همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که این شیوه از قیمتگذاری با تبصره ذیل ماده  ۱۰قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی در تعارض است به گونه‌ای که در این تبصره عنوان شده که یارانه انرژی پرداختی به  مشترکین در محدوده الگوی استاندارد باید از محل افزایش قیمت برای مشترکین پرمصرف تعیین شود.

طرح اصلاح ساختار تعرفه‌های بخش انرژی در مجلس کلید خورد

قدس آنلاین -  شهرآبادی: بالا بودن تعرفه گاز در بخش خانگی وهمچنین محاسبه یکسان تعرفه کم مصرف‌ها و پرمصرف‌ها موجب نارضایتی بسیاری از شهروندان شده و قبض‌های گاز بسیاری از مردم را شوکه کرده است.

دراین باره کریمی یکی از شهروندان گفت: برای یک واحد ۵۰ متری ۷۵ هزارتومان قبض گاز صادرشده است، در صورتی که با وجود مصرف بیشتر در زمستان نمی‌بایست این مبلغ می‌شد.

 شهروندی دیگری هم گفت: قبض گاز در دو ماه گذشته واقعاً غیرمنتظره بود و من بویژه با توجه به بیکار بودن از عهده پرداخت مبلغ قبض برنمی‌آیم.  

این انتقادات در حالی مطرح می‌شود که از مهرماه امسال در محاسبه قیمت گاز، قیمت پلکانی حذف و همه مشترکان اعم از پرمصرف و کم‌مصرف به ازای مصرف هرمترمکعب گاز ۱۵۰تومان می‌پردازند؛ موضوعی که باعث افزایش قیمت گاز برای کم مصرف‌ها وکاهش قیمت برای مشترکین پرمصرف شده است.

به گزارش سایت الف وبه گفته کارشناسان اقتصاد انرژی، هنگامی که محاسبه تعرفه گاز مصرفی برای تمام مشترکین پرمصرف و کم مصرف یکسان تعیین شود، بدین معنی است که فردی که مصرف کمی داشته، اکنون به جای ۱۰۸ تومان باید ۱۵۰ تومان به ازای هر مترمکعب (افزایش ۴۵ درصد قیمت گاز) بپردازد و کسی که مصارف بالایی داشته و مثلاً در واحد مسکونی خود سونا و جکوزی دارد به جای ۴۳۰ تومان قبلی باید ۱۵۰ تومان بپردازد.

این عده معتقدند علاوه بر نادیده گرفتن توزیع عدالت در این بخش، تعیین چنین تعرفه‌هایی منجر به وارد آمدن فشار مضاعف مالی به اقشار محروم و کم درآمد پس از مباحث معیشتی آنان خواهد شد که بدهی اغلب مشترکان به شرکت‌های گاز استان‌ها و معوقات در این زمینه گویای چنین مسأله‌ای است.   

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که این شیوه از قیمتگذاری با تبصره ذیل ماده  ۱۰قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی در تعارض است به گونه‌ای که در این تبصره عنوان شده که یارانه انرژی پرداختی به  مشترکین در محدوده الگوی استاندارد باید از محل افزایش قیمت برای مشترکین پرمصرف تعیین شود.

*واکنش مجلسی‌ها

در این زمینه یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار قدس گفت: طی هفته‌های اخیر، ما بحث توقف واردات گاز از ترکمنستان وسرما در برخی مناطق کشور را داریم که این مسایل تأثیر خود را در بحث مصرف دارد و از سویی ارزش اقتصادی انرژی گاز را در کشور نمایان می‌کند.

علی گل مرادی با اشاره به اینکه ایران دارای منابع غنی انرژی است، ولی گاهی اوقات مصرف بی رویه مشکلاتی را برای ما به وجود می‌آورد، افزود: البته این مسایل فنی واقتصادی است و نمی‌تواند، توجیهی برای تغییر ویا افزایش تعرفه‌ها باشد.

وی با بیان اینکه ما در کمیسیون انرژی مجلس با هرگونه افزایش در تعرفه‌ها مخالف هستیم چرا که معتقدیم باید مؤلفه‌های اقتصادی ومعیشتی خانوارها بخصوص اقشار کم درآمد در این موضوع لحاظ شود، خاطرنشان کرد: هرگونه افزایش تعرفه ویا محاسبه فاقد کارشناسی در این خصوص موجب فشار به اقشار کم درآمد وضعیف خواهد شد و چه بسا این مسأله در جهت کنترل مصرف ویا تغییر قیمت صورت بگیرد.   

عضو کمیته نیرو در کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه ما در کمیسیون مربوطه و پس از تعطیلات مجلس جلسه‌ای در خصوص نحوه  تعیین تعرفه‌ها، اتفاقات آب وهوایی در کشور وهمچنین واردات گاز از ترکمنستان خواهیم داشت، گفت: یکی از مباحث مطرح شده در خصوص تصویب برنامه ششم توسعه، موضوع توزیع عدالت در همه بخش‌ها از جمله بخش انرژی است چرا که معتقدیم، اقلیم وشرایط جوی وآب وهوایی یک منطقه ایجاب می‌کند که مصرف گاز در آنجا بیشتر باشد ویا مناطقی نیاز بسیار کمی به انرژی گاز دارند که تعرفه‌ها نیز باید بر این اساس متناسب سازی شود.  

  

*توجه به دهک‌های کم درآمد

وی اظهار داشت: بر همین اساس و در راستای توزیع عدالت باید به دهک‌های محروم وکم درآمد جامعه توجه جدی شود.

وی با بیان اینکه در تعیین تعرفه برخی بخش‌ها مانند صنایع و یا بخش‌های پرمصرف انرژی در مقابل کم مصرف‌ها باید تفاوتی وجود داشته باشد، اظهار داشت: در مجموع این منابع انرژی برای همه اقشار جامعه است که باید با تدوین یک برنامه مدون مدیریت شود که یکی از نگرانی‌های کمیسیون انرژی مجلس نیز همین مسأله است و ما در کمیسیون بر بحث رعایت عدالت وصیانت از منابع توجه ویژه‌ای داریم.

گل مرادی با اشاره به اینکه نحوه تعیین تعرفه پرمصرف‌ها وکم مصرف‌ها در بخش گاز با موضوع توزیع عدالت منافات دارد و در پاسخ به پرسش قدس مبنی بر اینکه آیا مجلس در این خصوص طرحی را ارایه خواهد داد، تصریح کرد: کمیسیون انرژی مجلس قطعاً پس از تعطیلات، طرحی را با عنوان طرح تحول عدالت واصلاح ساختار تعرفه‌ها در دستور کار قرار خواهد داد.     

رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم در این خصوص گفت: تعرفه گذاری ثابت نرخ گاز مصوبه مجلس نیست و نرخ گاز باید برای همه ماه‌های سال پلکانی محاسبه شود.

فریدون حسنوند با بیان اینکه تعیین نرخ ثابت برای تعرفه گذاری گاز سبب ایجاد نگرانی درمردم شده است، خاطرنشان کرد: با این مصوبه تعرفه فروش گاز به نفع پرمصرف‌ها و به ضرر خانوارهای کم مصرف خواهد بود و مجلس برای جلوگیری از این اجحاف و بی عدالتی به وزیر نفت نامه نوشته است تا نحوه تعرفه گذاری بهای گاز مصرفی به حالت سابق بازگردد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.