گفته می‌شود رژیم صهیونیستی و ترکیه چند ماه پس از دستیابی به توافقی بر سر عادی‌سازی روابط، برای ارتقای همکاری خود در حوزه‌های مختلف در حال طراحی یک «نقشۀ راه» هستند.

«نقشۀ راه» آنکارا و تل‌آویو برای توسعۀ روابط

به گزارش "قدس آنلاین"، روزنامۀ حریت چهارشنبه (۲۲ دی) به نقل از یک مقام وزارت خارجۀ ترکیه گزارش داد معاونان وزرای خارجۀ ترکیه و رژیم صهیونیستی قرار است برای بررسی این موضوع در یک ماه آینده با یکدیگر دیدار کنند.

طبق این گزارش دو طرف قصد دارند به‌منظور بحث و تبادل‌نظر دربارۀ نتایج «رایزنی‌های سیاسی» آتی دربارۀ یک‌رشته مسائل داخلی و منطقه‌ای دیدارهایی در سطوح عالی برگزار کنند.

سفر مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه، به اراضی اشغالی فلسطین نیز در دستور کار قرار دارد.

پیش‌بینی می‌شود دو طرف همچنین توافق تجارت آزاد و لغو روند اخذ ویزا را بهبود ببخشند.

این مقام وزارت خارجۀ ترکیه افزود آنکارا و تل‌آویو دربارۀ همکاری و به اشتراک‌گذاری اطلاعات درزمینۀ مسائل منطقه‌ای ازجمله بحران سوریه گفتگو خواهند کرد. ترکیه و رژیم صهیونیستی مدت مدیدی است از پیکارجویان تکفیری معارض دولت سوریه حمایت کرده‌اند.

روزنامۀ اسرائیلی هاآرتص نیز چهارشنبه گزارش داد یووال روتم، مدیرکل امور دیپلماتیک وزارت خارجۀ رژیم صهیونیستی، برای مذاکره با مقام‌های ترکیه در دو هفتۀ آینده به این کشور سفر می‌کند.

هاآرتص به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی افزود روتم و همتای ترک وی در این سفر دربارۀ مسائلی نظیر اوضاع سوریه، روابط با روسیه و اوضاع در نوار غزه و کرانۀ باختری با یکدیگر بحث و تبادل‌نظر می‌کنند.

رژیم صهیونیستی و ترکیه ژوئن ۲۰۱۶ (تیر ۱۳۹۵) بر سر عادی‌سازی روابط خود به توافق رسیدند. این توافق ۶ سال پس از حملۀ اسرائیل به ناوگان کمک‌رسانی ترکیه به غزه در می ۲۰۱۰ (خرداد ۱۳۸۹) صورت گرفت. در این حمله که در آب‌های آزاد صورت گرفت ۱۰ فعال ترک کشته شدند.

واکنش آنکارا به این موضوع ابتدا خشمگینانه بود. ترکیه روابط نظامی خود را با اسرائیل تعلیق کرد و سپتامبر ۲۰۱۰ در پی خودداری تل‌آویو از عذرخواهی، سفیر این رژیم در آنکارا را اخراج کرد.

بااین‌وجود، ترکیه برای اصلاح روابط کم‌کم در مذاکرات غیرعلنی با اسرائیل شرکت کرد. از دسامبر گذشته دو طرف با هدف بهبود روابط دوجانبه چند دور مذاکره برگزار کرده‌اند.

یکی از شروط مهم ترکیه برای امضای توافق آشتی با رژیم صهیونیستی، عذرخواهی تل‌آویو و پرداخت غرامت به قربانیان حمله به ناوگان کمک‌رسانی ترکیه به غزه بود که گفته می‌شود تا حد زیادی محقق شده است.

بااین‌وجود، گفته می‌شود مانع اصلی در مسیر حصول این توافق، لغو محاصرۀ نوار غزه توسط اسرائیل است. ‌

دو طرف بر سر این موضوع مصالحه کرده‌اند و قرار است به ترکیه اجازه داده شود به‌جای غزه از طریق اشدود در اراضی اشغالی کمک‌های خود را برای فلسطینیان ارسال کند.

بسیاری از کشورهای اسلامی اشغالگری رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند و هیچ رابطۀ دیپلماتیکی با این رژیم ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.