روسیه پدافند هوایی سطح به هوا (سام) خود در حومۀ مسکو را که به سامانۀ زمین به هوای اس-۴۰۰ مجهز است، در حالت آماده‌‏باش جنگی قرار داده است.

 روسیه سامانۀ اس-۴۰۰ مسکو را در حالت آماده‎باش قرارداد

به گزارش "قدس آنلاین"، وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد پدافند هوایی سام نیروهای هوافضای منطقۀ مسکو، سامانۀ جدید اس-۴۰۰ موسوم به «پیروزی» را فعال کرده‌ و برای دفاع هوایی از مسکو و منطقۀ صنعتی مرکزی روسیه آماده است.

بر اساس اعلام این وزارتخانه، سامانۀ دفاع موشکی اس-۴۰۰ ماه گذشته و پس از مورد آزمایش قرار گرفتن در جریان رزمایشی در منطقۀ کاپوستین یار در مناطق جنوبی روسیه، به مسکو منتقل شد.

در بیانیۀ وزارت دفاع روسیه آمده است که وظیفۀَ اصلی نیروهای پدافند هوایی هوا و فضای روسیه دفاع هوایی و محافظت از دولت، ارتش، صنعت، تأسیسات انرژی و نیروهای مسلح و انتقال اطلاعات و ارتباطات مربوط به حملات هوایی است.

سامانۀ اس-۴۰۰ برای مقابلۀ سطح بالا در مقابل حملات هوایی انواع مختلف موشک‌های کروز و بالستیک طراحی شده است. اس-۴۰۰ قادر به تشخیص ۱۰۰ هدف و درگیر شدن با ۱۲ هدف به‌طور هم‌زمان از محدودۀ ۴۰۰ کیلومتری است.

این سامانه قادر است با موشک‌هایی که با سرعت تقریبی پنج کیلومتر در ثانیه در ارتفاع‌های مختلف حرکت می‌کنند، مقابله کند.

ارتش امریکا در تاریخ ۱۹ دی و پس از ورود تانک‌ها و خودروهای زرهی امریکایی به بندر برمرهافن در شمال آلمان، اعلام کرد قصد دارد به‌منظور «بازدارندگی در مقابل تجاوز روسیه» آموزش متحدان اروپایی خود در ناتو را گسترش دهد.

در این تاریخ اعلام شد حدود ۴ هزار نیروی نظامی امریکایی خود را آمادۀ برگزاری رزمایش در کشورهای ناتو و نزدیک مرزهای روسیه می‌کنند.  بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ خودروی نظامی،  تانک و سایر ادوات نظامی ساخت امریکا به نزدیک مرز روسیه منتقل‌ شده‌اند.

امریکا قصد دارد درمجموع ۸۷ دستگاه تانک ام۱ای۱ آبرامز، ۲۰ دستگاه توپخانه پالادین و ۱۳۶ دستگاه خودروی زرهی بردلی را به شرق اروپا منتقل کند. انتظار می‌رود ۴ هزار نیروی نظامی امریکایی در لهستان، کشورهای منطقۀ بالتیک، بلغارستان و رومانی مستقر شوند.

همچنین قرار است نیروهای امریکایی و لهستانی اواخر ماه جاری میلادی رزمایشی مشترک در لهستان برگزار کنند.  ناتو هدف از برگزاری آن را اطمینان دادن به متحدان اروپایی برای رویارویی با رفتار «تجاوزکارانۀ» روسیه عنوان کرده است.

روسیه بر سر بحران سوریه و مسائل مربوط به جزیرۀ کریمه با امریکا و متحدانش در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دچار تنش شده است.

جمهوری کریمه در مارس ۲۰۱۴ (اسفند ۱۳۹۲) برای پیوستن دوباره به روسیه همه‌پرسی برگزار کرد و با کسب اکثریت قاطع آرای ساکنان منطقه، جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه را اعلام کرد.

کی‌یف و متحدان اروپایی آن نتایج همه‌پرسی را به رسمیت نشناختند و مسکو را به تنش‌زایی و افزایش بحران در شرق اوکراین متهم ‌کردند. این موضوع به اعمال تحریم و نمایش قدرت علیه روسیه منجر شد.

منبع: پرس تی وی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.