دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه صحن مجمع تشخیص تا اسفند تشکیل می شود، گفت: در طول ۲۰ سال ریاست آقای هاشمی در مجمع تشخیص ، ۱۶۵۱ جلسه کمیسیون های تخصصی و دائمی برگزار شده است.

صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام تا زمان تعیین ریاست تشکیل نمی شود

به گزارش «قدس آنلاین»،  محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان مرمر مجمع برگزار شد، با اشاره به رحلت هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: رحلت و عروج ملکوتی یار دیرین امام(ره) و همسنگر مقام معظم رهبری هاشمی رفسنجانی را به ملت ایران و رهبر فرزانه انقلاب تسلیت عرض می کنم.

وی در ادامه گفت: از طرف مجمع از همه کسانی که در وداع، خاکسپاری و تشییع جنازه همکاری کردند تشکر و قدردانی می کنم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از توجه و تقدیر مقام معظم رهبری از هاشمی و ابراز محبت معظم له در پیام و مراسم صمیمانه سپاسگزاریم. امیدواریم یار دیرین امام(ره) با شهدا و حضرت امام(ره) محشور شوند.

رضایی با بیان اینکه امیدواریم نظام اسلامی استقلال، امنیت و آزادی این کشور را بتوانیم ادامه دهیم، تصریح کرد: هر چند یاران امام(ره) یکی پس از دیگری می روند. یکی از مهمترین پیام های تشییع جنازه این بود که هر چند هاشمی رفته، اما امام(ره) و ارزش‌های امام(ره) در بین ما است و از آن پاسداری خواهیم کرد.

وی ضمن تشکر از همکاری و کمک بیت حضرت امام(ره) در مراسم هاشمی رفسنجانی افزود: از خدا می خواهیم عمر یاران امام(ره) به ویژه مقام معظم رهبری را طولانی بفرماید و به ایشان سلامتی دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن ارائه گزارش ۲۰ ساله از زحمات هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در طول ۲۰ سال ریاست ایشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۱۶۵۱ جلسه کمیسیون های تخصصی و دائمی برگزار شده است.

رضایی با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی دو کمیسیون یعنی نظارت و زیربنایی را خود اداره می کردند، تصریح کرد: ۴۲۹ جلسه عمومی صحن مجمع تشخیص را نیز خودشان و با حضور همه رؤسای قوا و بزرگان کشور اداره می کردند. ایشان با عشق و علاقه و دقت در مسئولیتی که رهبری بر دوششان گذاشته بودند، تلاش می کرد.

وی با اشاره به سیاستگذاری ۳۵ موضوع مهم در کشور در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اصل ۴۴، اقتصاد مقاومتی و چشم انداز ایران اسلامی از این قبیل است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان دستگاه مستشاری عالی نظام ۱۶۶ طرح و لایحه اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان را حل و فصل کرده است. ۴۰۰ ماده مورد اختلاف در مجمع بحث و گره گشایی شد.

رضایی در ادامه با اشاره به حل ۸ معضل مهم کشور در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از آنها مسئله بانک مرکزی بود که ثبات به بانک مرکزی و سیاست های پولی داده شد و این از اختلافات جدی بود.

وی با بیان اینکه در مجمع دو مورد نظارتی داشته ایم، اظهار کرد: به ۲۰ سوال استفساریه نیز پاسخ دادیم. همچنین ۵ برنامه توسعه اقتصادی در این ۲۰ سال سیاستگذاری شده است و برنامه ششم نیز آخرین برنامه ای بود که سیاستگذاری شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عملکرد دبیرخانه مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ما ۱۱ هزار کمیسیون پشتیبانی را در دبیرخانه داشتیم که اسناد مهم را تهیه و به مجمع می آوردیم.

رضایی در ادامه با اشاره به کارنامه ۲۰ سال سیاستگذاری مستقلانه مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: برای اولین بار جمهوری اسلامی توانست سیاست های خود را تنظیم کرده و مثل قبل از انقلاب سیاست های نظام را آمریکا ابلاغ نمی کند.

