مشهد- سرپرست تیم بازنگری منتخب ادعیه حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه اعلام نیاز از سوی زائر، محور اصلی بازنگری در کتب ادعیه بارگاه منور امام هشتم(ع) است، گفت: کتب منتخب ادعیه حرم رضوی مورد بازنگری و تدوین مجدد قرار می‌گیرد.

کتب منتخب ادعیه حرم رضوی مورد بازنگری و تدوین مجدد قرار می‌گیرد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام طاهری، با بیان این مطلب اظهار کرد: در طی ۱۶ سالی که از چاپ چندین میلیون نسخه از منتخب ادعیه موجود می‌گذرد، حدود ۴۰۰ نامه از مخاطبان از جمله مردم، فرهیختگان، صاحب‌نظران و مراجع عظام تقلید شامل پیشنهادها و انتقادات به تنظیم کتب برای ما ارسال شده است. بر این اساس و با دستور تولیت معزز آستان قدس رضوی مقرر شد تا کتب منتخب ادعیه بر اساس مطالعات کارشناسی مورد بازنگری و تدوین مجدد قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نامه های دریافتی در رابطه با بازنگری منتخب ادعیه حرم مطهر رضوی بخشی از نظرهای مخاطبان را بازگو می‌کرد، گفت: در سال ۱۳۸۸ توسط مدیریت پژوهش و برنامه‌ریزی آستان قدس رضوی، یک نظرسنجی از زائران در خصوص این کتب ادعیه انجام گرفت که نتایج آن نیز موجود است. همینطور در سال ۱۳۹۵ نیز نظرسنجی دیگری در سنین مختلف و از میان خانم‌ها و آقایان با سطوح علمی متفاوت، درباره موارد تغییر در کتب منتخب ادعیه انجام شد و در نهایت تغییر بخشی از موضوعات و رویکردها در این کتب در دستور کار قرار گرفت.

طاهری تصریح کرد: طیف کسانی که از آن¬ها نظرسنجی به عمل آمد، سه دسته از مخاطبان منتخب ادعیه را شامل می‌شد. علاوه بر زائران از مسئولان معاونت اماکن متبرکه و برخی از خدام که از این کتب استفاده بیشتری دارند و خصوصا خادمانی که در معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس مشغول فعال هستند، نظرسنجی انجام گرفت. دسته سوم، تعدادی از کارشناسان فعال در زمینه ترویج معارف دینی اهل بیت(ع) بودند که برای رفع نیاز معنوی- معرفتی زائر، از نظرات این عزیزان  در طراحی کتب ادعیه بهره مند خواهیم شد.

وی درباره فرآیند بازنگری منتخب ادعیه حرم امام رضا(ع) گفت: باتوجه به حساسیت بالای این کار نیاز بود دو شورا در سطح بالاتر و با حضور کارشناسان شکل گیرد. شورای اول، شورای محتوایی است که از برترین صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه حدیث، ادعیه و زیارات در کشور هستند. اولین نشست این شورا در دی ماه برگزار و محورهای اصلی و اصول حاکم بر تغییرات کتاب منتخب ادعیه مشخص شد. شورای دوم، شورای قالب و شکل ظاهری است که متشکل از هنرمندان و کارشناسان عرصه تولید و چاپ کتاب هستند. این شورا موظف به تصمیم گیری در خصوص مواردی همچون جنس کاغذ، نوع جلد، قطع کتاب و نوع صحافی آن است.

طاهری درباره تغییر شکل ظاهری ادعیه تصریح کرد: ۶ رسم‌الخط در جهان اسلام وجود دارد که متداول‌تر و مهم‌تر از رسم‌الخط‌های دیگر هستند و در این شورا پس از بحث و بررسی از میان این رسم‌الخط‌ها بهترین و خواناترین آن¬ها برای مخاطب، انتخاب خواهد شد. از نظر وزنی و جنس کاغذ به شکلی عمل خواهد شد که در عین حفظ استحکام کتب منتخب ادعیه استفاده آن برای زائر راحت‌تر باشد. البته احتمالا، اندازه آن نیز کوچک‌تر و جلد هم از کتب ادعیه موجود نرم‌تر خواهد شد.

سرپرست تیم بازنگری منتخب ادعیه حرم مطهر رضوی درباره اولویت شوراهای محتوایی در بازنگری ادعیه و زیارات خاطرنشان کرد: اعلام نیاز از سوی زائر، محور اصلی بازنگری در کتب منتخب ادعیه است. دعاهایی مانند دعای عهد و تعقیبات مشترکه و همچنین دعاهایی که در مراسم حرم مطهر خوانده می‌شوند، به کرات از سوی زائران مورد نیاز اعلام شده اما در کتب حاضر موجود نیست. از سوی دیگر مواردی هستند که از حیث اعتبار و سند، اعتبارشان از ادعیه و زیارات موجود در این کتاب بیشتر است. مانند زیاراتی که مستقیما از امامان معصوم(ع) نقل شده، اما در منتخب ادعیه بیان نشده است.

طاهری درباره نقش بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در بازنگری منتخب ادعیه حرم رضوی، گفت: این طرح با میزبانی بنیاد پژوهش‌ها انجام می‌شود و هم توان تخصصی و علمی بنیاد پژوهش‌ها به کمک این پروژه آمده است و از ظرفیت ارزشمند این بنیاد در انجام پژوهش‌های مربوطه استفاده خواهیم کرد.

وی بازه زمانی در نظر گرفته شده برای بازنگری در منتخب ادعیه را ۱۱ ماه زمان برای تولید نسخه اولیه دانست و افزود: البته تمام مراحل محتوایی و تولید شکل و قالب و گرافیک هم در این مدت زمان انجام خواهد شد و یک ماه از بازه زمانی تعیین شده سپری شده است و امید بر این است که کمتر از یک ماه آینده جلسه بعدی برگزار شود، هرچند در این فاصله مطالعات کارشناسی نیز صورت می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.