مشهد- نبض بازار با افزایش نفوذ و نرم افزارهای آنلاین اینترنتی وشبکه های اجتماعی تند تر زده و به سمت حذف واسطه ها روی آورده است ولی بازار سنتی بویژه اتحادیه هایی که منافع خودشان را بر اساس واسطه گری تعریف کرده اند از این رویکرد فزاینده نگران، سرخورده و عصبانی هستند.

نگرانی بازار سنتی از حذف واسطه ها/سایت دیوار را آوار می کنیم

قدس آنلاین- کارشناسان اقتصاداجتماعی معتقدند حذف واسطه ها یکی از ارزشمندترین دستاوردهای تجارت الکترونیکی در جهان است که باعث کاهش بی سابقه قیمت کالاها و خدمات شده و با حذف واسطه ها و ایجاد ارتباط مستقیم بین خریدار و فروشنده بین ۱۵ تا ۴۰ درصد موجب کاهش قیمت تمام شده کالاها و خدمات برای مشتریان می شود.

زیان ده شدن بازار سنتی ازرشد خدمات آنلاین

به  اعتقاد این افراد یکی از امکاناتی که تجارت الکترونیکی در شبکه های اینترنتی در اختیار تجارت و بازرگانی قرار می دهد، ارائه اطلاعات کامل و گسترده ای است که در مورد هر کالا چه از نظر فنی و چه به لحاظ تجاری می توان یافت که با قدرت انتخاب مشتریان همراه است اما اهالی بازار سنتی در این باره معتقد به زیان دهی هستند.

چندی پیش حسام عقبایی، رییس اتحادیه مشاوران املاک اظهار داشت: ۱۲ هزار دفتر مشاور املاک در شهر تهران وجود دارد که با آگهی های سایت دیوار، ضرر می کنند. در معاملات مسکن نباید واسطه را حذف کنیم در حالی که دیوار واسطه را حذف کرده است اما نرم افزارهای دیگری با مشاوران املاک به شکل مناسبی در ارتباط هستند و این راه اصولی و صحیح است.

سایت دیوار را خراب می کنم!

وی پیش از این با ابراز نگرانی از رشد بازار بدون واسطه در حوزه املاک در کشور گفته است: من به واسطه دفاع از صنف خودم، اپلیکیشن دیوار را خراب می کنم؛ چون مشاوران املاک را از چرخه معاملات بازار املاک کشورحذف کرده است.

به گفته وی سایت دیوار از یک سو باعث ضرر به صنف مشاوران املاک شده و از سوی دیگر ریسک معاملات را بالا برده است البته ما از ابزارهای نوین و طرحهای جدید که بتواند به روند رشد معاملات کشور و بالا بردن رشد درصنایع مرتبط با ساختمان در حوزه دیجیتال و فضای مجازی کمک کند استقبال می کنیم.

خیال سنتی های راحت باشد

علیرضا اشکان، تولید کننده یکی از نرم افزارهای معروف در این حوزه اظهار داشت: نگرانی از ریسک خریدار بی معنا است زیرادر سایت ما بیش از ۱۵ هزار مشاوروجود دارد و توانسته بستر ارتباطی را به تازگی بین خریداران و املاک برقرار کند و خیال مشاوران املاک می تواند راحت باشد که در این سامانه اطلاعات درست از افراد درست دریافت می شود.

به گفته این کارشناس نرم افزاری در حال حاضر در جهان دو نوع بازار خرید و فروش یعنی بازار سنتی و حقیقی و بازار مجازی و مبتنی بر شبکه الکترونیکی به موازات یکدیگر عمل می کنند، اما خدمات استاندارد، سرعت و تامین امنیت مشتری مداری بر پایه ایجاد بهره وری، کم کردن ترافیک و آلودگی های محیطی و سرعت در توسعه بازار، فقط می تواندتوسط شبکه های الکترونیکی محقق شود که مدل های سنتی در بازار توان ایجاد این ارزش افزوده را ندارند.

عصبانیت اصناف از حذف واسطه گری

راه‌اندازی سامانه توزیع اینترنتی میوه و تربار برای حذف واسطه‌ها، راه‌اندازی سامانه تاکسی تلفنی و موبایلی  اینترنتی بر اساس منطقه مورد نیازو حذف نوبت گیری درآژان سها  نیز از جمله خبرهایی است که اخیرا  باعث شده مسئولان این اتحادیه ها واصناف را به مقابله با  فعالان حوزه دیجیتال فرا بخواندو عصبانیت آنها را از حذف واسطه گری نشان دهد.

