رفسنجانی در سفارت ایران حضور یافته ام تا بگویم که آن جنگ، جنگی باطل بود که رژیم صدام علیه ایران تحمیل کرد.
وی تاکید کرد که آیت الله هاشمی رفسنجانی صادقانه به دنبال آشتی ملی و ثبات و آرامش و مقابله با نفوذ خارجی در عراق بود.
استاندار نجف نیز تاکید کرد: هربار که مسوولان و شخصیت های عراقی با آیت الله رفسنجانی دیدار می کردند، فکر و ذهن ایشان معطوف مردم عراق می شد و وی همواره می کوشید تا از دردها و رنج های مردم عراق بکاهد.
'لوی الیاسری' اضافه کرد که جهان اسلام یک شخصیت بزرگ را از دست داده که نقش او در منطقه خاورمیانه قابل لمس است و جزو عوامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران به شمار می رود.
استاندار نجف، با تسلیت درگذشت این دولتمرد ایرانی به رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت و ملت ایران گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی برای مردم عراق یک چهره محبوب و دوست داشتنی بود.
سفارت ایران در بغداد طی دو روز گذشته مجلس ترحیمی را به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار کرد که صدها نفر از شخصیت های برجسته و تراز اول عراق از جمله نوری المالکی معاون رئیس جمهور و رهبر بزرگترین فراکسیون پارلمانی، سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق و رئیس ائتلاف بزرگ اهل سنت در پارلمان، علما، روسای عشایر، دانشگاهیان و نمایندگان پارلمان و همچنین فرماندهان نظامی، امنیتی و دیپلمات های مقیم بغداد در آن حضور یافتند.
شرکت کنندگان دفتر یادبودی را که سفارت ایران به همین مناسبت گشوده بود، امضاء کرده و مقام آیت الله هاشمی رفسنجانی را ستودند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.