سی ودومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر فردا(دوشنبه) و در چهارمین روز برپایی، به استقبال علیرضا افتخاری خواننده پیشکسوت موسیقی سنتی و محمد علیزاده خواننده موسیقی پاپ می رود.

جشنواره موسیقی فجر در روز چهارم؛ علیرضا افتخاری و محمد علیزاده به صحنه می روند

به گزارش «قدس آنلاین»،  ساز سه اجرای ارکسترال در تالار وحدت، دو اجرای بین الملل و یک اجرای ارکسترال در تالار رودکی، دو اجرای گروه های تلفیقی در برج آزادی، دو اجرای موسیقی سنتی در فرهنگسرای نیاوران، دو اجرای پاپ در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی و یک اجرای پاپ در سالن مرکز همایش های برج میلاد برای علاقه مندان فردا کوک می شود.

** تالار وحدت
تالار وحدت در این روز میزبان سه اجرای ارکستر ملی ایرانیان به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی علیرضا افتخاری در ساعت ۱۸:۳۰، ارکستر نیلپر ساعت ۲۰:۳۰ و ارکستر خنیاگران مهر در ساعت ۲۱:۳۰ است.  
در حالیکه اولین اجرای ارکستر ملی ایرانیان در برنامه قبلی جشنواره در اولین روز چهارشنبه (۲۲ دی) در نظر گرفته شده بود، این برنامه به دلیل ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی اولین اجرای به دوشنبه موکول شد. این اولین اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان با حضور علیرضا افتخاری خواهد بود.  
در این کنسرت آثاری از عباس خوشدل، حسین دهلوی و فریدون شهبازیان همچنین قطعاتی از مجموعه نیلوفرانه، شور عشق و ...اجرا می شود.  
ارکستر سمفونیک نیلپر نیز برنامه بعدی این تالار است که به رهبری نوید گوهری نماینده موسیقی معاصر در جشنواره موسیقی فجر خواهد بود. این ارکستر در سال جاری در نخستین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران به روی صحنه رفت.  
نیما زاهدی (کنسرت مایستر)، ندار پارسی، پوریا اصانلو، فرمهر بیگلو، روناک معماری، آنیتا واحدی، آناهیتا خانزاده و مهتاب جعفرزاده (ویولن ۱)، مهدی جوانبخت، علیرضا چهره قانی، امین مجدم زاده، پویا فراگردی، مرجان فیروزآبادی و سبا علی محمدی (ویولن ۲)، عادل پورصمدی، صبا صفوی، نسیم دارا، مینا آقارضایی، سهراب جلایی (ویولن آلتو)، مهرداد عالمی، نامدار مجیدی، یاسمن کوزه‌گر، علی آقاجانی، هستی سپاسی، هانیه کازرونی (ویولن‌سل)، فرشید پاتی نیان و محمدرضا جبار (کنترباس)، کلاریز کشاورز و شقایق صادقیان (فلوت)، یاسمن کیمیاوی و امیرحسین محمدخانی (ابوا)، یلدا احسانی و رهام ایرانخواه (کلارینت)، امیرحسین مددیان و علیرضا متوسلی (فاگوت)، میلاد عباسی و فرزان بیژنی (هورن) و علیرضا میر آقا و مهسا خطیب‌زاده (ترومپت)، نوازندگان ارکستر نیلپِر را شامل می‌شوند.  
همچنین کنسرت خنیاگران مهر به آهنگسازی بهزاد عبدی، خوانندگی وحید تاج و سرپرستی نیوشا بریمانی نیز در پایان (ساعت ۲۱:۳۰) روی صحنه می‌رود. این گروه خرداد ١٣٩٥ به آهنگسازی بهزاد عبدی و متشکل از بانوان نوازنده‌ سازهای ایرانی به سرپرستی نیوشا بریمانی تشکیل و ثبت شد. اولین کنسرت این گروه در مرداد همان سال به خوانندگی محمد معتمدی روی صحنه رفت. خوشه‌چین، بشنو از نی، در محاصره، از یاد رفته، حیرانی، طرحی نو، سخن عشق و رسوای دل در مایه‌های نوا، دشتی، اصفهان، شوشتری، ماهور قطعاتی هستند که در این کنسرت به خوانندگی وحید تاج اجرا می شود.
نگین زاده وکیلی (قیچک باس)، شیدا قاضی (نی)، صدا سدیفی (قانون)، رخساره رستمی (عود)، هیلا فیض پور (تار)، بهاره حیدری (بم تار)، ترگل خلیقی (تار و رباب)، عسل ملک‌زاده (دف و دایره)، مهرناز دبیری زاده (تنبک و سازهای کوبه‌ای)، شیما شاه‌محمدی و نازنین روستا قیچک (آلتو)، بانوان نوازنده گروه خنیاگران مهر هستند که به سرپرستی نیوشا بریمانی نوازنده کمانچه به هنرنمایی می پردازند.