اغلب این اتحادیه های سنتی اصناف مواضع تندی نسبت به استارتاپ های نوپا می گیرنداما واقعیت  این است که هدف بسیاری از معاملات آنلاین، صرفه جویی در وقت و کاهش هزینه های واسطه گری اضافی که بر مشتری تحمیل می شود و مردم از این سبک خدمات گیری جدید به دلیل سهولت کار و تنوع انتخاب و البته کاهش صرف زمان برای پیدا کردن موارد مناسب خرید کاملاراضی اند.

موبایل تاکسی‌های غیرقانونی!

مسعود طبیبی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور نیز علیرغم تلاش اعضای این اتحادیه برای راه‌اندازی سیستم هوشمند درخواست تاکسی، از عملکرد غیرقانونی موبایل تاکسی‌ها و تاکسی یابها انتقاد کرده وگفته است؛ باید این «استارت‌آپ ها»از مراکز قانونی مجوز فعالیت بگیرند.

وی  با تاکید بر غیرقانونی بودن فعالیت این دسته از به اصطلاح آژانس‌ها در سطح شهرها، اظهار داشت: این اقدام یعنی دور زدن قانون در حمل‌ونقل مسافر که چندان وجهه خوبی نداردو اتحادیه تاکسی‌رانی‌های شهری با ماهیت موضوع خدمات سفر بر اساس استفاده از تلفن همراه به جهت دریافت خدمات تاکسی مشکلی ندارد،اما، با نحوه ارائه خدمات و پیاده‌سازی این مراکز در خدمات‌رسانی با مشکللاتی روبرو هستیم.

بازارآنلاین به نفع افراد است

شهاب جوانمردی به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران حوزه استارت‌آپی در این باره به گفته است: سرمایه‌گذاران سنتی گمان می‌کنند سرمایه‌شان با ورود به این بخش‌ها در خطر قرار می‌گیرد که البته این موضوع ناشی از عدم شناخت آنهاست زیرا این بازار به نفع همه افراد است.

 وی افزود: واقعیت این است که بازارهای استارت‌آپی به شدت در حال رشد هستند و تجربه کشورهای دیگر هم نشان می‌دهد که این حوزه بخش‌هایی از بازار سنتی را به خود اختصاص می‌دهند وطی چند سال آینده حجم سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه بیش از رقم کنونی -که کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان است- خواهد بود.

سهم بالای ۷۰ درصد بازارهای آنلاین دنیا

این کارشناس بازارخدمات الکترونیک و آنلاین  با بیان اینکه سهم بخش خدمات از GDP (تولید ناخالص داخلی)در بازارهای دنیا بالای ۷۰ درصد است، ابراز داشت: متأسفانه در حال حاضر سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی ما کمتر از ۵۰ درصد و همچنان سهم صنعت و کشاورزی بیش از ۵۰ درصد است.

او درباره اینکه آیا سرمایه‌گذاران سنتی وارد سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها شده‌اند، گفت: گمان می‌کنم عملاً سه ضلع این مثلث یا در کم‌کاری یا در گام‌های اولیه هستند؛ سرمایه‌گذاران سنتی یا در این فضا نیستند یا بخش اندکی از سرمایه‌شان را وارد کرده‌اند.

لزوم پوشش ریسک استارت‌آپ ها ازسوی قانونگذار

رضا زرنوخی، رییس هیئت مدیره انجمن صنفی سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز با بیان اینکه طی ماههای اخیر استارت‌آپ‌ها رشد بسیاری کرده‌اند، گفت: با این وجود هنوز نتوانستیم موفقیت‌های این صنعت را برای بازار سرمایه بروز دهیم و تغیب به حمایت از این نوع کسب و کار نماییم.

وی با تاکید بر لزوم رفع خلاء های قانونی در بحث حمایت از این حوزه افزود: دولت و قانونگذاران باید سرمایه‌گذاران استارت‌آپی را پوشش ریسک دهند تا فعالان خدمات آنلاین در این زمینه رشد بیشتری داشته باشند و در نهایت به اقتصاد کشور کمک شود.

شناکردن اصناف سنتی مخالف جریان آب

حال سوالی که مطرح می شود این است که در دنیایی که تجارت الکترونیک به شدت در حال پیشرفت است چرا برخی از اصناف سنتی مخالف جریان آب شنا می کنند؟همانگونه که با آمدن چرخ خیاطی، صنف خیاطی منقرض نشد و با آمدن انواع مترجم های انلاین، مترجمین از کار بی کار نشدند آنلاین شدن اینگونه نرم افزارها وسایت ها تاثیری بر روی صنف های سنتی نمی گذارد.

این در حالی است که بسیاری از مشاورین املاک بدون هزینه برای ایجاد یک سایت و قرار دادن بانک اطلاعات املاک خود در آنها، اکنون به صورت رایگان از چنین سایت هایی استفاده می کنند و موارد فروشی که در دست دارند را به تعداد بیشتری از افراد معرفی می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.