قدس: رئیس پلیس راهور خراسان شمالی از کاهش ۲۴ درصدی تلفات فوتی درون شهری در سال جاری نسبت به سال گذشته در استان خبر داد.

تلفات فوتی درون شهری خراسان شمالی ۲۴ درصد کاهش یافت

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ رحمان اسپید کار صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت : سال گذشته ۳۳ فقره تصادفات فوتی درون شهری در استان رخ داده که این رقم در سال جاری به ۲۵ فقره کاهش یافته است.

وی با اشاره به افزایش ۱۴ درصدی تصادفات جرحی در استان نیز افزود : سال گذشته هزارو ۶۰۳ مورد تصادفات جرحی در استان رخ داده که این رقم در سال جاری به هزار و ۸۲۰ مورد افزایش یافته است.

وی خاطر نشان کرد : در مجموع تصادفات در استان ۹ درصد افزایش و تعداد متوفیان کاهش داشته است.

وی تعداد متوفیان را در سال جاری  ۲۶ نفر برشمرد و اظهار داشت : از این تعداد ۱۰ نفر مربوط به عابرین پیاده ، ۳ نفرسرنشین و ۱۳ نفر راکبین موتورسیکلت است .

اسپیدکارتعداد مجروحین را ۲ هزار و ۲۱۵ نفر عنوان و خاطرنشان کرد : ۲۷ درصد عابرین پیاده ، ۳۷ درصد سرنشین خودرو و ۳۶ درصد راننده موتور سیکلت بوده است .

وی بیشترین علت تصادفات رانندگی را به ترتیب عدم رعایت حق تقدم با ۳۲ درصد ، عدم توجه به جلو۱۶ درصد و عدم رعایت فاصله طولی ۱۰ درصد عنوان کرد.

اسپیدکار بیشترین زمان وقوع تصادف راساعت ۱۲ تا ۱۴ با ۱۹ درصد برشمرد و افزود : ۱۸ درصد تصادفات نیز ساعت۱۸ تا ۲۰ اتفاق افتاده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان شمالی نیز در ادامه از افزایش ۴ درصدی تخلفات در سال جاری خبرداد و گفت : ۵۹ هزار و ۹۵۰ فقره تخلف مربوط به کمربند ایمنی ، ۱۷هزار و ۳۲۸ فقره مربوط به کلاه ایمنی ، ۱۳ هزار و ۶ فقره مربوط به تلفن همراه است.

اسپیدکار تصریح کرد : توقیف خودرو نسبت به سال گذشته نیز ۴ درصد و توقیف موتورسیکلت ۸ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد تصادفات فوتی مربوط به راکبین موتور سیکلت است، گفت : در همین راستا ایجاد حساسیت عمومی در بین آحاد جامعه در خصوص حوادث مربوط به موتور سیکلت سواران با استفاده از بسترهای ارتباطی وهماهنگی با سازمانهای دولتی در رابطه با الزام به استفاده از کلاه ایمنی ، تشکیل نیروهای گشت نامحسوس کنترل ترافیک ویژه موتورسوران وارائه اموزش های لازم به آنها ، اطلاع رسانی در خصوص نقش خانواده در کنترل فرزندان در استفاده از موتور سیکلت بدون گواهینامه وایمن سازی معابربا همکاری شهرداری در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اقدامات عملیاتی، اقدامات مهندسی ترافیکی و محور فرهنگی و اموزشی سه محور اصلی اجرایی تا پایان سال است، اظهار داشت : در راستای اجرای محور عملیاتی طرح برخورد با موتور سواران متخلف، طرح برخورد با خودروهای فاقد معاینه و طرح برخورد با تخلفات حادثه ساز در دستور کار قرار گرفته است.

وی یادآو شد : شناسایی نقاط پرحادثه به صورت علمی و بر اساس فرمول اعلامی و ثبت کلیه تصادفات در سیستم ها ، طرح پیگیری در خصوص خط کشی طولی و عرضی معابرو پیگیری اجرای طرح پارکبان  و احداث مرکز کنترل ترافیک از جمله اقدامات مهندسی ترافیکی است که تا پایان سال اجرایی می شوند.

وی همچنین آموزش ۷۰ مدرسه در مرکز استان و آموزش چهره به چهره و بازدید از مراکز خدماتی پلیس راهور توسط دانش آموزان ، آموزش والدین دانش آموزان در خصوص نظارت و کنترل بر عملکرد فرزندانشان ، آموزش در حوزه های علمیه و دانشگاهها ، آموزش راکبین موتور سیکلت توقیف شده قبل از ترخیص و طرح ابتکاری و نوین شورای همیاران پلیس از جمله اقدامات فرهنگی و آموزشی عنوان کرد.

رئیس پلیس راهور خراسان شمالی در بخش دیگری به محدودیت های جدید گواهینامه نیز اشاره کرد و گفت : راننده پایه سوم در سه ماه اول دریافت گواهینامه به تنهایی حق رانندگی ندارد و همچنین برگه ای به عنوان اینکه راننده مبتدی است باید به شیشه خودرو بچسباند در غیر این صورت متخلف محسوب می شود .

اسپید کار یادآور شد : کسانی که تاریخ بیمه خودرویشان پایان یافته و بیمه جدید می شوند اگر در تصادفات مقصر باشند بار اول ۵/۲ درصد ، بار دوم ۵ درصد و بار سوم ۱۰ درصد میزان دیه را باید خود راننده پرداخت کند.

وی همچنین به کاهش سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه اشاره کرد و گفت : سن فرسودگی خودروهای سواری شخصی به ۲۰ سال ، مینی بوس به ۱۰ سال ، اتوبوس درون شهری ۸ سال ، اتوبوس برون شهری ۱۰ سال ، موتور سیکلت به ۸ سال کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.