** تالار رودکی 
تالار رودکی در این روز میزبان دو اجرای از گروه های بین المللی است. اولین اجرا در ساعت ۱۸:۳۰ به گروه سه نفره «شوسون» / TRIO CHAUSSON از فرانسه و یکی از ۱۰ گروه بین الملل جشنواره اختصاص دارد. این گروه که نام خود را از ارنست شوسون پیانونواز شهیر فرانسه در قرن نوزدهم اقتباس کرده؛ متشکل از سه نوازنده ویالون، ویانولسل و پیانو است.
گروه موسیقی «آزار» از ارمنستان نیز در ادامه و ساعت ۲۰:۳۰ روی صحنه می رود. با توجه به حضور یک نوازنده شهیر ارمنستانی یعنی ژیوان گاسپاریان که جمعه شب در قالب جشنواره در برج میلاد برنامه اجرا کرد؛ وجود دو گروه از ارمنستان حکایت از پیوندهای عمیق فرهنگی دو کشور دارد. هر چند گروه آزار چندان مشهور نیست و اطلاعات چندانی از این گروه در فضای مجازی به دست نمی آید.  
ارکستر فلارمونیک کردستان به رهبری مهدی احمدی و دستیاری ارسلان کامکار، خوانندگی هانا کامکار و داریوش گودرزی آخرین برنامه این تالار در ساعت ۲۱:۳۰ خواهد بود.
این ارکستر قطعاتی از موسیقیدانان بزرگ جهان را به همراه آثار و قطعاتی از موسیقی اصیل کُردی اجرا می کند. ارکستر فیلارمونیک کردستان از سال ۱۳۸۴ توسط مهدی احمدی، خالد مبارکی، امین رحیمی، مرتضی کرمی و... بنیان نهاده شد و اکنون با بیش از پنجاه نوازنده مشغول فعالیت است.  

** برج آزادی 
گروه تلفیقی «داماهی» در اولین اجرای این روز در برج آزادی ساعت ۱۸:۳۰ روی صحنه می رود. داماهی که دومین حضورش را در جشنواره تجربه می‌کند، در سال ۹۲ با هدف تجربه‌ای نو در تلفیق موسیقی‌های معاصر با موسیقی جنوب ایران شروع به فعالیت و تاکنون یک آلبوم موسیقی به نام داماهی منتشر کرده است.  
داماهی در کنسرتش در جشنواره موسیقی فجر، قطعاتی را از این آلبوم اجرا خواهد کرد. اعضای گروه داماهی عبارتند از؛ دارا دارایی (سرپرست و گیتار باس)، حمزه یگانه (کیبورد)، ابراهیم علوی (عود و گیتار)، رضا کولقانی (خواننده) و شایان فتحی (درامز). 
اجرای دوم به گروه تلفیقی «کماکان» به سرپرستی مهدی ساکی اختصاص دارد که برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر اجرا و با بهره‌گیری از موسیقی‌ قوی، پررنگ و خوش ضرب حاشیه خلیج‌فارس، ‌ صدا و فضایی تازه را در موسیقی امروز ایجاد می کند.  
اجرای بعدی این تالار در ساعت ۲۱:۳۰ به گروه «کماکان» به رهبری مهدی ساکی اختصاص دارد. مهدی ساکی و گروه همراهش در واقع رنگواره‌هایی را از موسیقی جنوب می‌گیرند و در بستر موسیقایی متفاوت، گسترش می دهند و با سازبندی نسبتاً هوشمندانه و هسته اصلی گیتار، کلارینت، عود، ویلن‌سل و چند ساز کوبه‌ای، قطعاتشان را در فضایی متفاوت خلق می‌کنند.  
ساکی در این کنسرت قطعات آلبوم کماکان با نام‌های شوفی، شکر، یوما، یعنی مادر، گم اندر گم، دعوت، نیست دگر، دست زنان، دیب دیب، کماکان، حلقه به حلقه و لبخند را اجرا خواهد کرد.  

