حجت الاسلام دکتر همام الحمودی، گفت: همه گروه ها و اقلیت ها در کنار یکدیگر تلاش می کنند تا گروه تروریستی داعش را شکست دهند و در این بین حمایت های جمهوری اسلامی ایران به خصوص وجود مرد بزرگ، سردار قاسم سلیمانی در این عرصه بی نظیر است.

تکفیر و صهیونیسم شیاطین دودستگی در منطقه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس، جهان اسلام روزهای خاصی را سپری می کند، سخت و پیچیده. از شمال آفریقا تا غرب آسیا هر کدام در سطحی درگیر پدیده ای به نام «تکفیر» هستند، لیبی را چند پاره کرده اند، سوریه را آتش زده اند، عراق را گرفتار کرده اند، آتش بیار معرکه یمن شده اند و ... . در این شرایط عراق جایگاه ویژه ای دارد، کشور پهناور و با قدمت که همیشه در میان جوامع عربی اهمیت بسیاری داشته و بغداد قرن ها مرکز خلافت اسلامی بوده است. برای تبیین شرایط منطقه و تحلیل آخرین اوضاع عراق با حجت الاسلام والمسلمین دکتر «همام الحمودی» معاون اول مجلس عراق به گفت و گو نشستیم. وی عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی عراق بوده و سابقه ریاست کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی عراق را در کارنامه خود دارد.
مشروح این گفت و گو در ادامه می آید:

در ابتدا در خصوص حضور گروه تروریستی داعش در برخی از مناطق عراق و موصل سخن بگوئید، چرا این گروه تروریستی به عراق حمله کردند. ائتلاف به ظاهر علیه داعش از سوی آمریکا به کجا رسید؟

همانطور که می دانید داعش که از القاعده شکل گرفته و منشاء آنها از مدرسه سلفی برخاسته است، شروع فعالیت القاعده را هم می توان در مواجهه با روسها در افغانستان عنوان کرد که توسط  طالبان صورت گرفت و امروز با عنوانی دیگر و با نام داعش در عراق فعالیت می کنند.

پس از آنکه عراقی ها (مجلس نمایندگان عراق) توانستند نیروهای آمریکایی را مجاب به ترک عراق کنند، به بهانه دفاع از غرب عراق و موصل در برابر داعش شیوه جدید استعماری را پیش گرفتند.

داعش در بدو ورودش به موصل عراق و با استفاده از رعب و وحشت و قتل و غارت مردم باعث شد تا نیروهای عراقی به بغداد برگردند، کشتن صدها جوان بی گناه و مردم از جمله مصائبی بود که در روزهای نخست حضورشان به وجود آوردند.

اما از آنجا که آیت الله سیستانی مرجع عالیقدرعراق خطر تهدید این گروه تروریستی در عراق را دیدند فتوایی مبنی بر دفاع از کشور صادر کردند، جوانانی از گروه های جهادی عراق تحت عنوان «الحشد الشعبی» یا همان بسیج مردمی راه انداخته و به مقابله با داعش پرداختند. این مقاومت های مردمی باعث پیروزی هایی شد و باعث شد تا جلوی ورود گروه های تروریستی به بغداد، کربلا و سامرا گرفته شود و این امر مرهون تلاش های بسیج مردمی بود که بیش از هزار شهید و هزاران مجروح برای دفاع از کشور تقدیم کرد.

اما موصل، یک نقطه قابل توجه در عراق است، آزادی موصل از نقاط وحدت حشد الشعبی، پیشمرگ، ارتش عراق و نیروهای مردمی است که تلاش می کنند به زودی این شهر آزاد شود. حیدر العبادی از همه توان استفاده کرده است تا این منطقه آزاد شود چرا که معتقدند آزادی موصل به مصلحت همگی است، نباید فراموش کرد در جبهه مقاومت کردها، شیعه، سنی، دولت، ارتش و... همه و همه حضور دارند تا مبارزه با ناامن کنندگان کشور ادامه یابد.

