در حالی نقض برجام از سوی آمریکا اتفاق افتاده که محمد البرادعی مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی عدم توافق هسته ای با ایران در ده سال گذشته را حماقت آمریکا بیان کرده است.

نقض برجام؛ تهدیدی برای ایران یا آمریکا؟

به گزارش «قدس آنلاین»؛ اگر حماقت غرب نبود، ۱۰ سال پیش توافق هسته‌ای بهتری شکل گرفته بود» این مهم ترین بخش از سخنان محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی است در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربی! جمله ای که از دید رسانه های ایرانی و خارجی هم پنهان نمانده است.

البرادعی که معلوم نیست به چه دلیلی دست به بیان ناگفته هایش از سال های ریاست بر کرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی زده، ایرانی ها را انسان هایی باهوش در مذاکرات توصیف می کند و می گوید: «ایرانی‌ها از من خواستند پیشنهادی را به جورج بوش پسر، رئیس‌جمهور وقت ‌آمریکا انتقال دهم. پیشنهاد ایران شامل توافق واشنگتن با تهران درباره برنامه هسته‌ای در ازای کمک ایران به آمریکا در رابطه با کشورهایی چون لبنان، عراق و ... بود. اما بوش گفت با ایرانی ها مذاکره نمی کند؛ چون رهبر ایران خواهان نابودی اسرائیل است.

اما موضوعی که تعجب البرادعی را در این سال ها به همراه داشته، مذاکرات تهران و واشنگتن بر سر مساله هسته ای است. موضوعی که مدیرکل پیشین سازمان بین‌المللی انرژی اتمی درباره آن به حماقت غرب و عدم دستیابی به توافقی بهتر در سال های گذشته اشاره می کند.

و بعد هم دلیلش را درباره توافق بهتر این گونه توضیح می دهد: «ایران در حال حاضر دانش کافی برای تولید سلاح اتمی را دارد، اگر اراده کند و در مدتی کوتاه. امروز ایران همه چیز دارد و متوجه همه چیز هم هست و آن را آزمایش هم کرده. در نتیجه در وضعیتی قرار گرفته که به آن اجازه می‌دهد تا خیلی بزرگ باشد و از هر چیزی استفاده کند».

این صحبت های البرادعی در حالی اتفاق می افتد که به تازگی توافق برجام از سوی آمریکایی ها زیر سوال رفته است و از سوی دیگر اومابا دو روز قبل و در هفته پایانی دوره ریاست جمهوری اش «فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران» را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد و دست ترامپ را برای آینده باز گذاشت.

 هرچند که امروز عراقچی طی یک کنفرانس خبری به مناسبت یک سالگی اجرای برجام گفت که «آمریکایی‌ها و غربیها تا توانستند سنگ اندازی کردند ولی ما با تک تک این سنگ اندازی‌ها مقابله کردیم و سعی کردیم موانع را برطرف کنیم».

عراقچی این را هم توضیح داده که «برجام تعهد بین المللی و توافقی چند جانبه بوده و اینکه رییس جمهور بعدی آمریکا تصمیم بگیرد برجام را کنار بگذارد باید تبعات آن را بپذیرد».

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در عین حال تاکید کرد که «درمورد برجام موضوع مخفی وجود ندارد و ما نیز مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها جز در مسائل فنی برجام نداریم. در مجموع در یک سال گذشته، برجام خوب کار کرده است و ما امروز از غربی‌ها و آمریکا طلبکاریم چون در مسیر برجام تعلل کرده و خلل ایجاد کرده‌اند. ما در مورد برجام مذاکره مجدد نخواهیم کرد و اگر ترامپ آن را پاره کند، ما آن را آتش می‌زنیم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.