گیلان- رئیس سازمان دامپزشکی از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ۱۲ استان کشور خبر داد و گفت: تاکنون موردی انسانی گزارش نشده است.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ۱۲ استان کشور شیوع یافته است

به گزارش قدس آنلاین ؛ مهدی خلج ظهر یکشنبه در نشست با استاندار گیلان با اشاره به وضعیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ۵۱ کشور جهان گزارش شده اما تاکنون انسان‌ها به این بیماری مبتلا نشدند و باید مسائل بهداشتی را رعایت کرد.

وی با بیان اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ۱۲ استان کشور شیوع پیدا کرده است، افزود: شهروندان به‌ویژه روستائیان شمال کشور از خرید و فروش طیور بومی و پرندگان صید شده خودداری کرده و با محصور کردن طیور خود از شیوع بیشتر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جلوگیری کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی ؛ گیلان را استانی مهم در پرورش طیور دانست و تصریح کرد: گیلان از طیور بومی و زنجیره‌های تولید خوبی برخودار بوده و باید حساسیت لازم را در این بخش داشته باشیم.

استاندار گیلان نیز در نشست مذکور نزدیکی روستاها و عبور و مرور از استان‌های همجوار را موجب سخت‌تر شدن پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد دانست و گفت: نزدیکی روستاهای گیلان یکی مشکلات برای قرنطینه کامل طیور بومی بوده و مدیران با حساسیت و جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنند و به لحاظ همراهی مدیران هیچ مشکلی در استان وجود ندارد.

محمد علی نجفی با اشاره به اینکه اقتصاد روستائیان گیلان وابسته به طیور است، تصریح کرد: این بیماری در اقتصاد روانی خانوارها نیز نقش‌آفرین بوده و انتظار می‌رود تأمین اعتبار لازم در  این بخش صورت گیرد و پروانه شکار صادر شده برای شکارچیان که نتوانستند به دلیل جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استفاده کنند برای سال آینده حفظ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.