اما در خصوص عراق پس از داعش بگویم که همه خرابی های جنگ را خواهیم ساخت. عراق خیمه ای برای همه عراقی ها می شود، داعش در عراق به انتهای راه رسیده و بزودی به پیروزی و آزادی کامل عراق دست می یابیم و همه به آن افتخار می کنیم.

برخی دولت های خارجی بدنبال تجزیه عراق هستند و حتی در ابتدای بحران معتقد بودند که شهرهای تحت تسلط داعش که سنی نشین هستند مستقل از عراق اعلام شوند و همچنین بخش کردها کاملا در دست اقلیم قرار گیرد و مرکز و جنوب در اختیار شیعیان باشد. با توجه به شرایط کنونی که دولت مرکزی عراق به پیروزی های قابل توجهی در شهرهای تحت سیطره داعش رسیده است؛ تحلیل شما نسبت به اینگونه اظهارنظرها و نقشه جدیدی که برای عراق ترسیم شده است، چیست؟

پس از سقوط صدام شاهد تحولاتی در شمال عراق بودیم و کردستان عراق تقریبا به خودمختاری رسید هر چند در ابتدا علاقه و تشویقی برای زبان عربی نشان نمی دادند و به دنبال هویت تازه ای بودند، اما با شکست های مالی و اداری مواجهه شدند و دوباره به دولت مرکزی روی کردند.

بسیاری از کارمندان اقلیم به دلیل کاهش حقوق هایشان و عدم پرداخت آن تظاهرات کردند و اقلیم نتوانست بدون وابستگی به دولت مرکزی بغداد اداره شود و امروز به این نتیجه رسیدند که با دولت مرکزی همراه باشند و مردم اقلیم معتقدند که باید زیر نظر دولت عراق باشند و فکر استقلال درست نیست.

اما در خصوص سنی ها و جدایی آنها بگویم که خود آنها هم این را صلاح نمی دانند و می گویند همه با هم متحد و برادریم هر چند برخی از سیاسیون در دیگر کشورها به این جدایی ها تکیه می کنند اما ساکنان عراق به پیروی از قانون اساسی و دولت مرکزی و زندگی مساوی معتقدند.

 در برهه ای نه چندان دور موضوع اختلاف بر سر درآمد فروش نفت میان دولت مرکزی بغداد و اقلیم کردستان عراق را شاهد بودیم نتیجه این اختلافات به کجا رسید؟

موضوع اختلافات بر سر بودجه بود که صادرات نفت کردستان باید در بودجه عراق لحاظ می شد خوشبختانه در کرکوک و سلیمانیه شاهد بازگشت آنها به قانون عراق هستیم که نفت خود را به دولت مرکزی واگذار کردند.

نباید فراموش کرد نفت عراق برای همه مردم عراق است و به طور مساوی میان مردم تقسیم می شود.

رئیس جمهور منتخب آمریکا «دونالد ترامپ» در کارزار انتخاباتی خود از اولویت داشتن نابودی داعش در سوریه صحبت می کرد، آیا با آمدن ترامپ، اسد می ماند و داعش نابود می شود!؟ تحلیل شما چیست؟

اگر نگاهی به سخنان رئیس جمهور اوباما در گذشته داشته باشیم می بینیم که از نابودی گروه تروریستی داعش زیاد سخن گفت و در رسانه ها هم منعکس شد اما عملا کاری از پیش نبرد؛ می گویند داعش سقوط کند ولی اینگونه نیست سخنان ترامپ هم از این دست است، آنها به دنبال دموکراسی و یا حقوق انسان نیستند بلکه معتقدند که آمریکا از حضور در خاورمیانه متضرر شده است؛ ترامپ به حضور نیروهای آمریکایی در لیبی، سوریه و عراق و بودجه آن می اندیشد و از خسارت های وارد شده مادی و نظامی به آمریکا سخن می گوید.

