«مصطفی محمد» از اعضای ارشد جنبش اسلامی نیجریه، گفت: آنچه حائز اهمیت است، توجه دنیا و جامعه جهانی به دولت نیجریه در خصوص اجرای حکم آزادی شیخ زکزاکی است. در صورتی که دولت از این حکم پیروی نکند، دنیا می‌فهمد که نیجریه قانون ندارد.

آزاد نشدن شیخ «زکزاکی» نشانگر فقدان قانون در نیجریه است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ آذرماه سال گذشته بود که ارتش نیجریه با یورش وحشیانه به عزاداران حسینی در حسینیه بقیه الله شهر زاریا در این کشور، حدود ۲ هزار نفر از سوگواران حسینی را شهید و زخمی کرد و پس از ضرب و شتم شیخ ابراهیم زکزاکی و همسر وی، این عالم دینی را به مکان نامعلومی انتقال داد. پیروی این حمله ارتش نیجریه به عزاداران حسینی، شیخ زکزاکی به شدت مجروح شد و بر اثر شدت جراحت‌های وارده یکی از چشمان خود را به طور کامل از دست داد و چشم دیگر وی نیز در آستانه نابینایی قرار گرفت. وی تاکنون تحت چندعمل جراحی نیز قرار گرفته که گویا چندان نتیجه‌ای دربر نداشته است. دادگاه عالی نیجریه روز جمعه 12 آذر طی حکمی اعلام کرد شیخ ابرهیم زکزاکی به همراه همسر وی ظرف مدت ۴۵ روز آینده آزاد خواهند شد. اکنون در حالی این زمان رو به پایان است که هنوز خبری از آزادی رهبر شیعیان نیجریه در دست نیست.

برای بررسی بیشتر ابعاد تحولات نیجریه با «مصطفی محمد» از اعضای ارشد جنبش اسلامی نیجریه گفت‌وگو کردیم که شرح آن در ادامه می آید.

*لطفا درباره حکم دادگاه عالی نیجریه مبنی بر آزادی شیخ زکزاکی ظرف 45 روز توضیح دهید، آیا این امر امکان‌پذیر خواهد شد؟

در وهله نخست باید بگویم که شیعیان نیجریه از صدور این حکم بسیار خوشحال هستند و این حکم چیزهای بسیاری را در داخل و خارج از کشور اثبات و وضعیت را برای دشمنان ما و مردم فریب خورده نیجریه روشن کرد. چرا که پیش از این برخی مدعی بودند ما از قانون کشور پیروی نمی‌کنیم. حکم دادگاه عالی نیجریه در ابوجا این گونه اتهامات واهی را که از سوی دولت و برخی از مردم به ما نسبت داده می‌شد، رد کرد. نکته دوم که موجب خوشحالی ما می‌باشد، این است که دادگاه عالی تاکید کرده که به شیعیان نیجریه ظلم شده و زندانی کردن شیخ زکزاکی و همسر وی از ابتدا غیرقانونی بوده است. خود دادگاه از دولت درخواست کرده که ظرف 45 روز برای شیخ زکزاکی در هر نقطه‌ای از استان کادونا و یا هر بخشی از شمال کشور که تمایل داشت، منزل بسازد. نکته مهم دیگر آن است که طبق حکم دادگاه رئیس پلیس نیجریه باید شیخ زکزاکی را همراهی کند و از ایشان در طول ساخت منزلشان محافظت نماید. دادگاه نیجریه تاکید داشته که کشتن هموطنان توسط دستگاه‌های امنیتی کشور موجب آبروریزی نیجریه در عرصه بین‌الملل شده‌است. تمامی حکم‌های صادر شده در دادگاه عالی بی‌گناهی شیعیان نیجریه را ثابت می کند. همچنین طبق حکم دادگاه، دولت باید به دلیل حبس شیخ زکزاکی و همسرش به آنها حدود 170 هزار دلار غرامت پرداخت کند.

*تا چه اندازه امیدوار هستید که این حکم اجرایی شود؟ آنرا نمایشی می دانید؟

نمایشی یا واقعی بودن این حکم آنچنان برای ما اهمیت ندارد. آنچه که حائز اهمیت است، توجه دنیا و جامعه جهانی به دولت نیجریه در خصوص اجرای این حکم است. در صورتی که دولت از این حکم پیروی نکند، دنیا می‌فهمد که نیجریه قانون ندارد. اخیرا با وکیل شیخ زکزاکی که از ابتدای بازداشت ایشان با ما بود و یک فرد مسیحی است، گفت‌وگو کردم و ایشان از صدور این حکم بسیار ابراز خوشحالی کردند. وکیل شیخ تاکید کرد که تا آخرین نفسش در کنار شیخ خواهد بود و آرام نخواهد نشست. ما اجازه نخواهیم داد که حکم نمایشی شود. دادگاه بی‌گناهی ما و عدم سرپیچی ما از قانون اساسی را اثبات کرده است. در رابطه با اجرا شدن این حکم نیز 2 احتمال وجود دارد؛ یا شیخ زکزاکی آزاد می شوند و یا اینکه آزاد نمی شوند. من احتمال دوم را بیشتر می‌دانم. زیرا پیش از این نیز بارها دادگاه حکم داده و دولت به اجرای آن تن نداده است. سابقه نداشته که دولت از حکم دادگاه تبعیت کند، البته با توجه به اینکه پیش از این دادگاه بین‌المللی رئیس قوه قضائیه و وزیر دادگستری را احضار کرده بود، احتمال دارد که این بار دولت نیجریه حکم دادگاه را اجرا کند.

