اراک- رئیس اتاق بازرگانی چین تعداداعضای اتاق بازرگانی این کشور را هزار و ٥٠٠ نفر عنوان کرد: تاکنون تجارت مشترک ایران و چین به رقم ٥٠ میلیارد دلار رسیده و تلاش می شود که این رقم برای سال ٢٠٢٠ به ١٠٠ میلیارد دلار برسد

تجارت مشترک ایران و چین به رقم ٥٠ میلیارد دلار رسیده است

به گزارش قدس آنلاین، وان یانگ گو در سفر یک روزه خود به استان مرکزی در نشست مرکز خدمات سرمایه گذاری استان که شامگاه دوشنبه با حضور استاندار مرکزی، نمایندگان اراک، خنداب و کمیجان و صاحبان صنایع استان در استانداری مرکزی برگزار شد، گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته استان مرکزی پایتخت صنعتی ایران، پایگاه مقتدر استانی از نظرفعالیت صنایع مختلف، بهره مندی از نیروهای متخصص و موقعیت ممتاز جغرافیایی در محل تلاقی شمال به جنوب و شرق به غرب ایران به شمار می رود.
وی افزود: نزدیکی و تعاملات ایران و چین مربوط با سالیان دراز است و از هزاران سال پیش به واسطه جاده ابریشم روابط مطلوبی از نظر فرهنگی، اقتصادی و تجاری بین دو کشور حاکم بوده است.
رئیس اتاق بازرگانی چین با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به پکن تصریح کرد: در این سفر ظریف عنوان کرد که زمان توسعه تعاملات در قالب توجه به ظرفیت های بخش خصوصی فرا رسیده است.

وی بیان کرد: پیشرفت جمهوری خلق چین از نظر توانمندی و دسترسی به تکنولوژی به صورت روزانه حاصل می شود و در حال حاضر کمتر از ٣٣ درصد از ذخایر چین در اختیار بخش خصوصی است.

وی در ادامه به بیان پیشنهاداتی جهت توسعه روابط ایران و چین پرداخت و افزود: در نشست مذکور با مقامات ایرانی راه اندازی مرکز تولیدی و نمایشگاهی مشترک در قالب شهرک اقتصادی بین دو کشور، هدایت و اعزام هیات های سرمایه گذاری بخش خصوصی و صندوق تامین مالی بخش خصوصی به ایران جهت بازدید از شرکت های معتبر ایرانی، ایجاد بستر به منظور آشنایی بیشتر صنایع چین با صنایع معتبر ایران مورد تاکید قرار گرفت.

استاندار مرکزی نیز در سخنانی گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب تعریف جدیدی از روابط با کشورها با تاکید بر آرمان های خود ارائه کرد و چین در دوران جنگ تحمیلی روابط دوستانه خود با ایران را ادامه داد.

محمود زمانی قمی این تعامل و اتحاد را حاصل درک مشترک از مسائل جهان و منطقه دانست و افزود: اتاق بازرگانی چین نسبت به استان مرکزی و ایران اطلاعات مناسبی دارد و ما نیز علاقمند به حضور شرکت های چینی در استان و سرمایه گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی به استان هستیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزیت های شریک تجاری ایران درسال های گذشته گفت: سهم جمهوری خلق چین در مجموع تجارت خارجی غیرنفتی کشور از چهارده و چهار دهم درصد در سال 1391 به بیست و هفت دهم درصد در هشت ماهه نخست سال جاری رسیده است.

دکتر علی اکبر کریمی .عزم جمهوری اسلامی تولید مشترک با شرکت های خارجی در ایران است و رویکرد کشور در این راستا صادرات محور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.