اراک- وزیر کشور با بیان اینکه باید واقع بینانه به مسائل بنگریم بیان کرد: با شعار و کتمان نمی‌توان کشور را اداره کرد.

واقع بینانه به مسائل بنگریم؛کشور با شعار اداره نمی شود

به گزارش قدس آنلاین،  عبدالرضا رحمانی فضلی شامگاه پنجشنبه در ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی با اشاره به اعتراضات به برجام گفت: برخی نگاه‌ها از منظر ناآگاهی یا براساس تفکرات قیاسی است و به گونه‌ای مسائل مطرح می‌شود که انگار برجام یک اتفاق کاملا شکست خورده بوده است.

وی افزود: دولت را با صادرات یک میلیون نفت آغاز کردیم و امروز این رقم به دومیلیون و سیصد تا دو میلیون و چهارصد بشکه نفت رسیده است بنابراین باید تلاش کنیم بحث مهمی که در این عرصه مهم یعنی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری مشخص فرموده‌اند و دولت برای آن اراده کرده به مقصد نهایی برسانیم.

وی اضافه کرد: از ابتدای انقلاب، تا به امروز در زمینه اقتصاد نتوانسته بودیم در یک مدل اقتصادی به اجماع برسیم ، همه نگاه‌ها را در عرصه اقتصادی داشتیم، یکی از خلاءها نبود مدل اقتصادی درست بود که بتوانیم بصورت اجماع حرکت کنیم که خوشبختانه امروز مقام معظم رهبری با مشخص کردن این مدل که همان اقتصاد مقاومتی است نقشه راه را روشن فرموده‌اند و هیچ مخالفتی در عرصه نظری، تئوری و عمل در این باره وجود نداشته است.

وزیر کشور بیان کرد: مقام معظم رهبری در این مدل ویژگی هایی را تعیین فرموده اند که مردم‌محوری، عدالت محور بودن، دانش بنیان بودن ویژگی اصلی این اقتصاد مقاومتی است که براین اساس مقام معظم رهبری تاکید فرمودند اقتصاد مقاومتی باید مردم محور باشد که این اصل مهمی در رشد اقتصاد است و باید فصل‌الخطاب تمام کار ما باشد که البته وجود  رسوباتی در نظام اقتصاد کشور مانعی برای تحقق آن است.

وی ادامه داد: باید از حالت تمرکزگرایی در امور کشور فاصله بگیریم چراکه در اقتصاد کشور و نظام اداری، بانکی و مالیاتی کشور ما یک مسیر و ریل‌گذاری صورت گرفته که مربوط به دهه ۱۰ است و این سیستم تمرکزگرایانه و دولتی صرف، نمی تواند اقتصاد مقاومتی را تحقق ببخشد.

وی با اشاره به سیستم بودجه‌بندی و بودجه‌ریزی کشور گفت: این در حالی است که نظام بودجه‌ریزی و بودجه‌بندی کشور یک نظام کاملا تمرکزگرایانه است و سیستم و جریان باطلی را دنبال می‌کرد که هنوز هم در کشور شاهد آن هستیم و سیستم اداری نیز این نظام بودجه‌ریزی را همراهی و حمایت می‌کند.

وی اظهار داشت: همه عنایت داشتند که شرایط بعد از برجام روان‌تر بوده و با فراهم شدن تسهیلات بیشتر از منابع بیشتری برخوردار شدیم این درحالی بود که دسترسی به بازار در تقویت تولید داخلی گام‌های بلندتری برداشته شد که همه اینها در پی مقاومت و پیگیری دولت و رئیس جمهور در عرصه سیاست‌های خارجی و هدایت‌های مقام معظم رهبری بوده و ربطی هم به اعتماد به خارجی‌ها و غرب ندارد.

وی افزود: هر زمان که از استقامت، وحدت و انسجام ملی دست برداریم دشمن توطئه چینی می‌کند و درحال حاضر در یک رویارویی با جبهه دشمنان انقلاب و نظام اسلامی به سر می‌بریم که از طرف ما توام با امتیازات و شرایطی است که ما را در عرصه بین‌المللی تقویت کرده و می‌توانیم با تکیه براین قدرت داخلی احقاق حقوق خود را بکنیم.

رحمانی‌قضلی تصریح کرد: اگر در داخل کشور، امنیت نداشته باشیم و انسجام وجود نداشته باشد یقینا آثار سوء آن می‌تواند خود را در زمینه‌های مختلف نشان دهد.

وزیر کشور بیان کرد: در عرصه علوم پیشران عقب افتادگی نداریم و باید تلاش کنیم استان‌ها ظرفیت‌های خود را فعال کنند و با تهیه برنامه اولویت‌ها را مشخص کنند و مردم‌محوری را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: به رغم اینکه در تمامی دولت‌ها زحمت‌هایی کشیده می‌شود، واگذاری اختیارات دچار مشکلات و اشکالاتی می‌شود، ما بیش از ۱۰۰ وظیفه را در دولت از دستگاه‌های ملی به استانی واگذار کرده‌ایم و به سمت خروج از تمرکز حرکت می‌کنیم.

رحمانی‌قضلی خاطرنشان کرد: امروز رشد اقتصاد کشور نیازمند افزایش مشارکت بخش خصوصی و مردمی جامعه است و باید فضای هم‌افزایی و انسجام در کشور ایجاد شود و توسعه یابد ایجاد شود تا بتوان در حوزه اقتصاد به رشد و پویایی برسیم که در این راستا باید ظرفیت‌های موجود در استان‌های مختلف کشور را در حوزه اقتصاد فعال‌تر بسازیم و برای رسیدن به سند توسعه هر استان، برنامه‌ریزی مدونی انجام دهیم.

وزیر کشور برضرورت توجه به ابعاد مختلف اقتصاد کشور گفت: اقتصاد کلان ما ترکیب شده و ممزوج از همه فعالیت‌های اقتصادی بوده که شامل تولید، مصرف، توزیع، متاپروژه‌ها و پروژه‌های کوچک می‌شود بنابراین برای ایجاد رشد و توازن، از هیچ کدام از این ابعاد مختلف اقتصادی نباید غفلت کنیم.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: اراده نظام براین است که پاشنه آشیلی که خارجی‌ها در هر شرایطی که گیر می‌کنند به آن مراجعه می‌کنند و با تحریم و مسائل دیگر وارد صحنه می‌شوند از بین ببریم و به نوعی به تعبیر مقام معظم رهبری این تکانه اقتصادی را نابود کنیم.

وی افزود: در جلسه اخیر، مقام معظم رهبری فرمودند اقتصاد اولویت مهم و نخست است و وقتی معظم له واژه قرارگاه را به‌جای ستاد انتخاب می‌فرمایند نشان از اهمیت موضوع و حرکت در مسیر تحقق آن دارد و این راهی است که در کوتاه مدت باید با بسیج امکانات پیمود.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: از نظر اقتصادی حق مردم است که در شرایط خوب زندگی کنند، نیازهایشان پاسخ داده شود، شغل حق اولیه و ابتدایی مردم است که مابه عنوان حاکمیت باید آنها را پیگیری و اجرا کنیم و این از ضروریات و نتایج اصلی اقتصاد مقاومتی است.

وزیرکشور با اشاره به مشکلات موجود در استان مرکزی بیان کرد: به عنوان مسئول بحران کشور موضوع آنفلوانزای حاد پرندگان و سرمازدگی باغات انار ساوه را با جدیت پیگیری می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.