مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد با بیان اینکه طرح ثبت نام و ساماندهی کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی از ۷ دی با هدف پالایش محتوا آغاز شده گفت: این طرح تا ۷ بهمن ادامه دارد ولی احتمال تمدید آن زیاد است.

مهلت ثبت نام صفحات اجتماعی با بیش از ۵ هزار عضو تا ۷ بهمن/ به دنبال پالایش محتوا هستیم/ ثبت نام ۲ هزار کانال تلگرامی و ۵۰۰ صفحه اینستاگرام

به گزارش «قدس آنلاین»،  اکبر شیرکوند در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی و ثبت‌نام متولیان کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی گفت:‌ نقطه آغاز این پروژه ۷ دی ماه بوده و قرار است تا ساماندهی و ثبت‌نام از متولیان صفحات مجازی تا ۷ بهمن ادامه داشته باشد اما به نظر می‌آید این زمان تمدید خواهد شد تا مدعوین کانال‌ها بتوانند ثبت‌نام خود را تکمیل کنند.

وی افزود:‌ بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی مقرر شده تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار ثبت‌نام کلیه صفحات شبکه اجتماعی به ویژه تلگرام و اینستاگرام که بیش از ۵ هزار عضو و فالور دارند را در سامانه این وزارتخانه انجام دهند.

معاون رسانه‌های دیجیتال مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: روند این کار به خوبی پیش می‌رود که تا کنون بیش از ۲ هزار نفر جهت ساماندهی و ثبت‌نام کانال‌های تلگرامی ثبت‌نام کرده‌اند ضمن اینکه تا کنون بیش از ۵۰۰ نفر صفحات اینستاگرامی خود را ثبت کرده‌اند که قطعا که تعداد ثبت‌نام‌ها خیلی بیشتر از این روند خواهد شد.

وی درباره استقبال از ثبت‌نام و ساماندهی کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی اظهار داشت: این کار نیازمند تبلیغ رسانه‌های مکتوب و رسانه‌های مجازی است لذا باید با همت همگانی به این مسئله نگاه شود. همچنین از یک وزارتخانه و گروه خاص نمی‌توان توقع داشت که بتواند به تنهایی در این مسیر اقدامات اساسی انجام دهد.

شیرکوند خاطر نشان کرد:‌ وقتی احراز هویت متولی یک کانال تلگرام و صفحه اینستاگرامی صورت گیرد به مدیر آن یک شماره شامد (شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال) به صورت اختصاصی تعلق می‌گیرد و افراد می‌توانند بر اساس استعلام و تحقیق صحت و سقم این شناسه شامد از رسمیت آن کانال تلگرامی از صفحه اینستاگرامی مطلع شوند.

معاون رسانه‌های دیجیتال مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به متولیان کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی توصیه کرد: که هر چه سریعتر در سامانه مذکور ثبت‌نام کرده تا مشکلی در آینده برای فعالیت آنها به وجود نیاید.

وی با بیان اینکه حداکثر ۵ دقیقه روند ثبت‌نام در سامانه مذکور زمان می‌برد افزود: افراد می‌توانند از طریق دو آدرس SAMANDEHI.IR و همچنین SARAMAD.IR که در نهایت به یک صفحه هدایت می‌شوند می‌توانند ثبت‌نام خود را انجام و تکمیل کنند.

شیرکوند تصریح کرد: پس از ثبت‌نام افراد می‌توانند در کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی خود تبلیغات را به صورت رسمی انجام دهند و این هماهنگی با اداره کل تبلیغات  مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است.  

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اقدامات تبلیغی توسط کانال‌ای تلگرامی و صفحات اینستاگرامی که در سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند غیرقانونی است که قطعا دستگاه‌های مربوط مانند ناجا به این تخلفات رسیدگی خواهند کرد.  

وی در پاسخ به این سوال که آیا هدف از ساماندهی و ثبت‌نام کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی پالایش محتوای آنها است، ‌گفت:‌هدف ما از ساماندهی و ثبت‌نام صفحات اجتماعی این است که می‌کوشیم در فضای نامحدود مجازی به دنبال پالایش و سالم‌سازی فضای مجازی برای بهره‌برداری سالم، مفید و امن باشیم تا جوانان و خانواده‌ها بتوانند به راحتی از این محیط استفاده کرده و مطالب مدنظر خود را به دست آورند ضمن اینکه عواقب منفی هم برای خانواده‌ها نداشته باشد.

این در حالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با ساماندهی کانال‌های دارای بیش از ۵ هزار نفر عضو گفت: هدف ما در مورد این کانال‌ها این نیست که این کانال‌ها مجوز بگیرند بلکه می‌خواهیم این کانال‌ها با توجه به اینکه نقش رسانه‌ای پیدا کرده‌اند، هویت خودشان را در وزارت ارشاد ثبت کنند.

وی بیان داشت:‌ هم اکنون یک روزنامه که فقط  ۱۵۰۰ نسخه از آن در روز خوانده می‌شود ثبت می‌شود و متولی آن معلوم است بنابر این ما می‌خواهیم متولی کانال‌ها معلوم باشد و این کار درستی است زیرا سبب نظم‌دهی می‌شود و با توجه به اینکه گاهی مطالب، شایعات و حرف‌های بی‌ربطی در این کانال‌ها مطرح می‌شود، می‌توان با این کار این مسائل را ساماندهی کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.