خرم آباد- رئیس سازمان امور عشایری کشور با اشاره به اینکه ۵۰ درصد عشایر در کل کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته‌اند افزود: امیدواریم بتوانیم تا آخر برنامه بیمه عشایر را به حدود ۸۰ درصد برسانیم.

نیمی از عشایر کل کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند

به گزارش قدس آنلاین کرم علی قندالی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران  با بیان اینکه بر اساس آخرین سرشماری جمعیت عشایر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب ۲۱۳ هزار خانوار است اظهار داشت: به لحاظ شاخص جمعیتی نیز عشایر ۱ و ۸ دهم درصد جمعیت کل کشور را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: نقش عشایر در اقتصاد بسیار  برجسته است به‌طوری‌که حدود ۲۵ درصد تولید مواد پروتئین به‌ویژه گوشت قرمز توسط عشایر با حجمی بالغ‌ بر ۱۹۰ هزار تن در سال تولید می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایری کشور با اشاره به اینکه هر چادر عشایری به‌عنوان یک کارگاه تولیدی و یک خاستگاه فرهنگی و پدافندی تعبیر می‌شود عنوان کرد:  حدود ۳۵ درصد صنایع‌دستی کشور را عشایر تولید می‌کنند و  در حوزه‌های زراعی، باغی و سایر فعالیت‌ها نیز عشایر کشور نقش مؤثری دارند.

وی با اشاره به اینکه آخرین آمار و  ارقام  نشان می‌دهد که سالانه تولید جامعه عشایر در بخش‌های مختلف ۵ و ۷ میلیون تن است، تصریح کرد: از نظر  شاخص توسعه انسانی متأسفانه خیلی وضعیت مطلوب نیست به‌طوری‌که در شاخص‌های فرهنگی و بهداشتی وضعیت مناسبی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت با اجرای طرح تحول سلامت ۹۸ درصد مردم تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند ولی در حوزه بهداشت چالش‌هایی وجود دارد.

قندالی با تاکید بر اینکه متاسفانه در حوزه فرهنگی نیز شاخص ها در بین عشایر بسیار پایین است و این امر یک چالش جدی محسوب می شود افزود: در حوزه شاخص آموزش رسمی خوشبختانه افراد لازم التعلیم بالای ۹۵ درصد از سواد برخوردار هستند اما در مقاطع دیگر مانند راهنمایی و متوسطه مشکلات وجود دارد و بنابراین در جلسه شورای عالی عشایر سه طرح موثر را در دستور کار قرار دادیم.

وی اظهار داشت: در جلسه شورای عالی عشایر در سال ۹۳ سه طرح ارتقا سطح سواد دانش و مهارت، طرح ویژه بهداشتی درمانی و طرح ویژه فرهنگی مذهبی مصوب و تمام طرح‌ها تکمیل شد، در شورای عالی عشایری که دی‌ماه امسال برگزار شد خوشبختانه همه طرح‌ها به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که انتظار می‌رود با اجرای این طرح‌ها بخشی از این چالش‌ها جبران شود.

قندالی با اشاره به اینکه خوشبختانه با نگرش خوبی که دولت نسبت به جامعه دارد به ویژه در حوزه کمک به مدیریت بحران در سال گذشته از محل اعتبارات ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با سود چهار درصد با بازپرداخت پنج‌ساله داشتیم ادامه داد: امسال دولت مصوبه‌ای داشت که بالغ‌بر ۱۵۰ میلیارد تومان با همین فرمول خواهد داشت که بعد از طی فرآیند قانونی این مبلغ بین جامعه عشایری توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: از محل صندوق توسعه ملی و از محل بند ب ماده ۵۲ طرح الحاق دو، طی دو سال گذشته حدود ۱۵۰ میلیارد تومان توانستیم در طرح زنجیره‌ای هزینه کنیم و علاوه بر این در طرح یک و نیم میلیارد دلاری تقویمی دولت به مجلس نیز خوشبختانه بحث مناطق عشایری با اولویت مطرح شد.

رئیس سازمان امور عشایری کشور با اشاره به اینکه ۵۰ درصد عشایر در کل کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته‌اند افزود: امیدواریم بتوانیم تا آخر برنامه بیمه عشایر را به حدود ۸۰ درصد برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.