با این وجود آیا می توان توقع داشت ترامپ بر نابودی داعش و پایداری اسد اصرار ورزد؟

به نظر من اگر ترامپ منطقه را ترک کند و به مشکلات داخلی آمریکا رسیدگی کند بهتر است؛ به این بهانه منطقه غرب آسیا و رقابت کشورها با همدلی و اتحاد دنبال می شود و کشورهای منطقه با اجماع و وحدت می توانند داعش را نابود کنند. ولی این سیاست های آمریکا فرصتی است به گروه تروریستی داعش که تداوم یابند.

در مبارزه نیروهای عراقی با گروه تروریستی داعش شاهد فرار تروریست ها به سوریه هستیم تدبیر عراق برای جلوگیری از این امر چیست؟

بین موصل و رقه شاهد درگیری هایی هستیم؛ حشدالشعبی عراق تلاش می کند تا راه فرار بر گروه تروریستی داعش را ببندد؛ حتی نیروهای مقاومت راه های مخفی آنها را شناسایی کردند تا این اتفاق روی ندهد.

تحلیل شما از حمایت جمهوری اسلامی ایران از عراق در مبارزه با گروه تروریستی داعش چیست؟

همه گروه ها و اقلیت ها در کنار یکدیگر تلاش می کنند تا گروه تروریستی داعش را شکست دهند و در این بین حمایت های جمهوری اسلامی ایران به خصوص وجود مرد بزرگ، سردار قاسم سلیمانی در این عرصه بی نظیر است و با حضور این مرد با اخلاص، فروتن و خاکی شاهد شکست داعش در تکریت، فلوجه و دیگر مناطق عراق بودیم. ما از مردم و مسئولان ایران برای حمایت های مادی و مستشاری و غیره که از عراق دارند، تشکر می کنیم.

به رشادت های سردار سلیمانی در مبارزه با گروه تروریستی داعش اشاره کردید، توصیف شما از این شخصیت چیست؟

قاسم سلیمانی مظهر اتحاد و دموکراسی است، مدیر برجسته ای که بارها از مناطق عملیاتی بازدید و از مجروحین و شهدا دلجویی کرده است، سلیمانی الگوی اسلامی در منطقه است که به وجود آن افتخار می کنیم. اخلاص و سادگی وی در زندگی اش، زبانزد است.

در یکی از گفتگوهای قبلی خود به حمایت کویت از عراق اشاره کردید این حمایت ها به کجا رسید؟

 گروه تروریستی داعش در عراق خسارت های زیادی به مساجد، زیرساخت، مراکز درمانی و منازل مردم زده است و منجر به آواره شدن میلیون ها نفر شده اند؛ در تلاشیم تا پس از نابودی داعش و با الهام گیری از مدل جهاد سازندگی در ایران با طرح های عمرانی و زیربنایی  عراق را بازسازی کنیم و امید دارم با حمایت برخی کشورهای منطقه با موفقیت پیش رویم و همکاری های علمی و اقتصادی دو طرف افزایش یابد.

شما به عنوان نایب رئیس مجلس عراق تاکنون چه لوایح اقتصادی و تجاری میان دو کشور ایران- عراق در مجلس خود به تصویب رسانده اید؟

همانطور که می دانید دولت عراق مسئول توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همجوار است.

داعش باعث شده است تا روابط اقتصادی ما با سوریه- اردن- کردستان بسته شود و تنها بصره و ایران محورهای تبادلاتی ما هستند که فعالند؛ که از طریق بصره با چین در ارتباط هستیم. هر چند واردات زیادی از تهران داریم اما مسئولین عراقی قراردادهایی در سطوح علمی و اقتصادی با ایران امضاء کرده اند که می توان به تامین گاز نیروگاه های عراق اشاره کرد.

