قزوین- سرکنسول ایران در کربلا گفت: با گذشت چند سال از زمان خواهرخواندگی قزوین و کربلا هنوز هیچ اقدامی برای اجرای مفاد آن انجام نشده است که انتظار داریم برای عملیاتی شدن آن اقدام کنید.

اقدامی برای خواهرخواندگی «قزوین» و «کربلا» انجام نپذیرفته است

به گزارش قدس آنلاین، میرمسعود حسینیان روز یکشنبه در نشست شورای روابط خارجی گفت: علیرغم وجود جنگ در کشور عراق که خوشبختانه در حال پاکسازی از نیروهای داعشی و تکفیری است شرایط بسیار خوبی برای سرمایه گذاری و صادرات کالا در این کشور وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵ درصد کشور عراق در دست داعش است و با یک وحدت همگانی این شرایط نیز تغییر خواهد کرد و به سمت آرامش می رود لذا باید برای حضور بیشتر در عراق تلاش کنیم تا جای ترکیه و عربستان را بگیریم.

سرکنسول ایران در کربلا تصریح کرد: مردم عراق می دانند که ترکیه و عربستان در تجهیز داعش همکاری کرده اند لذا مایل نیستنداز این کشورها کالا خریداری کنند اما اگر نتوانیم بسرعت جایگزین این کشورها شویم دیگر فرصتی برای تقویت صادرات نخواهیم داشت.

حسینیان یادآورشد: قزوین با استان کربلا تفاهم نامه خواهرخواندگی امضا کرده اما به ۱۴ بند آن هیچ  عمل نکرده البته این ضعف دو سویه بوده و باید برای استفاده از این موقعیت کمی همت کنید تا شرایط بهتر شود.

وی بیان کرد: شهرهایی مانند قم و مشهد نیز درخواست خواهرخواندگی با کربلا را داشتند که ما اولویت را در گذشته به قزوین دادیم و انتظار داریم موانع اجرای بندهای این تفاهم نامه برطرف شود و شما حضور پر رنگ تری در کربلا داشته باشید و برای تقویت روابط بازرگانی، توریسم درمانی همت کنید.

سرکنسول ایران در کربلا اضافه کرد: قرار بود پس از این خواهرخواندگی برای احداث نمایشگاه اختصاصی در کربلا، شبکه راه آهن کربلا به نجف و دانشگاه اقدام شود که تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و آمادگی داریم برای رفع موانع همکاری کنیم.

حسینیان اظهارداشت: بازار کربلا بخوبی برای حضور کالاهای مرغوب ایرانی آماده است هرچند به دلیل گسترش جنگ و کاهش قیمت نفت عراق شاهد کاهش ۱۵ درصدی واردات این کشور هستیم اما صادرات ایران فقط ۵ درصد کم شده است.

وی گفت:ترکیه ۲۲ درصد، ایران ۱۲ درصد و چین ۱۱ درصد واردات کشور عراق را تامین می کنند که سهم ما بسیار ناچیز است و باید برای افزایش آن اقدام کنیم.

حسینیان اضافه کرد: ۷۵ درصد خدمات فنی و مهندسی و ۵۰ درصد صنایع دستی ایران به عراق صادر میشود و مردم این کشور آمادگی دارند با واگذاری زمین نسبت به اجرای طرح های سرمایه گذاری با ایرانیان همکاری کنند.

وی گفت: راه اندازی کرسی زبان فارسی در کربلا، نمایشگاه دائمی، ارتباط بیشتر با تجار و بازرگانان و اعطاء بورسیه و تبادل دانشجو و کشت فرازمینی از ظرفیت های موجود برای توسعه روابط قزوین و کربلاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.