از شرایطی که در سایبری روسیه به وجود آمد، تا حرف و حدیث های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سپس افشای حقایقی در خصوص ایمیل های یاهو، همه این ها باعث شد که سال ۲۰۱۶، سال هک و حملات سایبری شناخته و این موضوع، به چالشی جهانی و عمومی تبدیل شود.

ویروس حملات سایبری در کمین سال ۲۰۱۷

قدس آنلاین-رها واعظی:چندی پیش، حقایقی در خصوص نقش روسیه در هک کردن انتخابات آمریکا فاش شد که صحت و سقم آن مشخص نشد، اما سر و صدای خبری زیادی به پا کرد.

کارشناسان فناوری، حملات سایبری را، یکی از صفات بارز سال ۲۰۱۶ معرفی کردند. یکی از دلایل آن ها نیز، این بود که در ۲۱ اکتبر سال گذشته، حمله گسترده ای به زیرساخت اینترنتی DYN صورت گرفت و ویروس در سطح عمومی گسترده شد. این ویروس باعث مختل شدن روند برخی سیستم های آنلاین مانند نتفلیکس، شبکه هایی اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر و سایت های خبری همچون نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال، سی ان ان و سایر نمونه های معروف شد.

علاوه بر ویروس ها، عامل دیگری مانند افزایش استفاده از دستگاه های روزمره متصل به اینترنت، همچون وب کم ها و دستگاه های دیجیتال، باعث بالا رفتن احتمال هک در سال ۲۰۱۶ بود.

در این سال همچنین حساب های بانکی و فروشگاه های بسیاری، مورد حمله سایبری برای سرقت پول قرار گرفتند، که نمونه وسیعی از آن در سوپر مارکت های زنجیره ای تسکو، در بریتانیا رخ داد. در این حمله سایبری، حدود ۲.۵ میلیون پوند از حساب ۹ هزار مشتری به سرقت رفته بود.

پس از این اتفاق، حقیقتی درباره هک وسیعی که در یاهو رخ داده بود فاش شد. در ابتدای این اتفاق معلوم شد که از لحاظ فنی به اطلاعات ۲۰ هزار و ۱۳ کاربر نفوذ شده است، اما پس از انتشار داده های بیش تر، مشخص شد که داده های بیش از یک میلیارد حساب کاربری در این حمله به خطر افتاده است.

گذشته از همه این ها، در بین کشورها، روسیه تنها کشوری نبود که در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۶، در یک کشمکش مرتبط با جنجال سایبری بر سر هک آیفون در جریان سان برناردینو با اف بی آی آمریکا قرار گرفت، بلکه کشورهای بزرگ دیگری نیز در این مقطع درگیر جریان سان برناردینو شدند.

در واقع، جاسوسی سایبری یکی از مهم ترین دلایلی است که هکرها و سازمان های اطلاعاتی را وادار به حمله سایبری می کند. اما اتفاقات سایبری سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که سازمان ها، چقدر به بهبود سیستماتیک خود برای حفاظت از داده ها و اطلاعات نیازمند هستند. سطح حفاظت از داده ها در سازمان های بزرگ، باید به نحوی باشد که از بروز نقض های شرم آور و آسیب زننده به جامعه جلوگیری کند.

کریگ فاگان، مدیر سیاست گذاری بنیاد شبکه گسترده جهانی در این خصوص عقیده دارد، که شهروندان حق دارند اطلاعات شخصی خود را در حالت امن و خصوصی اما به صورت آنلاین ذخیره کنند.

به گفته وی، با وجود چنین وسعت مقیاسی در زمینه حمله سایبری در سال ۲۰۱۶، دولت ها و شرکت ها بایستی بیش تر برای حفظ حقوق دیجیتال تلاش کنند و سال ۲۰۱۷ را به سالی برای تغییر و بهبود این روند تبدیل کنند.

مقیاس رو به رشد حملات سایبری در سال ۲۰۱۷ در صورتی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و کاهش خواهد یافت که شیوه چگونگی غلبه بر حملات سایبری برای عموم آشکار شود.

به گفته استیون ویلسون، رییس مرکز جرم اروپایی یوروپل تهدید با بدافزارها در حال افزایش است و در حال حاضر به بخش هایی مانند مراکز مرتبط با بهداشت نیز گسترش یافته است. توسعه بدافزارهای مخرب با هدف قرار دادن شبکه های خودپرداز و سیستم های مالی، باعث تاثیر بر خدمات پولی در سراسر جهان خواهد شد و اعتماد مردم را سلب خواهد کرد.

در سال های اخیر، با وجود توسعه کسب و کارهای اینترنتی، هک تبدیل به همان نقشی شده که در گذشته، دزدان دریایی ایفا می کرده اند. بنابراین بهتر است افرادی که برای هر فعالیتی، قدم در میدان آنلاین می گذارند، نخست راه های مقابله با حملات سایبری را بیاموزد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.