شیراز-کاهش بارندگی در استان فارس این روزها همه را متحیر کرده و مردم متدین این استان قرائت نماز باران در زمین‌های خاکی و تشنه شهرها و روستاها را در اولویت قرار داده‌اند.

مردم فارس در طلب رحمت دست به دعا برداشتند/مطالعات خشکسالی تشنه اعتبارات

قدس آنلاین- محمد سلیمانی مهر:استان فارس با گذشت ۲۵ روز از فصل زمستان هنوز طعم باران را نچشیده است و همچنان چشم به آسمان دوخته‌ است.

نماز باران این روزها در روستاها و شهرهای استان در حال قرائت است و مردم درخواست طلب باران دارند، امروز نیز نماز باران در صحن حرم مطهر شاهچراغ(ع) اقامه می‌شود.

سیدعلی اصغر دستغیب نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی در پیامی از مردم فارس برای اقامه نماز باران دعوت کرده است.

همچنین جامعه روحانیت شیراز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده همگی چشم به رحمت الهی دوخته‌ایم و امروز دوشنبه در صحن حرم مطهر شاهچراغ(ع) نماز باران اقامه می شود.

آمارهای هواشناسی فارس نیز حکایت از کاهش ۸۳ درصدی بارندگی نسبت به میانگین بارندگی سال زراعی گذشته دارد و همه شهرهای فارس در بارندگی و درصد تغییرات نسبت به سال گذشته دارای بیلان منفی هستند و این بیلان منفی از ۴۱ درصد ایزدخواست آغاز و به ۹۷ درصد در شهر فراشبند می‌رسد.

بیشترین بارش امسال در شهرستان سپیدان با ۷/۹۲ میلی متر بوده و این در حالی است که سال گذشته تا یازده دی ماه ۳۱۵ میلی متر بوده است. همچنین در نی ریز با ۲/۵ میلی متر باران شاهد کمترین بارش بوده‌ایم.

حکایت‌های آماری از ۲۷ ایستگاه سنجش باران در فارس این روزها حکایت تلخ و ناامیدی برای مردم فارس به ویژه کشاورزان دارد و تنها آنان به انتظار لطف خدا نشسته‌اند.

وضعیت سد درودزن بحرانی و قرمز  است

سد درودزن نیز به عنوان منبع مهم تأمین آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی فارس در سال گذشته ۵/۲۳۰ بارش باران تجربه کرده بود، اما این بارش در سال ۹۵ به ۶/۳۰ کاهش یافته است.

استاندار فارس می‌گوید: باید با برنامه ریزی با بحران آب مقابله کرد.

افشانی اظهار می‌ کند: امروز وضع سد درودزن که تأمین کننده آب شهر به شیراز و چند شهرستان دیگر است بحرانی و در حالت قرمز قرار دارد.

وی می‌افزاید: به دلیل کمبود بارش‌ها در فارس با شرایط دشوار و بحرانی روبه رو هستیم و باید با برنامه ریزی دقیق تلاش کرد که تابستان با کمترین قطعی و بحران آب سپری کنیم.

وی از مسؤولان خواست تأمین آب شرب روستاها و شهرها را در اولویت قرار دهند.

وی با اشاره به تشکیل شورای عالی آب خاطرنشان می‌کند: این اقدام‌ها در بلندمدت برای تأمین آب مؤثر است، اما در کوتاه مدت باید برنامه ریزی با بحران آب مقابله کرد.

امروز وضعیت سطح آب در سدهای فارس و بویژه سد درودزن مردم را نگران کرده و هر روز در مطالب گوناگونی پیام‌هایی مبنی بر جیره بندی آب در کلانشهر شیراز عنوان شده، طوری که روابط عمومی آب منطقه‌ای فارس در این زمینه واکنش نشان داد.

محققان و پژوهشگران دانشگاه شیراز نیز از وضعیت موجود کاهش باران در فارس نگرانند و معتقدند با وضعیت بوجود آمده، تابستان بسیار سختی پیش روی فارس است.

آن‌ها بر این باورند که باید با برنامه ریزی علمی آب در فارس مدیریت و با راهکارهایی مناسب در مصرف آن صرفه جویی کرد.

از طرفی بحران خشکسالی سبب شده شماری از روستاهای فارس خالی از سکنه شوند که افزون بر صدمه به بخش کشاورزی، موجب مشکل حاشیه نشینی در اطراف شهرها نیز شده است، که اگر برای این مشکل تمهیداتی انجام نگیرد، ده‌ها مشکل اجتماعی، بهداشتی و بیکاری به وجود خواهد آمد.

مطالعات خشکسالی تشنه اعتبارات

در این خصوص عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز می‌گوید: ما پیشنهاد داده‌ایم منطقه‌ای روستایی در فارس به صورت پایلوت برای انجام مطالعات خشکسالی اختصاص یابد.

دکتر تورج هنر می‌افزاید: بارها از متولیان خواسته‌ایم منطقه‌ای را به شکل پایلوت در اختیار مرکز ملی مطالعات خشکسالی قرار دهند که کارشناسان در حوزه‌های آب، خاک و زراعت در آن کار کنند و در رابطه با خشکسالی، راه حلهای کاربردی ارایه دهند، اختصاص این منطقه در استان ضروری است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز ادامه می‌دهد: در حالی که شماری از روستاهای استان فارس به دلیل خشکسالی خالی از سکنه شده‌اند و برخی روش‌های موجود در حوزه‌های مربوط باید تغییر یابد، متولیان چندان به این مطالعات اهمیت نمی‌دهند.

دکتر هنر گفت: در حال حاضر اگرچه پژوهشکده مطالعات خشکسالی دانشگاه شیراز فعال است، اما هیچ نوع بودجه جاری برای انجام پروژه‌های مصوب نداریم و توجه به این مسأله از سوی مسؤولان کشوری و استانی ضروری است.

وی ادامه می‌دهد: با وجود مشکلات بودجه‌ای، پروژه‌هایی در زمینه‌های کم آبیاری و افزایش بهره وری آب در این مرکز مطالعاتی در حال انجام است.

به گفته دکتر هنر، در حال حاضر هزینه پروژه‌های فعال ما در این مرکز با بودجه‌های متفرقه تأمین می‌شود.

برخی پروژه‌ها هم به دلیل مشکلات موجود در قالب پایان نامه‌های دانشجویی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به سرانجام می‌رسد.

وی می‌افزاید: در حالی که سالانه به حداقل ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای انجام تحقیقات کاربردی در این مرکز پژوهشی نیاز داریم، اما متأسفانه همچنان هیچ ردیف بودجه‌ای به این پژوهشکده تعلق نگرفته و این مسأله سبب نگرانی اساتید شده است.

وی یادآور می‌شود: طرح‌های جامعی توسط دکتر سپاسخواه رئیس مرکز ملی مطالعات خشکسالی دانشگاه شیراز ارایه شده و در این مرکز در حال انجام است به طوری که کاشت محصولات کشاورزی پردرآمد که نیاز به آبیاری کمی دارد از جمله زعفران برای کشاورزان منطقه (درودزن) شروع شده و روش‌های مختلف تغییر روش کاشت را در این پژوهشکده مطالعات خشکسالی اجرا کرده‌ایم.

دکتر هنر می‌افزاید: اعتقاد داریم که الگوی کشت در منطقه باید تغییر اساسی یابد و از مهاجرت روستاییان جلوگیری شود، زیرا برخی روستاها از جمله منطقه کربال به دلیل خشکسالی، خالی از سکنه شده و بیش از وضع موجود باید به راهکارهای علمی و عملی برای مقابله با خشکسالی اهمیت داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.