امام جمعه اهل سنت بندرترکمن دعوت حق را لبیک گفت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، حاج محمد آخوند عابدی کر امام جمعه اهل سنت شهرستان بندرترکمن که چندی پیش به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان صیاد شیرازی گرگان بستری شده بود در سن  90 سالگی دار فانی را وداع گفت و به دیدار حق شتافت.

حاج آخوند عابدی کر مدت 36 سال به عنوان امام جمعه اهل سنت بندرترکمن به مردم این شهرستان خدمت کرد و مفسر قرآن کریم نیز بود ایشان بعد از حدود 31 سال تلاش وافر توانست تفسیر قرآن کریم را به زبان ترکمنی به رشته تحریر درآورده و این کتاب تاکنون هفت بار تجدید چاپ شده است.   

حاج آخوند عابدی کر فرزند سیدقلی ششم بهمن 1305 در گمیش‎تپه چشم به جهان گشود و در دوران عمر بابرکت خویش خدمات زیادی به مردم ارائه کرد، ایشان در محضر اساتیدی همچون هجو اخوندطلابی و عبدالقادر اخوند داغستانی تحصیل کرد و 13 سال در روستای صحنه به عنوان معلم تدریس کرد.    

امام جمعه فقید اهل سنت بندرترکمن از سال 1360 با حکم امام راحل و پس از آن از سوی مقام معظم رهبری به امامت جمعه شهرستان بندرترکمن منصوب شد، این مجاهد خستگی‎ناپذیر منشاء فعالیت‎های زیادی بوده و به عنوان مدرس، مدیر حوزه علمیه قبا و نخستین مفسر قران کریم به زبان ترکمنی بوده است.

کتاب این عالم پرتلاش به عنوان کهن‎ترین تفسیر و ترجمه کامل قران کریم در قرن یازدهم میلادی به لهجه ترکی جغتایی «زبان ادبی مشترک ترکان آسیای میانه از جمله تراکمه» انجام شد و در کتابخانه ریلاندز منچستر انگلیس مورد استفاده قرار گرفته است، یک نسخه از این کتاب در دانشکده شرق‎شناسی سن پترزبورگ نگهداری می‎شود.

تفسیر عابدی نخستین تفسیر قرآن به زبان ترکمنی در جهان اسلام شناخته می‎شود که به دست توانای آخوند عابدی کر به رشته تحریر درآمد، تفسیر قرآن به زبان ترکمنی به همراه زبان اصلی قرآن، جلد و کاغذ مرغوب از ویژگی‎های این کتاب است.

کتاب مذکور در چهار جلد چاپ شده است که جلد نخست آن در سال 1380 در 569 صفحه چاپ شد که این اقدام در سایه تلاش 31 ساله حاج آخوند عابدی کر وارد بازار شده و تقدیم علاقمندان شد.

امام جمعه فقید اهل سنت بندرترکمن با کارنامه‎ای درخشان از خدمات علمی، دینی و قرآنی خدمات شایسته‎ای به مردم ارائه کرد و در سن 90 سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.