در گذشته شاهد سفرهای مقامات ارشد خارجی بودیم که بدون اجازه دولت مرکزی بغداد به اقلیم کردستان صورت می گرفت مثل سفر اردوغان به کردستان عراق؛ اما اخیرا شاهد همدلی و نزدیکی اقلیم به دولت مرکزی هستیم و پس از چهار سال سفر بارزانی به بغداد صورت می گیرد. چه اتفاقی روی داده است که منطقه اقلیم مناسب دیده تا به دولت مرکزی بغداد نزدیک تر شود؟

نباید فراموش کرد دشمن ما یکی است و آن داعش است؛ اکنون نیازمند اتحاد و همدلی هستیم تا بتوانیم گروه تروریستی داعش را شکست دهیم.

تجربه آزادی نینوا نشان دهنده همکاری و مشارکت همه گروه های عراقی بوده است، روابط میان اقلیم و دولت مرکزی واضح و روشن است؛ پیروزی های اخیر فرصتی فراهم ساخت تا همکاری ها ادامه یابد و ترس در گروه داعش ایجاد شود.

در واقع آنچه اتفاق افتاده در خصوص سفر بارزانی به مرکز عراق به مجموعه قانونی عراق اعتبار می بخشد، مردم عراق از شعارهای طولانی خرسند نیستند و اتحاد و نتایج خوبی را می خواهند.

حدود دو ماه پیش شاهد شهادت محسن خزایی خبرنگار ایرانی در سوریه بودیم؛ نقش رسانه ها در پیشبرد محور مقاومت چگونه است؟ چه تحلیلی نسبت به فعالیت رسانه های منطقه در مبارزه با تروریست دارید؟

در ابتدا شهادت این خبرنگار و قهرمان رسانه ای را تسلیت می گویم. خزایی مردی قهرمان و آماده شهادت بود که همیشه در خط مقدم همراه محور مقاومت حرکت می کرد.

 از امور مهم در موصل وجود رسانه ها و خبرنگاران بود و تاثیرگذاری زیادی در کشف نیرنگ های دشمنان داشت. اکنون بسیج مردمی عراق به قلب نینوا رسیده است و این به دلیل وجود رسانه های و خبرنگاران و تصویربرداران است که مبارزات و پیروزی های محور مقاومت را منعکس می کنند و نیرنگ های دشمنان در محورهای مقاومت با همکاری رسانه های جمعی شکست می خورد و این در پیروزی های عراق تاثیرگذار است.

در حادثه کربلا رسالت حضرت زینب(س) در امر اطلاع رسانی باعث رسوایی گروه کافر شد و امروزه خدعه داعش و تکفیری ها توسط روزنامه نگاران شکست می خورد. و محسن خزایی یکی از این خبرنگارانی بود که توانست نیرنگ دشمن را با شکست همراه سازد.

تنش کنونی عربستان و مصر به کجا می رسد چرا ماه عسل ریاض قاهره زود تمام شد؟

قاهره صاحب فکر و تمدن است و پایتخت فرهنگ است اما عربستان صاحب مال و نفت است، سعودی ها در رابطه با قاهره می خواهند مانند سایر مناطق در سیاست داخلی کشورها هم حاکمیت کند اما مردم مصر این نوع سیاست را نمی پذیرند و می گویند حمایت های اقتصادی شاید صورت گیرد ولی کرامت مصر را نباید زیر سوال برد. حتی در سوریه و عراق هم شاهد این مواضع مردمی هستیم. به دلیل همین حمایت هایی مالی بود که قاهره بود به ریاض نزدیک شد اما مصر با آن تمدن و فرهنگش به زیر بار سعودی ها نرفت و امروزه راه ارتباط با کشورهای منطقه را در پیش گرفته است.

