نمایندگان مجلس، دولت را مکلف کردند که علاوه بر اجرای ماده 21 قانون جامع خدمات ایثارگران، تمام فرزندان شهداء و فرزندان جانبازان 70% و بالاتر را در طول اجرای برنامه ششم توسعه استخدام کند.

دولت مکلف به استخدام تمام فرزندان شهدا و جانبازان 70% شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت شامگاهی (امشب) پارلمان رسیدگی به مواد مراعا مانده لایحه برنامه ششم توسعه را ادامه داده و ماده 102 این لایحه را پس از بحث و بررسی با 153 رأی موافق، 18 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از 195 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

بر اساس این ماده، دولت موظف شد که اقدامات لازم برای اجرای صحیح و به موقع قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را به عمل آورد و اعتبار کافی را در بودجه سنواتی پیش بینی و کلیه آیین نامه های اجرایی آن را حداکثر تا شش ماهه سال اول اجرای قانون برنامه تصویب و ابلاغ کند.

نمایندگان در بند یک این ماده، دولت را مکلف کردند که در اجرای ماده 61 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 مصوب 4/12/93 به نحوی برنامه ریزی نماید که تا 2 سال اول اجرای قانون برنامه کلیه مشمولین ماده مذکور تعیین تکلیف شوند و یگان های اعزام کننده و نهادهای متولی موظفند گواهی حضور افراد مشمول این قانون و صورت سانحه را به کمیسیون احراز بنیاد شهید و امور ایثار گران ارائه کنند.

همچنین در تبصره این بند، بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف شد که رزمندگان 8 سال دفاع مقدس که صورت سانحه بالینی همزمان مجروحیت را ندارند اما مجروحیت آنها توسط کمیسیون پزشکی نهاد اعزام کننده (نیروهای مسلح) احراز می شود را بعنوان جانباز تلقی کرده که حداقل 5% جانبازی به آنها تعلق می‌گیرد.

در ادامه این مصوبه مقرر شد اجرای این تبصره مانع از احراز جانبازی بیش از درصد مذکور توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران نیست.

نمایندگان مجلس در بند 2 ماده 102 لایحه برنامه ششم دولت را مکلف کردند که در سال اول اجرای قانون برنامه اعتبار مورد نیاز برای اجرای تبصره ماده 38 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی کرده و از طریق سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به کلیه آزادگان و جانبازان واجد شرایط پرداخت کند.

به علاوه با تصویب مجلس در بند 3 این ماده از لایحه، دولت موظف شد که خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان، رزمندگان و افراد تحت تکفل ایشان (والدین و همسر و فرزندان) دارای تابعیت غیر ایرانی که در طول هشت سال دفاع مقدس یا بعد از آن در راستای ماموریت محوله از سوی مراجع ذی صلاح به درجه رفیع شهادت یا جانبازی یا اسارت نائل آمده اند پس از تأیید مراجع مذکور تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دهد و رزمندگان نیز بنابه تشخیص ستاد کل نیروهای مسلح تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) قرار ‌گیرند.

در تبصره بند مذکور قید شده است که اعطای تابعیت و اقامت به افراد موضوع این ماده بر اساس ضوابط در چارچوب قانون خواهد بود که حداکثر ظرف مدت سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون توسط ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری وزرات امور خارجه و وزارت کشور تهیه و به تصویب شورای عالی امنیت ملی با رعایت اصل 176 قانون اساسی می‌رسد. 

وکلای ملت در ادامه ماده 102 لایحه برنامه ششم توسعه، ماده 18 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را به شرح زیر اصلاح کردند:

«بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است در چارچوب قوانین به منظور تعیین، تدوین و یا اصلاح معیارهای تشخیص درصد جانبازی به عنوان مبنای ارائه خدمت به جانبازان و آزادگان در مواردی که نیاز به رای کمیسیون باشد نسبت به تشکیل کمیسیون های پزشکی اقدام و جهت تعیین نحوه از کارافتادگی کلی، با در نظر گرفتن وضعیت فعلی سلامتی روحی، جسمی، اجتماعی، اقتصادی، شغلی و سابقه حضور در جبهه آنها و براساس آئین نامه ای که با پیشنهاد بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح و با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد اقدام نماید».

به گزارش خبرنگار فارس، مجلس شورای اسلامی در بند 5 ماده 102 لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه مصوب کرد که به منظور حفظ کرامت ایثارگران و خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان دستگاه های موضوع ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مجاز نیستند ایثارگران شاغل در آن دستگاه را به عنوان نیروی مازاد (عدم نیاز ) معرفی کنند به استثنای موارد محکومیت در هیات تخلفات اداری.

نمایندگان مجلس همچنین در بند 6 دولت را مکلف کردند که علاوه بر اجرای ماده 21 قانون جامع خدمات ایثارگران و تبصره های آن و اصلاحات بعدی تمام فرزندان شهداء و فرزندان جانبازان 70% و بالاتر را در طول برنامه استخدام کند.

