لایحه‌ای در کنگره آمریکا مطرح است که می‌تواند توافق میان شرکت‌های ایرباس و بوئینگ با ایران را متوقف کند و بر اساس آن ایران‌ایر زیر ذره‌بین دولت ترامپ قرار می‌گیرد و هواپیماهای ایران از دریافت قطعات یدکی و تعمیرات محروم خواهند شد.

کنگره آمریکا در پی توقف فروش هواپیما به ایران /  افزودن ایرلاین های ایران به فهرست تحریمی ترامپ

به گزارش "قدس آنلاین"؛ سی ان ان نوشت: لایحه‌ای به کنگره آمریکا ارائه شده است که می‌تواند توافق میان شرکت‌های ایرباس و بوئینگ با ایران را متوقف کند.

به نوشته این شبکه آمریکایی، این لایحه آزمونی برای دولت جدید آمریکا و آینده توافق هسته‌ای ایران است.

ایران ایر هفته گذشته نخستین هواپیما از 100 جت سفارشی خود به ایرباس را تحویل گرفت. نخستین هواپیمای سفارشی به بوئینگ نیز قرار است در سال 2018 تحویل داده شود.

پیتر روسکام، عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا، روز جمعه لایحه‌ای برای آغاز تحقیقات در مورد ایران‌ایر و دیگر ایرلاین‌های ایران توسط دولت ترامپ مطرح کرد.

در صورتی‌که مشخص شود ایران‌ایر یا هر کدام از ایرلاین‌های ایران از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا سازمان‌های تروریست خارجی حمایت می‌کنند، به فهرست تحریمی آمریکا افزوده خواهند شد و از دریافت هواپیمای جدید یا قطعات ساخت آمریکا منع خواهند شد. این امر به میزان موثری فروش جت به ایران از سوی بوئینگ را متوقف خواهد کرد.

قانون‌گذاران آمریکایی کنترل کمی بر هواپیماهای ایرباسی که قبلا تحویل ایران شده است، خواهند داشت اما ایران‌ایر قادر نخواهد بود که قطعات یدکی یا هرگونه تعمیرات برای این هواپیماها دریافت کند. درصورتی‌که ایران‌ایر هرگونه تعمیرات یا قطعات یدکی از ایران دریافت کند، آن شرکت همکاری‌کننده با ایران از مبادلات تجاری با آمریکا منع خواهد شد.

ایران‌ایر در ژانویه 2016 از فهرست تحریمی آمریکا خارج شد اما ماهان‌ایر دومین ایرلاین ایران در این فهرست قرار دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.