وی در خصوص تعیین سیاست های مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: تاکنون هیچ تصمیمی برای ریاست گرفته نشده است. مجمع تشخیص دستگاهی مستشاری در اختیار رهبر انقلاب است. اینکه رئیس مجمع چه کسی باشد و چگونه انتخاب شود، از اختیارات ایشان است و ما منتظر هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از امروز کمیسیون های مجمع و دبیرخانه شروع به کار کردند، گفت: صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام تا زمانی که ریاست تعیین نشود، تشکیل نمی شود.

رضایی در ادامه گفت: به مدت یک هفته مجمع را تعطیل کردیم و وقتی یک هفته گذشت کارها را شروع کردیم. موضوع فوری در صحن نداریم که بخواهیم جلسه تشکیل دهیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مطلب منتشر شده در العربیه پیرامون استقبال محسن رضایی از ریاست ژنرال ها در دولت ترامپ گفت: در مورد دولت ترامپ هر قضاوتی عجولانه است. به رفتار و عملکرد دولت آمریکا نگاه می کنیم، نه به حرف و وعده هایی که عمدتا از آن تخلف می کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اینکه ترامپ می خواهد با ایران درگیر شود پاسخ ما این بود که در ایران شیر صبور و ببر مراقبی وجود دارد و خود آمریکایی ها می فهمند که نباید درگیر شوند.

رضایی ادامه داد: استقبال نشده بلکه تهدید محترمانه ای شده است و آنها می فهمند که چگونه باید رفتار کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اجلاس پاریس و مسئله فلسطین گفت: هاشمی از اولین مدافعان فلسطین و حقوق آنها بود؛ کتاب ها، سخنرانی ها و تفکرات ایشان نشان دهنده این مسئله است. ایشان از پیشگامان و پیشکسوتان حقوق فلسطین بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع دفاع از حقوق فلسطین را از سیاست های خود می داند و معتقدیم یک کشور بنام فلسطین نباید بیشتر وجود داشته باشد. مردم فلسطین باید با انتخابات سرنوشت خود را به دست بگیرند.

رضایی اظهار داشت: همه فلسطینی ها باید بازگردند و در فلسطین رفراندوم شود و قانون اساسی جدیدی برای فلسطین نگاشته شود؛ اینها سیاست های کلی است که در مجمع به آن اعتقاد داریم.

وی در خصوص آخرین جلسه مرحوم هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: روز یکشنبه که در خدمت ایشان بودیم بحث های مهمی مطرح شد که محرمانه است. جمع بندی آن جلسه این بود که اگر می خواهیم کاری بزرگ انجام دهیم همه مدیران کشور باید هماهنگ حرکت کنند و همراه با سیاست های کلی که رهبر انقلاب ابلاغ می کنند، باشیم تا هم پشتیبانی مردم و هم مقام معظم رهبری را داشته باشیم و بدون آن نمی توان کارهای مهمی در کشور انجام داد و سیاست های کلی را به خوبی اجرا کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص رویکردهای مجمع در آینده گفت: در احکام جدید مقام معظم رهبری رویکردها مشخص خواهد شد. مدت زیادی به تمدید احکام نمانده و رهبری در دورره ۵ ساله احتمال می دهیم روی مسئله نظارت تاکید بیشتر داشته باشد.

رضایی افزود: آقای هاشمی به بنده ماموریت دادند طرح صرفه جویی ملی را تهیه کنیم و خدمت رهبری بدهیم که موضوع مهمی است.

وی گفت: ما باید از تشییع جنازه هاشمی رفسنجانی پیام بعد از هاشمی را بگیریم که نمایش باشکوهی از وحدت ملی ما بود. صدای مردم کاملا واضح بود و همه ما پشت سر رهبر انقلاب می توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا تا ۶ اسفند صحن مجمع تشخیص برگزار نخواهد شد، گفت: صحن مجمع تشخیص تا اسفند تشکیل خواهد شد و رهبر انقلاب تصمیم خواهند گرفت. کسی از تصمیم ایشان اطلاع ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.