** فرهنگسرای نیاوران 
فرهنگسرای نیاوران در این روز میزبان دو اجرا در ساعت های ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ خواهد بود. گروه «آن» به رهبری آریا محافظ نوازنده سنتور و خوانندگی مجتبی عسگری اولین برنامه را اجرا می کند.
این اولین اجرای گروه موسیقی آن است که در اولین اجرای خود از صدای مجتبی عسگری خواننده موسیقی اصیل ایرانی بهره خواهد برد.
 هر دوی این هنرمندان تاکنون کنسرت‌های متعددی را به همراه آهنگسازان، خوانندگان و نوازندگان برجسته موسیقی کشور برگزار کرده‌اند و این بار در قالب یک گروه با یکدیگر روی صحنه خواهند رفت.
همچنین گروه «لوتوس» به آهنگسازی و سرپرستی حمید بهروزی‌نیا با اشکان کمانگری برنامه بعدی را اجرا می کند.  
این گروه در کنسرت خود در فرهنگسرای نیاوران، قطعات آلبوم جدید خود را همراه با سه قطعه قدیمی‌تر می نوازند. آثار مرغ لاهوتی، ایرانی‌تبار، شیدا، وصال، احسان، نوای عاشقان، برانید، ضربی نوا، ایرانی و... قطعاتی هستند که کمانگری در این کنسرت خواهد خواند. علاوه ‌بر بهروزی‌نیا و کمانگری، امین گلستانی (عود)، مسلم علیپور (کمانچه)، علیرضا گرانفر (سنتور)، شاهین صفایی (تارباس)، پرهام صارمی (دف) و مرتضی مومنیان (تمبک) سایر اعضای گروه لوتوس را در اجرای ۲۷ دی‌ماه تشکیل می‌دهند. در این کنسرت، حمید بهروزی‌نیا ضمن سرپرستی گروه، تارنوازی هم خواهد کرد.  

** سالن میلاد نمایشگاه بین المللی 
سالن میلاد نیز در این روز میزبان دو اجرا در ساعت های ۱۹ و ۲۲ توسط گروه های پاپ میثم ابراهیمی و اشوان خواهد بود.
میثم ابراهیمی خواننده پاپ برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهد کرد. وی در این برنامه برخی از قطعات آلبوم جدید خود را رونمایی می کند. آلبوم جدید میثم ابراهیمی «تیک» نام دارد که طی روزهای آتی تیزر آن منتشر می‌شود. علی پناهیان (درامز)، امین قیاسی (پرکاشن)، رضا چشم شب (گیتار)، کیوان فرشیدنیا (گیتار باس)، پیمان محبت‌پور (کیبورد)، مرسل وطنی (ساکسوفون)، عرفان پاشا (ویولن) و علی حقیقی (گیتار الکتریک) نوازندگان ارکستر ابراهیمی را تشکیل می‌دهند که احتمالاً در اجرای او در جشنواره موسیقی فجر به صحنه خواهند رفت.
اجرای ساعت ۲۲ سالن میلاد به اشوان اختصاص دارد. این گروه به سرپرستی اشوان خدابنده لو و نوازندگی سعیدی، شفیعی‌زاده، ساسان هاشمی، سعید شمس، مصطفی شعبانی و ایرجی روی صحنه می رود.  
وی از اجرای پنج قطعه جدید در این برنامه خبر داده و گفته که در این اجرا از سازبندی‌های جدید مانند کمانچه و سه تار استفاده می کند.

** برج میلاد 
برج میلاد در این روز با یک اجرا میزبان محمد علیزاده خواننده پاپ در ساعت ۲۱:۳۰ خواهد بود.  
وی که در ماه های اخیر به شدت فعال بوده، در جشنواره موسیقی فجر برای اولین بار چند قطعه از آلبوم جدید خود را اجرا خواهد کرد. آلبوم سوم علیزاده «گفتم نرو» نام دارد که. علیزاده در سال ۹۱ برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه رفت و پس از آن در همه دوره‌های این رویداد بزرگ موسیقیایی حضور داشته است.  
سی دومین جشنواره موسیقی فجر از ۲۴ دی تا اول بهمن ماه در شش سالن شهر تهران (تالار وحدت، ‌ تالار رودکی، برج میلاد، سال میلاد نمایشگاه، فرهنگسرای نیاوران و برج آزادی)، ‌ برگزار خواهد شد.  
در این جشنواره ۱۰ گروه بین‌الملل، ۱۰ گروه نواحی، ۱۰ گروه دستگاهی، چهار گروه بانوان، ۱۳ گروه ارکسترال و کلاسیک غربی، ۱۵ گروه پاپ و راک، هشت گروه تلفیقی و شش گروه کلاسیک ایرانی (سنتی) برنامه اجرا می کنند.  

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.