ایلام- طرح احیای ۵۵۰هزار هکتار از دشت‌های خوزستان و ایلام یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های اقتصادی کشور و بزرگترین طرح پس از انقلاب محسوب می‌شود.

ضرورت افزایش سهم ایلام در طرح ملی ۵۵۰هزار هکتاری احیای زمین

قدس آنلاین- علیرضا لعل اکبری:به گفته مسؤولان اجرایی، این طرح در سال ۷۵ با هدف توسعه کشاورزی و دامداری و نیز احیای اراضی منطقه و نیز تعیین تکلیف اراضی رها شده آبادان و خرمشهر و اراضی ملی بدون مالک با مجموع اعتبارات ۲ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان توسط کارشناسان خبره کشوری تنظیم شد.

به گفته آنان ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی این طرح در خوزستان و ۵۰ هزار هکتار آن در ایلام واقع شده است.

در همین حال نماینده ایلام در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره گفت: اینکه بخشی از ایلام در این طرح قرار دارد به عنوان فرصتی برای توسعه منطقه به شمار می‌رود و آن را به فال نیک می‌گیریم.

جلال میرزایی افزود: قرار گرفتن این مناطق در طرح‌های ملی و اختصاص ردیف بودجه ملی به این طرح‌ها، توسعه استان‌های خوزستان و ایلام را سرعت می‌بخشد و خوشبختانه این طرح کسری بودجه ندارد.

وی به سهم ۵۰ هزار هکتاری ایلام از طرح ملی ۵۵۰ هزار هکتاری اشاره کرد و گفت: اهالی و نمایندگان ایلام در مجلس در این خصوص گلایه مند هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های جنوب ایلام بخصوص مناطق دهلران، دشت عباس و موسیان که زمین‌های حاصلخیزی دارند، ضرورت دارد سهم ایلام افزایش یابد.

وی حاصلخیزی زمین‌های مناطق چوار، چردوال، سیروان و مهران را یادآور شد و گفت: ضروری است توجه ویژه‌ای برای تأمین آب این مناطق صورت بگیرد.

نماینده ایلام در مجلس به بهره گیری بهینه از سد سیمره در منطقه اشاره کرد و افزود: این سد از ظرفیت‌های مهمی برای تأمین آب کشاورزی و شرب و تولید برق برخوردار است.

وی اظهار داشت: ضروری است وزارت نیرو نسبت به آبگیری این سد تجدید نظر کرده و اقدام‌های لازم را انجام دهد.

وی گفت: سد سیمره ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب گنجایش دارد که در حال حاضر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب آن آبگیری شده است.

میرزایی تصریح کرد: افزایش میزان آبگیری این سد، آبادانی استان‌های ایلام، کردستان و خوزستان را به دنبال دارد.

وی به ضرورت تملک اراضی بالادست سد سیمره اشاره کرد و گفت: برای این موضوع ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که به نظر من این هزینه کرد و اجرای آن آثار مفیدی را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ضروری است که کارشناسان و وزرا با نمایندگان اجماع نظر داشته باشند.

وی در ادامه تشکیل جلسه مشترک نمایندگان ایلام و خوزستان با وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو برای رفع ابهامات و مشکلات در این خصوص را ضروری دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.