*درخصوص نظام قضایی نیجریه مقداری توضیح دهید و عنوان کنید که آیا دستگاه قضایی نیجریه مستقل عمل می کند یا وابسته به دولت است؟

سیستم سیاسی و قضایی نیجریه با ایران متفاوت است؛ تمامی دستگاه‌ها اعم از امنیتی و وزارت خانه ها تحت نظر رئیس جمهور است؛ البته خود رئیس جمهور باید تابع قانون اساسی باشد. همچنین کل دادگاه کشور نیز تحت نظر رئیس جمهور است و رئیس جمهور کشور رئیس دادگاه را عزل و نصب می کند.

*با این حساب دادگاه به رئیس جمهور وابسته است. پس علت اینکه دادگاه در خصوص پرونده شیخ زکزاکی علیه رئیس جمهور حکم داد، چیست؟ آیا خطری از سوی دولت، قاضی این دادگاه را تهدید نمی‌کند؟

دادگاه عالی نیجریه طبق قانون اساسی موظف است که حکم خودرا صادر کند و قاضی این دادگاه نیز با توجه به اینکه جامعه بین‌المللی به آنها دقت و توجه می‌کند، قانونا این حکم را صادر کرد. در رابطه با تهدید قاضی نیز باید توجه کرد که خود قاضی تاکید می کند که من نمی‌ترسم این حکم را اجرا کنم. بنابراین سخن گفتن وی از ترس، به صورت تلویحی نشانگر وجود فشار بر وی است و این گونه به نظر می رسد که شاید اتفاقی برای وی بیفتد.

*ارتباط سعودی‌ها با رئیس جمهور نیجریه و نقش عربستان در سرکوب شیعیان نیجریه را چگونه تبیین می‌کنید؟

هیچ کس در داخل کشور شیعیان را به انجام اقدامات تروریستی متهم نمی‌کند و خود «محمد بوهاری» رئیس جمهور نیجریه نیز به دین کاری ندارد و اصلا دین را قبول ندارد اما چون وهابیت به وی کمک کرده و عربستان نیز قول حمایت های مالی را به وی داده است، به همین دلیل با وهابیت ارتباط دارد. پس از اینکه در سال گذشته بوهاری اقدام به کشتار شیعیان کرد، پادشاه سعودی وی را به عربستان دعوت و به عنوان هدیه، رئیس جمهور نیجریه را به خانه خدا برد تا در داخل کعبه نماز بخواند. این در حالی است که بوهاری فقط از مسلمانی اسمش را یدک می کشد و هیچ ارتباطی با دین ندارد. دو سه ماه پیش نیز در اقدامی بی سابقه امام جمعه مسجدالنبی به نیجریه آمد و علمای وهابی عربستان در حال رفت و آمد به کشور هستند. هر بارکه دولت نیجریه به شیعیان حمله کرد، اولین افرادی که از بوهاری در روزنامه‌ها و رسانه‌ها تشکر می‌کردند، علمای وهابی بودند.

در زمانی که شیخ زکزاکی اسیر دولت نیجریه هستند، مسئولیت هدایت و رهبری شیعیان نیجریه با چه کسی است؟

 می‌توان گفت؛ شیخ «یعقوب یحیی» این مسئولیت را برعهده دارند و در شهر کاتسینا در شمال غرب نیجریه مشغول رهبری تحرکات شیعیان نیجریه است. ایشان راه شیخ زکزاکی را ادامه می‌دهند و حرکت جنبش اسلامی را به پیش می برند. ارتش برای به شهادت رساندن ایشان تلاش بسیاری کرده‌اند؛ حتی ارتش در روز عاشورا ماموریت مستقیم داشت ایشان را در کاتسینا به شهادت برساند اما استاندار کاتسینا، امام جمعه و پادشاه این شهر ترور شیخ یعقوب یحیی را رد و با این اقدام مخالفت کردند. به همین دلیل نیز ارتش در به شهادت رساندن ایشان ناکام ماند و مقامات نظامی ارتش مطمئن بودند در صورت بی توجهی به این موضوع، استاندار و امام جمعه کاتسینا قادر هستند علیه آنها اقدامی را صورت دهند. علت مخالفت استاندار با ارتش تحت امر دولت این است که در هر استان این مردم هستند که استاندار و شورای استان را تعیین و انتخاب می کنند و رئیس جمهور در این زمینه نقشی ندارد. یعنی استانداران مستقل هستند.

آلان وضعیت «شیخ» چگونه است؟

شیخ زکزاکی کماکان در ابوجا پایتخت نیجریه در اسارت و حصر خانگی دستگاه اطلاعاتی این کشور هستند. ایشان روز به روز بهبود می یابند اما به دلیل مشکلاتی که برای چشم و پای ایشان پیش آمده است، از این نواحی اذیت می شوند. دولت نیجریه برای ایشان داروی مناسب و همچنین پزشک خوب تهیه نمی‌کند و از لحاظ پزشکی به ایشان رسیدگی نمی‌شود. علی رغم درخواست های مکرر برای رسیدگی پزشکی به ایشان اما مقامات مربوطه از انتقال شیخ به بیمارستان در داخل و یا خارج از کشور نیز ممانعت می کنند./

انتهای پیام

گفت وگو از: محمد فاطمی زاده

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.