ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان در حالی به روی صحنه رفت که وزیر ارشاد فعلی و وزیر ارشاد سابق به تماشای آن نشسته بودند.

رونمایی از فصل جدید ارکستر ملی/ حضور دو وزیر ارشاد در اجرا

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از  ایسنا، از مهرماه که فریدون شهبازیان چوبِ رهبری این ارکستر را به دست گرفته، این اولین اجرای صحنه‌ای ارکستر ملی به حساب می‌آید.

در ابتدای این اجرا که در چهارمین روز سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر (٢٧ دی ماه) در تالار وحدت به روی صحنه رفت، شهبازیان در سخنانی اظهار کرد: تولد ارکستر ملی ایران را تبریک می‌گویم.

او ادامه داد: این ارکستر با هدف پیشبرد موسیقی ارکسترال و اصیل ایرانی تشکیل شده است. دل‌مشغولی من اجرای خوب و ارزشمند موسیقی ایرانی که موسیقی‌دانان کشورمان می‌سازند و موسیقی ملل است که امیدوارم محقق شود.

شهبازیان با اشاره به فرهاد فخرالدینی -رهبر سابق این ارکستر- بیان کرد: از فرهاد فخرالدینی یاد می‌کنم که پیشکسوت من هستند و این ارکستر را اداره می‌کردند؛ امیدوارم که کارشان را ادامه بدهند.
‌با آوردن نام فخرالدینی مخاطبان حاضر در سالن شروع به دست زدن کردند.

رهبر ارکستر ملی خطاب به سید رضا صالحی امیری -وزیر ارشاد- گفت: من از وزیر می‌خواهم حمایت کنند تا موسیقی ما در جهان شنیده شود، نه به صورت ارکسترهای کوچک و سازهای ایرانی؛ بلکه موسیقی ارکسترال ما به جهان معرفی شود.

او اضافه کرد: ما از سبک‌های موسیقی جهان استفاده می‌کنیم که آنها تدوین کردند و آن را با موسیقی خودمان درمی‌آمیزیم تا آثار بهتری را پدید آوریم.

شهبازیان افزود: امیدوارم در استان‌های ما که مردم با موسیقی ارکسترال غریبه‌تر هستند، این موسیقی اجرا شود. موسیقی ما به ویژه موسیقی مقامی بسیار غنی است و کمتر جایی پیدا می‌شود ربع پرده‌های ما را داشته باشند.

وی همچنین گفت، روی خواهش‌اش با وزیر و کسانی است که در کنار او هستند، مانند معاون امور هنری وزارت ارشاد، مدیرعامل بنیاد رودکی و دیگر موسیقی دانان.

در این کنسرت که با استقبال زیاد مخاطبان همراه بود، افرادی مانند سیدرضا صالحی امیری -وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی-، علی جنتی -وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی-، علی اکبر صفی پور - مدیرعامل بنیاد رودکی-، حمیدرضا نوربخش -مدیر جشنواره موسیقی فجر و مدیرعامل خانه موسیقی-، علی مرادخانی -معاون امور هنری وزارت ارشاد-، فرزاد طالبی -مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد-، هوشنگ کامکار، تهمورس پورناظری، داود گنجه‌ای، حسین نوش آبادی،  حجت الله ایوبی و مرتضی طلایی حضور داشتند.

در ابتدای کنسرت قطعه بی‌کلام اجرا شد و پس از آن علیرضا افتخاری پس از سال‌ها دوری از صحنه به عنوان خواننده به این ارکستر اضافه شد.

علیرضا افتخاری بعد از آنکه توسط شهبازیان به ارکستر اضافه شد، در سخنانی کوتاه گفت: نمی‌دانم در مقابل شما باید چه کار کنم، باید به خاک بیفتم. او افزود: من پر درآورده‌ام، نمی‌دانم پرواز کنم یا بخوانم.

در بخش اول قطعات "اوور تو آوار" اثر فریدون شهبازیان، "نیلوفرانه"،   "بهشت یاد"، "در هوای تو" و "کوی بی نشان" اثر عباس خوشدل و "سبک بال" اثر حسین دهلوی اجرا شد.

برای اجرای دو قطعه "شور عشق" (۱ و ۲) در بخش دوم کنسرت، گروه کر به ارکستر ملی اضافه شد و از همان ابتدا افتخاری همراه با شهبازیان روی صحنه آمد.

قطعه چهار مضراب شوشتری برای ویولن و ارکستر اثر حسین دهلوی، قطعه بعدی بود که توسط این ارکستر اجرا شد. پس از آن به ترتیب "نعمه محرم راز"، "ساقی نامه" و "شور عاشقانه" اثر شهبازیان اجرا شدند.

رهبر ارکستر ملی ایران قطعه "شور عشق" را به عنوان قطعه بیز انتخاب کرد و افتخاری خواند:

عشق، شوری در نهاد ما نهاد
جان ما در بوتهٔ سودا نهاد
گفتگویی در زبان ما فکند
جستجویی در درون ما نهاد

هنگام برگزاری این کنسرت مشاهده می‌شد که به دلیل پر بودن صندلی‌ها، افرادی در طرفین سالن ایستاده اجرا را تماشا می‌کردند.
پس از پایان این کنسرت عباس خوشدل به دعوت شهبازیان به روی سن رفت و تشویق شد.

همچنین شهبازیان قصد دعوت سوسن اصلانی -همسر حسین دهلوی- را نیز به روی سن داشت تا به دلیل اینکه قطعات دهلوی را برای اجرا در اختیار او گذاشته است، تشکر کند اما اصلانی در سالن حضور نداشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.