تا چه زمان شاهد تجاوز و ظلم صهیونیست ها در غزه و فلسطین خواهیم بود؟

مسئله فلسطین در منطقه مربوط به همه کشورهای اسلامی می شود، متاسفانه برخی کشورها در بهار اسلامی شاهد درگیری داخلی شدند و داعش در آن کشورها ورود کرد و نتیجه این شد که اسرائیل به این اشغالگری ادامه دهد و راحت نگاه کند که مسلمانان در حال جنگ هستند.

ما باید بدانیم ان شاءالله پس از نابودی داعش باید به فکر اتحاد و همدلی کشورهای منطقه باشیم؛ امروزه داعش و اسرائیل باعث شدند تا دودستگی به وجود آید و نقش شیطان را در منطقه بازی کنند.

لبنان پس از کش و قوس های فراوان اخیرا شاهد انتخاب میشل عون به عنوان ریئس جمهور و سپس تشکیل کابینه است، تحلیل شما نسبت به اوضاع کنونی بیروت چیست؟

لبنان تجربه عجیبی را در انتخاب ریاست جمهوری گذراند که پس از مدت طولانی می خواهد به استقرار دست یابد و بر ما است تا با همدلی به استقلال آن همت ورزیم. دشمن ما اسراییل است. بر ما است تا بر مشکلاتمان پیروز شویم، ما می توانیم و لبنان یک نمونه موفقی برای ما در این مسیر است.

چند سالی است که شاهد حضور پررنگ ایرانیان در مراسم اربعین حسینی در عراق هستیم؛ دیدگاه خود را در این خصوص تبیین کنید؟

ملت ایران ملتی زنده است و عشق و ارادت خاصی به اهل البیت و امام حسین (ع) دارند. و از ظلم تبری می جویند. شرکت در مراسم اربعین که از همه کشورهای دنیا در آن حضور می یابند فقط مختص مردان نیست بلکه شاهد حضور زنان، کودکان و بزرگسالان در این مراسم دینی هستیم. شرکت در این مراسم خاص متعلق به همه مردم و مسئولان است چه فقیر و یا ثروتمند باشند در این برنامه مشارکت دارند. این حضور نشان دهنده این است که استجابت دعای خود را از امام حسین (ع) خواستارند و به خاطر عشق و محبت اهل البیت همه سختی ها و مشکلات را می پیمایند. شرکت مردم ایران در مراسم اربعین و کربلا نشان می دهد که این ملت، ملتی زنده و حسینی است و از ظلم و ستم بیزاری می جویند، استقبال مردم عراق از زوار حسینی هم نشان دهنده این است که دو ملت ایران و عراق نزدیکند و با وجود اینکه فرهنگ و تمدن نزدیکی دارند از عواطف واحدی برخوردارند.

اگر نگاهی به گذشته ارتباطات دو ملت (ایران-عراق) داشته باشیم می بینیم به خاطر جنگ مردم این دو کشور برای سال های طولانی از همدیگر دور شدند و امروزه با عشق و علاقه به امام حسین (ع) این نزدیکی ها بیشتر میسر شده است.

عشق به امام حسین (ع) و مراسم اربعین موضوع جهانی است، این مراسم در بیشتر کشورها زنده نگه داشته می شود و ان شاء الله مسیری برای ظهور در آینده نزدیک باشد.

سخن پایانی:

یک موضوع زیبا در ایران است که شایسته دیدم درباره آن صحبت کنم؛ این موضوع از طبیعت زیبا و یا مناطق آباد ایران و یا مسائل فرهنگی و اجتماعی نیست، از رویارویی در مسائل منطقه هم نیست. بلکه «اقتصاد مقاومتی» است که این روزها در ایران دنبال می شود. این تجربه خاصی برای ایران است که در دیگر کشورها نمی بینیم، مردم ایران و منطقه باید تلاش کنیم تا این فرهنگ و رسالت جدید تقویت شود و به موفقیت و شکوفایی برسیم./ انتهای پیام

گفت وگو از: روح الله فرقانی فدافن

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.