مشهد- اگر بهترین وسیله برای انتقال مفاهیم، باورها و ارزش‌های اصلی هر جامعه را هنر بدانیم، خوشبختانه تئاتر خراسان رضوی اکنون جایگاه ارزشمندی در سطح کشور پیدا کرده است و بعد از تهران به عنوان قطب تئاتر ایران شناخته می‌شود.

خراسان رضوی یعنی تئاتر ریشه دار/اتفاقات خوبی در راه است

قدس آنلاین- سرورهادیان: این روزها برگزاری سومین جشنواره تئاتر فجر استانی با محوریت رویداد «مشهد 2017» فرصت مغتنمی است.

گفت وگوهایی با برخی از کارگردانان شرکت کننده در این جشنواره و رئیس انجمن نمایش خراسان رضوی درخصوص اهمیت و جایگاه جشنواره تئاتر فجر انجام داداه‌ایم که ماحصل آن پیش روی شماست.

فرصتی برای تبادل اندیشه‌ها

احسان جانمی ، کارگردان «پنهان خانه پنج» از اصفهان می‌گوید: این کار  نود و هفتمین کار گروه تئاتر کاوش است .این نمایش به روایت ماجراهای مکتبخانه‌ای پنهانی می‌پردازد که به دورازچشم همگان برای علم وعلم آموزی برای زنان تلاش دارد تا در جامعه‌ای مردسالار، هویت ملی زنان حفظ شود. در واقع به برهه‌ای از تاریخ  در زمان تاخت و تاز و حمله مغول‌ها اشاره دارد.

وی در خصوص علت انتخاب این موضوع می‌افزاید:احساس کردم در حال حاضر در یک جنگ فرهنگی به سرمی بریم و اهمیت زن به عنوان یک نیروی مولد برای من در این کار اهمیت ویژه‌ای دارد و به عنوان محور قرار گرفت.

وی در خصوص حضورش در سومین جشنواره تئاتر فجر استانی در مشهد نیز خاطر نشان می‌کند: اولین باراست در مشهد اجرای تئاتر دارم و همیشه به عنوان زائر امام رضا(ع) به مشهد آمده‌ام، اما کم و بیش از تئاتر مشهد مطلع هستم. تئاتری‌های خوب مشهد را می‌شناسم و می‌دانم تئاتر مشهد قدرتمند است. از طرفی جشنواره‌ها می‌تواند، فرصت مغتنمی برای تبادل اندیشه‌های ما باشد.

جانمی تأکید می‌کند: خوشحالم که بعد از حدود یک سال  به زیارت حرم امام غریب مان طلبیده شده ام.

اهمیت بخش نمایشنامه خوانی

مرتضی شاه کرم با نمایش «تمام من همه عدو» از تهران در خصوص موضوع نمایش می‌گوید : این نمایش قصه دو پیرمرد است که سالیان سال در یک خانه باهم زندگی می‌کنند در حالی که یکی از آن دو نفر 30 سال از خانه بیرون نرفته است و...

وی درباره اهمیت برگزاری جشنواره فجر استانی می‌گوید: به اعتقاد من همین جشنواره‌ها می‌توانند، محلی برای آشنایی‌ها و تبادل اطلاعات باشند چرا که از طریق جشنواره‌های پیشین من با تئاتر مشهد آشنا شدم و زمینه‌ای برای اجراهای فعلی‌ام در مشهد فراهم شد.

وی می‌گوید: این دومین سالی است که دربخش استانی انتخاب شدیم و ظرفیت تئاتر مشهد برکسی پوشیده نیست، زیرا مشهد یکی از قطب‌های تئاتر ایران است و امسال بعد از تهران بیشترین تعداد آثار را در جشنواره فجر دارد.

شاه کرم با اشاره به افزودن بخش نمایشنامه خوانی، اضافه شدن سالن اشراق  درسومین جشنواره تئاتر فجر استانی را یکی دیگر از نکات مثبت این جشنواره می‌داند و تأکید می‌کند:این نشان از اهمیت برگزاری این جشنواره برای برپا کنندگان دارد که برای بهتر شدن کیفیت و کمیت آن تلاش می‌کنند.

