رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: با توجه به ظرفیت‌های حیرت‌انگیزی که در خصوص مسجد وجود دارد هر طور حساب کنیم ما گرفتار یک غفلت مضاعفی درباره مسجد هستیم.

گرفتار غفلت مضاعفی درباره مسجد شده‌ایم

به گزارش «قدس آنلاین»،  حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در گردهمایی ائمه جماعات و روحانیون فعال در طرح مدارس امین که پیش از ظهر امروز (شنبه ۲۵ دی ماه) در مجتمع آموزشی محراب برگزار شد، گفت: طرح مدارس امین کار بسیار ارزشمند و مفیدی است اگر چه دیرهنگام بوده اما به فال نیک می‌گیریم از اینکه شما خواهران و برادران در این حرکت بسیار مهم حضور پیدا کرده‌اید و این ایده خوب را اجرا می‌کنید.

وی اظهار داشت: خداوند متعال را باید شاکر باشیم که این توفیق ارتباط با نسل نو را به ما کرامت کرده است؛ برای هر طلبه‌ای این بشارت و مژده است که امکانی با بهترین مخاطبان برای انتقال آموزه‌های دینی و ایجاد عطش معنوی فراهم شود چرا که شاید رسالت اول ما در مواجهه با عموم مخاطبان به ویژه نسل جوان باید ایجاد عطش باشد و از رهگذر این ارتباط با ما عطش نسل جوان نسبت به ارزش‌های دینی بیشتر خواهد شد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد عنوان کرد: طلبه و روحانی ما زمانی می‌توانند در نسل نو نسبت به ارزش‌های دینی ایجاد عطش کنند که خودشان از ارزش‌های بالایی به لحاظ معنوی و آرامش بهره‌مند باشند؛ مزیت‌های حیا ت طیبه در شخصی به وجود می‌آید که این معارف در قلب و وجود او رسوخ کرده باشد و مخاطب قبل از هرگونه گفتاری از نگاه، بیان و نوع برخورد او جذب دین شود.

وی ابراز داشت: تقویت ارتباط باطنی با ملکوت عالم و پروردگار متعال اولین نکته‌ای است که مبلغان و طلاب جوان در مواجهه با نسل جوان به آن نیازمند هستند. «ان ناشئة الیل و هی اقوم» آنجاست که زبان انسان گیرا می‌شود و بیان می‌دارد که در فرایند انتقال معارف، خداوند متعال چگونه به شخص اول یعنی پیامبر اکرم(ص) راهنمایی کرده است. بنابراین اگر این مسأله به مقام رسالت و هدایتی آن حضرت بازگردد به کسانی که ادامه ‌دهنده مسیر حضرت رسول(ص) هستند نیز تعمیم پیدا می‌کند.

حاج علی‌اکبری با اشاره به تجهیز طلاب و مبلغان مدارس طرح امین، مبنی بر برخورداری از دانش و بصیرت تصریح کرد: این که سهم ما از معارف الهی چقدر است این‌ها به همان زبان وجود برمی‌گردد لذا قبل از افاضه وجود باید انسان به دانش دینی متمکن بوده و حض و بهره وافر از آن برده باشد؛ اگر طلبه‌ای نتواند از معارف الهی حض وافر ببرد با چه جرأتی پا به میدان مبارزه می‌گذارد و با چه قصدی می‌تواند مخاطب خود را آگاه کند.  

وی ادامه داد: هیچ طلبه‌ای نمی‌تواند بدون انس باطنی با این معارف ربانی و توحیدی مواجه شود و گمان کنیم که می‌تواند اثرگذار باشد. بنابراین داشتن مهارت‌های کلامی در مرحله بعدی قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: درباره مسجد، همه ما کوتاهی می‌کنیم با توجه به ظرفیت‌های حیرت‌انگیزی که در خصوص مسجد وجود دارد هر طور حساب کنیم ما گرفتار یک غفلت مضاعفی درباره مسجد هستیم. اگر بتوانیم از ظرفیت‌های خداساخته و خدانهاد، تک‌نهادی که خداوند آن را ساخته است بهره ببریم تنها مکانی که بر اساس و با محوریت زیست مؤمنانه و موحدانه در جامعه شکل می گیرد مسجد است.

وی گفت: ابتکار بزرگ پیامبر اکرم(ص) همین مسجد است که زندگی بر مدار نماز را تشریح کرده و در دسترس قرار می‌دهد و ما باید از هر فرصتی برای عمران و آبادگری مساجد استفاده کنیم.

حاج علی‌اکبری خطاب به مبلغان خواهر و برادر حاضر در این جلسه، ابراز داشت: شما عزیزان به چند اعتبار می‌توانید در زمره آبادگران مسجد قرار گیرید. نخست اینکه ارتباط شما با مدارس یک شأن تازه‌است که شما دارید بالاخره با کانون‌های اصلی اجتماع و نسل جدید یعنی مدارس ارتباط صمیمانه دارید و اگر خروجی حضور شما در مدارس ارتباط با مسجد باشد و بتوانید کودکان و نوجوانان بلکه جوانان را به مسجد علاقه‌مند کرده و شخصیت آنها به حقیقت مسجد گره بخورد کار شما در یک رتبه بالاتری قرار می‌گیرد.  

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: آنچه که از درون آن مجاهد شهید به دست می‌آید در فرایند ارتباطی با مسجد است؛ خاک مسجد است که مؤمن‌پرور است، خاک مسجد است که مجاهد شهید از درون آن تربیت می‌شود و خروجی همه اقدامات ما باید احیای مساجد باشد و یکی از بهترین راه‌ها برقراری ارتباط فعال با نسل جوان است.  

وی اظهار داشت: بچه‌ها را برای رفتن به مسجد تشویق کنید، تصویر ذهنی بچه‌ها درباره مسجد و احساسشان در خصوص مسجد اثر وضعی در شخصیت آنها دارد و در مسیر طبیعی و درست عطر ذهنی که تمایل به ارتباط با مسجد در نوجوانان شکل می‌گیرد و با همت شما مبلغان می‌توانیم طرح پیوند با مسجد را جدی‌تر و حساب‌ شده‌تر دنبال کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.