یزد - رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه ۵۲۰ شهر با بحران آب آشامیدنی مواجه هستند گفت: به هفت هزار و ۵۰۰ روستای کشور نیز به وسیله تانکر آبرسانی می شود.

۵۲۰ شهر کشور با بحران آب روبروست/فرونشست زمین یکی از مخاطرات جدی در کشور

به گزارش قدس آنلاین،اسماعیل نجار روز دوشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان یزد با بیان اینکه تامین آب شرب کشور در اولویت است افزود: اکنون در کشور نزدیک به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب از روان آب‌ها استحصال می شود که حدود ۳ درصد آن در اختیار شرب، ۷ درصد در اختیار صنعت و باقی ‌مانده در اختیار کشاورزی است.

وی بر مدیریت صحیح و اصولی مصرف آب تاکید و اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا در این برهه از زمان کشت‌های پر محصول، کم آب و پربازده را در دستور کار قرار دهیم.

نجار در ادامه با بیان اینکه تغییر اقلیم واقعیتی است که باید در مدیریت لحاظ شود اضافه کرد: تغییر بارش، تغییر میزان بارش ، پراکنش باران و برف، خشکسالی های بلند مدت ، کاهش پوشش گیاهی و افزایش بیابان زایی در کشور در طول سالیان در کشور نشان دهنده عمق اثرات تغییر اقلیم در ایران است.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین یکی از مخاطرات جدی در کشور است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد افزود: برداشت بی رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی منجر به این معضل شده و در برخی نقاط کشور شاهد فرونشست های عمیق زمین هستیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران از زلزله نیز به عنوان یکی از مخاطرات نام برد و اظهار داشت: با تغییر اقلیم، مخاطرات جدیدی نیز اضافه شده و ما راهی جز پیشگیری، پیش بینی و آموزش نداریم.

وی افزود: امروز بسیاری از کشورها با بکارگیری علم و دانش، خود را در مقابله با زلزله ایمن کردند و حتی در زلزله های بالای هفت ریشتر هم یک
جانباخته ندارند.

رئیس سازمان مدیریت بحران خاطرنشان کرد: همانطور که به نمای ساختمان اهمیت داده می شود باید به مقاوم سازی و مصالح استاندارد آن هم توجه جدی شود.

وی تصریح کرد: امروز بسیاری از ساختمان هایی که در کشور ساخته می شود پس از چندسال نیاز به بهسازی دارد و مقاوم نبودن ساختمان ها هدر رفت سرمایه است.

نجار با تاکید بر اینکه آموزش در مدیریت بحران نقش اصلی را ایفا می کند ادامه داد: آموزش در سطح مدیران و مردم باید جدی گرفته شود تا افراد با آگاه سازی، خود را در برابر حوادث ایمن کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.