مشهد یعنی تئاتر ریشه دار

سیامک افسایی کارگردان «دوبارگی» از تبریز هم یکی دیگر از کارگردان‌هایی است که درباره تئاتر مشهد و جایگاه آن در کشورمی گوید: این دومین باراست که برای اجرای نمایش در مشهد حضور دارم . حدود سه سال پیش در جشنواره رضوی در مشهد اجرا داشتم و می‌دانم که مشهد دارای تئاتر ریشه دار و قوی است و برگزاری جشنواره‌های مختلف به میزبانی مشهد نشان ازهمین فضای حاکم و خوب تئاتری در مشهد را دارد.

وی درباره نمایش «دوبارگی» می‌گوید: این نمایش روایت یک نویسنده و کارگردان است که سال‌هاست براساس نمایش «شاه لیر» می‌خواهد بنویسد و بازی کند و برای به روی کاغذ آوردن آن نمایش، از یک دختر کمک می‌گیرد و...

تعاملی دوطرفه

مهدی ضیاءچمنی کارگردان «اکسیژن» از مشهد هم می‌گوید:جشنواره اتفاق خوبی است، اما متأسفانه ما عادت کردیم، کارها را برای دقیقه 90بگذاریم . اجرای ما اجرای نخست در جشنواره بود و همین موضوع  باعث شد که 48 ساعت قبل از زمان اجرا به ما اطلاع داده شود و این درحالی است که تبلیغ طی دو روز قبل امکان پذیر نیست .

وی می‌افزاید: به هر حال قرار بر این بود که گروه‌ها بتوانند از محل فروش بلیت‌ها هزینه رفتن به تهران برای اجراهای جشنواره فجر را تأمین کنند. معمولاً هر سال هنگام  رفتن به جشنواره بین المللی فجربرای اعزام تعداد افراد  همیشه مشکل داشتیم و مجبور بودیم تعداد افراد را کم کنیم .  
 وی تصریح می‌کند: ازطرفی ساعت اجراها درسالن اشراق 14 و 18 است. یعنی عملاً ساعتی که مردم کمتر به دیدن تئاترمی آیند و من معتقدم که می‌شد در ساعت‌ها تغییراتی انجام داد که زمان بهتری باشد.

حمایت از همه هنرمندان راه یافته به فجر

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی نیزبا اظهار خشنودی از برگزاری سومین جشنواره تئاتر فجر استانی 95 می‌گوید: به اعتقاد من هنوز تا پایان روزهای جشنواره باقی مانده است و آن زمان باید بررسی و نتیجه را اعلام کرد، اما خوشبختانه تا الان همه مسؤولان به آنچه گفته‌اند، عمل کرده‌اند و از حمایت خوب آن‌ها برخوردار هستیم .

سیدجواد اشکذری در خصوص اجراهای تئاتر گروه‌های مختلف شهرمان که به فجر راه پیدا کردند و حضورشان در این جشنواره نیز خاطر نشان می‌سازد: سعی کردیم تبلیغات برای فروش نمایش‌ها اولویت باشد تا بخشی از هزینه‌های اعزام به تهران برای جشنواره فجر از این طریق برای کارگردان‌ها فراهم شود. البته برای اعزام گروه‌ها حمایت لازم انجام خواهد شد .

وی درخصوص ساعات اجرای نمایش‌ها نیز اظهار می‌دارد: هدف مان  از برنامه ریزی، اجراهای بیشتر و کمک به بلیت فروشی برای بچه‌های تئاتر بوده است.

دبیر سومین جشنواره تئاتر فجر خراسان رضوی می‌افزاید: در حال حاضر 6 استان جشنواره تئاتر فجر استانی را برگزار می‌کنند  که جدول اجراها با سه یا چهار کار و اجرا بسته شده است و فقط در مشهد است که تعدد اجرا داریم. همه هدف ما این است که بگوییم ما را با بقیه استان‌ها مقایسه نکنید چرا که ما پایتخت معنوی جهان اسلام هستیم و باید فقط با خود پایتخت کشور مقایسه شویم .

وی تأکید می‌کند: امسال با انتخاب هشت اثر در فجر، رکوردار تعداد آثار در بخش مسابقه تئاترهستیم و همه تلاش خود را خواهیم کرد تا دوستان هنرمند با آرامش در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کنند و می‌دانم که امسال برای تئاترخراسان اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.