تبریز- مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز با اشاره به آلودگی هوای کلانشهر تبریز طی روزهای اخیر، گفت: گیاهان همواره به عنوان جزء بسیار مهم و عمده در شالوده شهرها و تنها چاره موثر بر کاهش آلودگی‌های هوا در شهرها محسوب می‌شوند.

کاهش ۳ درصدی میزان کربن هوا توسط درختان

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین حسن‌زاده اظهار داشت: گیاهان طی فرآیند فتوسنتز با جذب دی‌اکسید کربن و تبدیل آن به اکسیژن به طور طبیعی کربن اضافی هوا را جذب و به پالایش هوا کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین طی فرآیند فتوسنتز برگ درختان، سایر مواد شیمیایی مانند اکسیدهای نیتروژن‌، آمونیوم تولید شده در هوا، بخشی از دی‌اکسید گوگرد و ازن که مولد قسمتی از مشکلات مه آلودگی و اثرات گلخانه‌ای هستند را از محیط خارج می‌کنند.

به گفته حسن‌زاده برگ درختان با جذب و حفظ گردوغبار و سایر ذرات معلق هوا تا زمان شست‌وشو و بارندگی ذرات معلق هوا را تا ۷۵ درصد کاهش داده و تأثیر بسزایی بر بهبود کیفیت هوا دارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز با اشاره به اینکه یک درخت در سال به طور متوسط دو کیلوگرم اکسیژن تولید می‌کند، اظهار داشت: میزان اکسیژن آزاد شده به وسیله درختان پهن برگ در یک هکتار بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلوگرم بوده و می‌تواند نیاز ۱۰ انسان را تامین کند.

حسن‌زاده افزود: یک درخت در مدت یک سال با انجام عمل تبخیر و تعرق به اندازه ۲۵۰- ۴۰۰ لیتر آب را به صورت بخار از خود متصاعد می‌کند و این مقدار در گیاهان مختلف متفاوت است به طوری که درختان برگ پهن بیش از سوزنی برگ‌ها موجب افزایش رطوبت هوا می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه به طور متوسط درختان بزرگ می‌توانند ۲ تا ۳ درصد میزان کربن هوا را کاهش دهند، تصریح کرد: میزان توانایی درختان در جذب کربن به ابعاد درخت، سن، سلامتی و پهنه چتر درخت بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.