شیراز-عبدالعلی دستغیب چهره ماندگار نقد ادبی ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار فارس و دیگر مفاخر استان شیراز مورد تقدیر قرار گرفت.

چهره ماندگار نقد ادبی ایران مورد تقدیر قرار گرفت

به گزارش قدس آنلاین، عصر پنجشنبه مراسم نکوداشت و تقدیر عبدالعلی دستغیب، چهره ماندگار نقد ادبی ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد، استاندار و مفاخر و بزرگان استان فارس، دانشجویان و علاقه‎مندان به ادبیات و نقد ادبی در هتل همای شیراز برگزار شد.

عبدالعلی دستغیب به پاس تلاش‌هایش در عرصه نقد ادبی، ترجمه آثار ادبی و نوشتن 66 کتاب در زمینه های مختلف سومین نشان مفاخر استان فارس را از آن خود کرد.

بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این مراسم اظهار داشت: عبدالعلی دستغیب چند ساحتی است از سویی جامعه‎شناس و ادیب است و از سوی دیگر مترجم، نویسنده و شاعر؛ جامعه‎شناسی، هنر و بررسی آثار فلسفی فیلسئفان بزرگ از جمله تخصص‎های دستغیب است از دستغیب دو دفتر شعر و تعدادی داستان کوتاه به چاپ رسیده است. 

وی دستغیب را نویسنده‎ای کوشا، متعهد، پرکار و نوجو معرفی کرد و گفت: دستغیب 64 اثر چاپ شده در زمینه ادبیات و نقد دارد و از معدود اندیشمندانی است که در تمامی حوزه‎های ادبی حضور چشمگیر داشته تسلط بر دیگر زبان‎ها، رعایت ادب نقد و نوجویی از ویژگی‎های نقد دستغیب است. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه گر زمان نقد دستغیب را کهنه نکرده است، افزود: گرایش به زبان عامیانه نقد، بررسی محتوا و رجحان آن بر فرم و ساختار و رعایت اخلاق در نقد از دیگر ویژگی‎های آثار دستغیب است. 

مریدی خاطرنشان کرد: دستغیب عرصه نقد را محل خط و نشان کشیدن و تسویه حساب دعواهای سیاسی ندانسته چراکه معتقد است ادبیات محل بروز و نمود حرف‎های تازه است. 

کاوس حسن‎لی، استاد زبان و ادبیات فارسی نیز در این مراسم به بیان ویژگی‎های دستغیب پرداخت و اظهار داشت: دستغیب نام نیکوی خود را وامدار یک عمر تلاش و ریاضت روح هنری است چراکه وی عمر خود را در عرصه پژوهش، نقد و ترجمه صرف کرده است. 

وی با بیان اینکه دستغیب به تجلیل نیاز ندارد بلکه ما نیازمند به تجلیل از وی هستیم، گفت: هر یک از کتاب‎های دستغیب چراغ راه ادیبان و پژوهشگران ادبی است و دستغیب نخستین فرد در ایران است که نقد پرونده‎ای را راه‎اندازی کرد. 

حسن‎لی با اشاره به چند وجهی بودن شخصیت دستغیب افزود: در کارنامه توصیفی نیماپژوهی اشاره شده که سه تن به دفاع از نوجویی نیما پرداختند که دستغیب یکی از آنها است. 

استاد زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه دستغیب روحیه خود انتقادی دارد، خاطرنشان کرد: عبدالعلی دستیغب تیغ نقد را به سمت خود می‎گیرد و بازنگری اندیشه‎هایش به بیان و اصلاح اشتباهاتش می‎پردازد که این فضلیت بالاترین درجه انتقاد است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.