بجنورد- معضل تکدی گرایی یا بهتر بگوییم، گدایی در حالی روز به روز در شهر رخ نمایان می کند که گویا چاره ای برای آن اندیشیده شده است.

اعتیاد عامل اصلی افزایش تکدی گری

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، باین روزها شمار متکدیان در شهر و به ویژه در بوستان جاوید و معصوم زاده بجنورد بیش از گذشته شده است، زنان و کودکان و یا مردان پیر و جوانی که در گوشه ای نشسته مشغول دل رحمی مردم هستند و یا با زبان التماس تلاش دارند تا مقداری هر چند ناچیز کمک دریافت کنند.

برخی علت افزایش تکدی گری را افزایش فقر و بیکاری در جامعه عنوان می کنند و برخی انگشت شماتت و سرزنش را به سمت مسئولان نشانه می روند.

نگهداری ۱۰۰نفردر مرکز نگهداری متکدیان

به گفته رئیس ستاد ساماندهی متکدیان شهرداری بجنورد امسال حدود ۱۰۰ نفر در دو مرکز نگهداری متکدیان شهرداری بجنورد پذیرش شده اند که ۴۰ درصد از این پذیرش شدگان زنان هستند.

محمد کوشا با بیان اینکه بیشتر این متکدیان معتاد هستند می گوید: ۹۰ درصد از این افراد اعتیاد دارند و ابتلا به اعتیاد سبب شده است تا این افراد رو به گدایی آورند.

وی اظهار می دارد: این افراد پس از پذیرش، به لحاظ شرایط جسمی، اعتیاد و توان ومهارت های کار پالایش  می شوند و با هماهنگی انجام شده، افراد معتاد برای درمان به مراکز ترک اعتیاد معرفی می شوند و همچنین اداره کل آموزش فنی وحرفه ای ارائه مهارت های مختلف را به افرادی که شریط حرفه آموزی دارند بر عهده گرفته است.

برخورد با نیروهای شهرداری

کوشا، مهم ترین دغدغه برای حل معضل تکدی گری را فرهنگ حاکم بر مردم برای کمک به این متکدیان عنوان می کند و می افزاید: کمک مردم از روی دلسوزی به متکدیان  باعث می شود زمانی که اجرائیات شهرداری برای جمع آوری این افراد اقدام می کنند با نیروهای شهرداری برخورد شود و بر آنان خرده می گیرند و این برخورد ها سبب ایجاد مشکل در جمع آوری متکدیان می شود.

وی می گوید: برخی از متکدیان به خانه سالمندان تحویل داده می شوند و برخی برای فراگیری آموزش های لازم به اداره فنی و حرفه ای معرفی می شوند.

اعتیاد علت افزایش فقر

مشاور امور بانوان در آموزش و پرورش شهرستان بجنورد نیز در این باره می گوید: بیشتر متکدیان از حاشیه نشینان هستند.

الهه صادقی علت افزایش فقر در حاشیه نشینی را اعتیاد عنوان می کند و می گوید: فقر و بیکاری در روستاها سبب شده تا روستاییان به شهرها مهاجرت کنند اما درگیر مشکلات دیگری می شوند.

وی می افزاید: در فرهنگ ما دلسوزی و کمک به هم نوع سبب می شود تا مردم به متکدیان کمک کنند اما این کمک ها انگیزه آنان برای تکدی گری را بیشتر می کند.

وی می گوید: به جای اینکه با کمک به متکدیان این پدیده زشت را در  جامعه تقویت کنیم باید کاری کنیم تا ریشه های فقر و بیکاری در جامعه خشکیده شود.

صادقی تصریح می کند: صدقه و کمک ها که از روی ترحم داده می شود شاید در آن لحظه سبب آرامش فرد و ارضاء حس هم نوع دوستی شود اما سبب رونق این پدیده می شود.

وی اظهار می دارد: بیشتر متکدیان معتاد هستند و کودکانی که به گدایی و یا فروش آدامس و یاوزنه مشغول هستند به نظر می رسد توسط افرادی به کار گماشته شده اند.

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی نیز اعتیاد را علت اصلی گرایش افراد به تکدی گری عنوان می کند و می گوید: بیشتر این متکدیان معتاد هستند و قریب به اتفاق کسانی که اقدام به تکدی گری می کنند گرفتار یک سری ناهنجاری های اجتماعی هستند.

محمدعلی اکبریانی اظهار می دارد: متکدیان یا اعتیاد دارند یا مشکلات اخلاقی دارند و یا در خانواده ای زندگی می کنند که با این مشکلات دست به گریبان هستند.

وی با تاکید بر اینکه مردم از کمک به متکدیان خودداری کنند می افزاید: از مردم تقاضا می شود کمک های خود را به صورت هدف دار هزینه کنند تا به دست نیازمندان واقعی برسد زیر بر اساس شواهد، این متکدیان درآمد هنگفتی از طریق گدایی به دست می آورند.

وی تصریح می کند: برخی از این متکدیان روزانه بیش از ۵۰ هزار تومان درآمد دارند و از آنجایی که با تکدی گری به سادگی  و به راحتی به درآمد می رسند به شغل دیگری روی نمی آورند.

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی نیز  می گوید: هدف ما توانمندسازی نیازمندان و ارتقای هویت خانواده هایی است که ارزش و آبروی خود را حفظ کرده اند و نداری و بی بضاعتی سبب نشده است تا در جامعه به تکدی گری و گدایی اقدام کنند.

وی اظهار می دارد: اکنون تکدی گری از خیابان ها به کوچه ها و درب منازل کشیده است و متکدیان با مراجعه به درب خانه ها  دست یاری دراز می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.