شهرکرد- مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در نه ماهه ی سال جاری تعداد۴۵۱ راس اسب تست مشمشه شد در حالی که سال۹۴ تعداد ۳۰۲ راس اسب تحت تست مشمشه قرار گرفته است.

بیش از چهار صد و پنجاه راس اسب تست مشمشه شدند

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری میزبان اصلی باکتری عامل مشمشه را (اسب، قاطر و الاغ ) برشمرد و گفت: سایر حیوانات مانند گوسفند، بز، شتر، سگ، گربه، خرس، زرافه، گرگ ، گربه سانان وحشی، هامستر و خوکچه هندی نیز می توانند به این بیماری مبتلا شوند.

عبدالمحمد نجاتی افزود: انسان به عنوان میزبان تصادفی مشمشه محسوب و به بیماری شغلی نیز اطلاق می شود پس تمامی کسانی که با اسب سروکار دارند امکان دارد به این بیماری مبتلا شوند.

وی بیماری در حیوانات را به ۳ شکل پوستی، بینی که قسمت بالایی دستگاه تنفس را درگیر می کند و به شکل ریوی که قسمت پایینی دستگاه تنفس را درگیر می کند، برشمرد.

نجاتی تشخیص بیماری را با تست مالئین، جدا سازی عامل بیماری، آزمایش سرمی و تزریق به حیوان آزمایشگاهی عنوان کرد و تصریح کرد: در صورتی که موارد مثبت گزارش شود حیوان باید معدوم شود.

 مدیرکل دامپزشکی استان عامل بیماری را باکتری اعلام نمود و افزود تا کنون ۹ راس اسب مبتلا به بیماری شناسایی و معدوم شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نه ماهه ی سال جاری تعداد۴۵۱ راس اسب تست مشمشه شد در حالی که سال۹۴ تعداد ۳۰۲ راس اسب تحت تست مشمشه قرار گرفته است.

شایان ذکر است، بیماری مشمشه که بیماری مشترک بین انسان و حیوانات است به عنوان اسلحه بیولوژیک و یک عامل بیوتروریسم به وسیله کشور ها علیه یکدیگر مورد استفاده قرار گرفته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.