نهاوند- رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان نهاوند گفت: پس از ۹ ساعت عملیات امداد و نجات هوایی و زمینی توسط سه تیم امدادی از نهاوند و همدان هشت کوهنورد کرمانشاهی سقوط کرده به دره یخچال کوهستان گرین نجات پیدا کردند.

۸ کوهنورد کرمانشاهی از یخچال نهاوند نجات یافتند

به گزارش قدس آنلاین، محمدتقی شهبازی با بیان اینکه، در تماس تلفنی مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ شهرستان نهاوند با جمعیت هلال‌احمر در مورد سقوط تعدادی از کوهنوردان کرمانشاهی به دره قوش کش و یخچال کوهستان گرین بلافاصله برای نجات این کوهنوردان از امداد هوایی مرکز استان درخواست کمک شد، گفت: بعد از هماهنگی با امداد هوایی مرکز استان سه تیم آماده امداد و نجات شهرستان نهاوند آماده شدند که دو تیم آن به منطقه حادثه اعزام شدند و یک تیم نیز در پایگاه امدادی روستای وراینه آماده شدند تا هشت مصدوم این حادثه سقوط را نجات دهند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر نهاوند افزود: این حادثه نزدیک بعدازظهر روز جمعه به هلال‌احمر نهاوند گزارش شد و عملیان امداد و نجات زمینی و هوایی تا ساعت ۲۲ شب ادامه داشت که در پایان هفت کوهنورد توسط دو تیم امدادی نهاوند و یک نفر از مصدومان که نیاز به انتقال به مرکز استان داشت توسط امداد هوایی به همدان منتقل شد.

وی اظهار داشت: سه گروه کوهنوردی از استان کرمانشاه، شهرستان نهاوند و شهرستان الشتر از استان خرم‌آباد در صعود به قله گرین شرکت داشتند که هشت نفر از کوهنوردان کرمانشاهی به دره قوش کش و یخچال گرین سقوط کردند و به دلیل اینکه احتمال داده می‌شد به دلیل سرمای شب دچار یخ‌زدگی شوند بلافاصله عملیات امداد و نجات آغاز شد.

شهبازی تصریح کرد: گروه امداد و نجات شهرستان نهاوند تیم حرفه‌ای خود را برای نجات جان یکی از مصدومان این حادثه که احتمال داده می‌شد، قطع نخاع باشد بلافاصله قبل از تاریک شدن هوا به محل وقوع سقوط در دره قوش کش و یخچال اعزام شد تا توسط بالگرد به همدان انتقال یابد.

وی با اشاره به انتقال یکی از مصدومان به مرکز استان به دلیل شدت جراحات وارده بیان کرد: بقیه کوهنوردان آسیب‌دیده برای معالجه به بیمارستان علیمرادیان نهاوند منتقل شدند که حال عمومی آنها مطلوب گزارش شد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر نهاوند افزود: به دلیل شرایط بد جوی و ارتفاع بلندی که در کوهستان گرین وجود دارد شرایط امدادرسانی به کوهنوردان بسیار سخت و پیچیده شده بود که در نهایت پس از هماهنگی با مرکز امداد هوایی استان عملیات امداد و نجات با موفقیت به پایان رسید.

وی عنوان کرد: این عملیات امداد و نجات به دلیل سرمای شدید و برودت هوا یکی از سخت‌ترین مأموریت‌های امداد و نجات زمینی و هوایی در سال‌های اخیر بود چرا که احتمال کشته شدن همه کوهنوردان را در این دره و منطقه یخچالی در شب می‌دادیم که با لطف خدا و کمک دو تیم حرفه‌ای نهاوند و همدان جان آنها را نجات دادیم.

شهبازی گفت: سرانجام امدادگران هلال‌احمر کوهنوردان مصدوم را از محل سقوط در دره یخچالی گرین و قوش کش نجات داده و به پناهگاه اول منتقل کردند تا ادامه عملیات با کمک سایر نیروها انجام شد البته بارها به گروهای کوهنوردی اعلام کرده‌ایم حتماً با تجهیزات کامل و افراد آشنا به منطقه اقدام به صعود زمستانی کنند.

وی افزود: در این عملیات نیروهای امداد هوایی و زمینی جمعیت هلال‌احمر تلاش زیادی کردند و خوشبختانه بعد از ۹ ساعت تلاش بی‌وقفه موفق به نجات جان کوهنوردان کرمانشاهی از مرگ حتمی در سرمای زیر صفر درجه کوهستان گرین شدند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر نهاوند اظهار داشت: در اوایل فصل پاییز امسال نیز گروه امداد و نجات حرفه‌ای کوهستان نهاوند به همراه اورژانس هوایی در تلاشی ۱۵ ساعته ۶ کوهنورد مصدوم بروجردی را از ارتفاعات کوه گرین نجات دادند و یک مصدوم را با امداد هوایی به بیمارستان بعثت همدان منتقل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.