اصفهان- بیش از ۱۷۷ هزار لیتر بنزین در تأسیسات انبار نفت شهید محمد منتظری اصفهان با اجرای طرح بازیافت بخاربنزین، بازیافت شد و به چرخه عرضه برگشت.

بیش از ۱۷۷ هزار لیتر بنزین در تأسیسات انبار نفت شهید محمد منتظری اصفهان  بازیافت شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل ازشرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان، معاون فنی عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان اعلام کرد: طرح بازیافت بخار بنزین به روش کربن اکتیو (carbon active vapor recovery) سالجاری در تأسیسات انبار نفت شهید منتظری اصفهان بهره برداری شد و از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی بیش از ۱۷۷ هزار لیتر بازیافتی حاصل از بخاربنزین مجدد به چرخه عرضه برگشت شده است.
فضل الله اکبری گفت: طرح مذکور با روش جذبی برای نخستین بار در کشور و به عنوان آزمایشی (پایلوت) در تأسیسات انبار نفت شهید منتظری اجرا شده است.
وی افزود: طرح بازیافت بخار بنزین در اصفهان طبق بررسی کارشناسان وزارت نفت و سازمان محیط زیست از بهره وری و موفقیت چشمگیری برخوردار بوده است .
اکبری گفت: با توجه به مجاورت انبار نفت شهید محمد منتظری با شاهین شهر، بختیاردشت و شهرک شهید محمد منتظری، کاهش میزان آلاینده های شیمیایی ناشی از تبخیر برش های سبک فرآورده های نفتی در هنگام بارگیری در راستای کاهش آلودگی های زیست محیطی یکی از اهداف اصلی این طرح است.
معاون فنی عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان افزود: از لحاظ بهداشتی نیز با توجه به حجم قابل توجه بارگیری بنزین و میزان چشمگیر بخار حاصله در حین فرآیند بارگیری این فرآورده، اجرای این طرح گامی بزرگ در راستای ارتقای سلامت کارکنان است.
وی ادامه داد: همچنین از لحاظ اقتصادی انتظار می رود با رسیدن میزان مطلوب بازیافت بخار که ۱.۵ لیتر در ازای هر یکهزار لیتر بارگیری است، هزینه اجرای طرح پس از ۲ سال برگشت می شود.
اکبری هزینه اجرای این طرح را ۹۲ میلیارد و ۴۵۵ میلیون ریال اعلام و خاطرنشان کرد: میزان متوسط بارگیری در هر ۲۴ ساعت، هشت میلیون لیتر است که میزان مورد انتظار بازیافت ۱۲ هزار لیتر و بهره وری اقتصادی بازیافت در هر ۲۴ ساعت (هر لیتر بنزین ۱۰ هزار ریال) ۱۲۰ میلیون ریال و مدت زمان استهلاک هزینه اجرای طرح ۷۷۰ روز است.
انبار نفت شهید محمد منتظری در شمال کلانشهر اصفهان و درجوار پالایشگاه اصفهان با ۶۵ هکتار مساحت از انبارهای استراتژیک و مهم شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران است که وظیفه سوخت رسانی به سراسر کشور را به عهده دارد.
این انبار دارای ۱۲۴ بازوی بارگیری است و روزانه یکهزار و ۵۰۰ دستگاه نفتکش با استفاده از ۳۲ دستگاه پمپ در آن بطور شبانه روزی فعالیت و بارگیری و نیاز مصرف کنندگان عمده، صنایع و مجاری عرضه را تامین می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.