دکتر بدره قعلول رئیس مرکز بین المللی مطالعات راهبردی تونس، گفت: ما می توانیم با ایجاد ائتلاف جدید در منطقه سیاست ها و شیوه های جدیدی را به کار بریم تا استعمار نتواند به راحتی در جذب جوانان ما به سمت گروه های تروریستی موفق باشد.

ایران الگویی مناسب برای ائتلاف جدید در منطقه است

به گزارش قدس آنلاین، خانم «بدره قعلول» رئیس مرکز بین المللی مطالعات راهبردی، امنیتی و نظامی تونس و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور در گفت و گو با خبرنگار «بیت المقدس» با نگاه به چگونگی مبارزه با تروریسم در منطقه به بررسی روابط ایران و تونس و لزوم بهره گیری از الگوی ایران اشاره کرد.

وی با اشاره به خطرات گروه تروریستی تکفیری داعش در منطقه غرب گفت: قبل از اینکه به تهران سفر کنم تصور خوبی از ایران نداشتم اما اکنون دریافته ام که کشور شما زیبا، باثبات و با امنیت است و بسیار خرسندم که نگاه من به ایران تغییر کرده است چرا که تلاش های شما را برای مبارزه با گروه های تروریستی داعش که خودشان را مسلمان می نامند، مشاهده می کنم.

دکتر قعلول با اشاره به اینکه خشونت های مذهبی جعلی در منطقه شکل گرفته است، افزود: طرح این مشکل نیازمند یک تحلیل فراگیر است؛ درگیری های ایدئولوژیکی که جنبه سیاسی، اقتصادی و نظامی پیدا کرد و برخی مناطق را تبدیل به کانون های تروریستی کرده است.

رئیس مرکز بین المللی مطالعات راهبردی، امنیتی و نظامی تونس با بیان اینکه استعمار جدید تلاش می کند تا وضعیت در منطقه را به گونه ای دیگر پیش ببرد، یادآور شد: چرا از یک کشور لائیک و بی دین جوانانش جذب گروه تروریستی می شوند و از طریق برخی کشورها حمایت مالی می شوند و در کشوری چون لیبی آموزش می بینند و هویت شان را تغییر می دهند؟ این امر به خاطر این است که به دنبال جایگاه اجتماعی و پول هستند.

وی ادامه داد: کشورهای استکباری در اروپا و آمریکا به دنبال ایجاد جنگ های خارجی هستند تا خسارت نبینند و مسلمانان را به عنوان هیزم این آتش قرار داده اند و به این خاطر گروه های تروریستی را وارد افغانستان، عراق، سوریه و ... کردند.

این کارشناس ارشد مسائل امنیتی تونس در پاسخ به دلایل ثبات و امنیت پایدار در ایران تاکید کرد: پیشرفت ایران در ابعاد اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی به دلیل داشتن مرجعیت است. ما در تونس فاقد مرجعیت هستیم و به این دلیل است که فشارهای شدیدی علیه ما اعمال می شود. ما معتقدیم که افرادی که از اخوان هستند و برخی از آنها که منافق می باشند، باید از تونس خارج شود ولی حمایت های زیادی از سوی انگلیس و قطر همراهشان است.

دکتر قعلول در پاسخ به چگونگی شکل گیری ائتلاف جدید مسلمانان در منطقه غرب آسیا، گفت: مداخلاتی که در کشورهای منطقه ای ما وارد می شود نشات گرفته از طرح های استعماری و دیکته شده است. ما می توانیم با ایجاد ائتلاف جدید در منطقه سیاست ها و شیوه های جدیدی را به کار بریم تا استعمار نتواند به راحتی در جذب جوانان ما به سمت گروه های تروریستی موفق باشد. جمهوری اسلامی ایران می تواند الگوی مناسبی برای این ارتباطات جدید در منطقه باشد چرا که ثبات و امنیت و وحدت شیعه و سنی در ایران به خوبی دیده می شود و از امنیت خوبی در منطقه برخوردار است./

گفت وگو از: روح الله فرقانی

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری بین‌المللی قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.