به علاوه طبق بند 7 ماده 102 لایحه برنامه، جانبازانی که قبل از تصویب این قانون به صورت پیش از موعد یا عادی و بدون سنوات ارفاقی بازنشسته شده اند با رعایت شرط سنی کمتر از 65 سال می توانند به خدمت اعاده و با تکمیل خدمت 35 ساله خود و با رعایت شرایط عمومی به بازنشستگی نائل آیند، اما در تبصره این بند، عنوان شد که در صورت دریافت پاداش پایان خدمت در بازنشستگی اول پاداش مذکور مربوط به آن سنوات مجددا به این افراد تعلق نمی‌گیرد.

وکلای ملت در ادامه و در جریان تصویب بند 8 ماده 102 لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه، ایثارگران و فرزندان شهدا را مشمول قوانین، مقررات و ضوابط استخدامی خاص مربوط به خود برشمرده و کلیه دستگاههای مشمول ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران را مکلف به انجام آن دانستند.

بنا بر این گزارش بر اساس بند 9 ماده 102 کلیه فرزندان و همسران شهدا شاغل در دستگاههای موضوع ماده2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می توانند با حداکثر 8 سال سنوات ارفاقی و با دریافت حقوق و مزایای کامل بازنشسته شوند.

نمایندگان مجلس در بند 10 ماده 102 لایحه برنامه، ماده (26) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را اصلاح و دو تبصره به آن الحاق کردند که در نهایت به شرح ذیل تغییر کرد:

« ماده 26 _ دولت موظف است به منظور حمایت از سلامت جانبازان پنجاه درصد (50%) و بالاتر و جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی و «جانبازان دارای محدودیت جسمی حرکتی» به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد و براساس شدت و نوع ضایعات ناشی از مجروحیت و میزان ساعت کاری که از جانبازان مراقبت می‌شود، نسبت به برقراری و پرداخت حق پرستاری و حق همیاری بر مبنای حداقل دستمزد ماهانه کارگران اقدام و اعتبار مورد نیاز را در لوایح بودجه سنواتی منظور نماید.

تبصره 1- والدین، همسران و فرزندان شهداء که دارای بیماری های خاص و یا صعب العلاج یا محدودیت جسمی حرکتی می باشند پس از تایید کمیسیون پزشکی بنیاد مشمول این ماده می شوند.

تبصره 2- جانبازان گروه بیست و پنج درصد تا چهل و نه درصد ضریب K  بهره مندی حق پرستاری آنان به میزان درصد جانبازی می باشد».

نمایندگان مجلس همچنین با تصویب بند 11 ماده 102 لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه، ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را به شرح زیر اصلاح کردند:

عبارت «اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی» بعد از عبارت «تأمین نیروهای مورد نیاز خود را» اضافه می‌شود.

ماده 21- کلیه دستگاههای موضوع ماده 2 این قانون مکلفند حداقل بیست و پنج درصد (25%) از نیازهای استخدامی و تأمین نیروهای مورد نیاز خود را «اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی» که وفق ضوابط و مجوزهای مربوط و جایگزینی نیروهای خروجی خود اخذ می‌نماید به خانواده‌های شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یک‌سال و بالای یک‌سال اسارت، اسرا و خواهر و برادر شاهد اختصاص دهند و پنج درصد(5%) سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل

تبصره 1- وضعیت استخدامی مشمولین این ماده حداکثر پس از  سه ماه رسمی‌قطعی می‌گردد.

تبصره 2- والدین، همسران و فرزندان شهداء و جانبازان و آزادگان  و رزمندگان با حداقل شش‌ماه سابقه حضور در جبهه شاغل در کلیه دستگاههای مشمول ماده (2) قانون جامع ایثارگران و مؤسسات تابعه آنها ، شرکتهای عمومی و دولتی، در صورت تنزل از پست سازمانی بالاتر، مشروط به عدم محکومیت آنها بر اساس آراء مراجع قضائی و یا اداری به تنزل پست، از کلیه حقوق و مزایای همان پست سازمانی یا همتراز شغل و پست قبلی برخوردار می‌شوند.

در ادامه، وکلای ملت در بند 12 ماده 102 لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه مصوب کردند که نیز ایثارگرانی که به موجب قوانین و مقررات مربوط از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر بهره‌مند می‌باشند با داشتن مدرک کارشناسی، مشمول بند (الف) ماده (103) قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و می توانند تا سی و پنج سال خدمت کنند.

به علاوه طبق بند 13 آزادگانی که به دلیل استفاده از دو برابر شدن سابقه اسارت زودتر از خدمت سی سال بازنشسته شده اند، می توانند برای یک بار و با رعایت شرط سنی زیر شصت و پنج سال با بازگشت به خدمت، حسب مورد سی یا سی و پنج سال خدمت خود را تکمیل کنند و سپس با لحاظ عین سوابق اسارت به بازنشستگی نائل آیند.

همچنین بنا بر بند 14ماده 102 لایحه برنامه ششم نیز که به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید مسئول رسیدگی و ارائه خدمات مطابق قوانین و مقررات به کلیه جانبازان، آزادگان و خانواده معظم شهداء که در بنیاد دارای پرونده ایثارگری هستند به عهده بنیاد بوده و مسوول رسیدگی و ارائه خدمات رزمندگان 8 سال دفاع مقدس با معرفی و تائید واحد یا مرکز ایثارگران نیروهای مسلح با سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران(ساتا) است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.