کرج-استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی علاوه بر کاهش هزینه سفرهای درون شهری برای شهروندان ، بهبود معضل ترافیک و در نهایت کاهش آلودگی هوا را به دنبال دارد اما ناوگان فرسوده شهر کرج تاکنون توفیقی در راستای این دستاورد ها نداشته است.

ناوگان حمل و نقل عمومی البرز دود می کند

به گزارش قدس آنلاین،  به گفته مدیرکل محیط زیست استان البرز ۹۰ درصد از ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی کرج  فرسوده است.

ناوگان خسته

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه با بیان اینکه اتوبوسرانی دارای ۱۵۷۰ دستگاه در تملک بوده که با بخش خصوصی دارای ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح استان است. می افزاید: این اتوبوس ها در طی روز ۱۶ ساعت فعالیت می کنند و در طی ۴ سال گذشته نیز هیچ اتوبوس جدیدی به این ناوگان اضافه نشده است.
مهرداد کیانی با اشاره به اینکه کلانشهر کرج بعد از کلانشهر های تهران و مشهد دارای سومین ناوگان حمل و نقل عمومی کشور است، اظهار می کند: کرج تنها کلانشهر کشور است که مجتمع تعمیرگاهی برای ناوگان اتوبوسرانی به خصوص برای بخش خصوصی ندارد.

وی ادامه می دهد: یک دستگاه اتوبوس شهری در حال حاضر معادل ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال قیمت دارد، گفت: این ناوگان به صورت ۱۰۰درصدی وابسته به کمک ها و حمایت های شهرداری است و با توجه به اینکه ناوگان بسیاری فرسوده ای داریم اگر اتوبوسی خراب شود به گردونه اسقاط می رود.

فرسودگی ناوگان حمل نقل

در همین رابطه عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج نیز با انتقاد از وضعیت خودروهای فرسوده حمل و نقل کرج گفت: اتوبوس ها و تاکسی های فرسوده که بیشترین تردد را در سطح شهر دارند خود یکی از عوامل آلودگی هوا هستند و ورود خودروهای جدید می تواند سهم بسیاری در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

۲۰۰۰دستگاه تاکسی فرسوده در این استان تردد دارند که تاکنون فقط۴۰۰ دستگاه خودرو نوسازی شده استفاطمه اسکندری با بیان اینکه خودروهای فرسوده عمومی بخشی از آلاینده های هوای کلانشهر کرج هستند، گفت: منابع آلودگی هوای این شهر میلیونی باید هر چه سریعتر مهاروکنترل شوند.

عضو شورای شهر کرج گفت: آلودگی کنونی استان البرز، عوامل زیادی دارد که مهم ترین آن ، مربوط به خودروهای تک سرنشین است که اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم برای کاهش سفرها به ویژه با خودروهای شخصی می تواند مثمر ثمر واقع شود.

اسکندری با انتقاد از سیاست های موجود برای افزایش تعداد وسایط نقلیه و تسهیل شرایط خرید انواع خودروهای سبک و سنگین برای افراد، تردد ۱۰ ها هزار دستگاه خودروهای شخصی و تک سرنشین در معابر را یکی از علل اصلی تشدید آلودگی هوا دانست و بیان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که با تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و اجرای طرح های ویژه ترافیکی اعم از زوج و فرد، عرصه برای تردد خودروهای تک سرنشین تنگ تر شود و بتوانیم از محیط زیست در برابر گازهای سمی و آلاینده مراقبت نماییم.

۱۶۰۰ تاکسی فرسوده

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی کرج نیز با بیان اینکه دوهزار دستگاه تاکسی فرسوده در این استان تردد دارند بیان کرد: تاکنون فقط۴۰۰ دستگاه خودرو نوسازی شده است.

پرویز اسکندری با اشاره به اینکه در سال جاری ۲۲۰ دستگاه تاکسی جدید به ناوگان تاکسیرانی کلانشهر کرج افزوده شده است ادامه می دهد: به منظور کاهش آلودگی هوای این کلانشهر ۱۲۰۰ دستگاه تاکسی بنزین سوز برای نصب کپسول CNG معرفی شده اند اما این اقدئامات کافی نبوده و نیازمند نوسازی ناوگان با تسهیلات هستیم.

ناوگان حمل و نقل عقب مانده است

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر کرج نیز یکی از عوامل موثر در آلودگی این کلانشهر را کمبود حمل و نقل عمومی عنوان می کند.

محمدصادق باغستانی با بیان اینکه افزایش چند برابری جمعیت این شهرستان و مهاجرت از دیگر مناطق کشور به مرکز استان البرز، ضرورت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را دوچندان می ساز ادامه داد: در حال حاضر به دلیل تاخیر در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه در راه‌اندازی مترو کرج خساراتی را در کرج شاهد هستیم که آلودگی از جمله آنها به شمارمی رود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ۱۰۰ میلیاردتومان برای خرید اتوبوس در نظر گرفته شده که برای تامین رضایت مردم دراین حوزه صورت گرفته، اگرچه بسیاری از فعالیت ها دراین زمینه به کندی پیش می رود و لی با توجه به اهمیت موضوع پیگیری های جدی شروع شده است .

اتوبوس ها مقصر اصلی

بنا بر گزارش سازمان محیط زیست البرز بیشترین سهم و مشارکت در انتشار ذرات معلق در شهر کرج از ناوگان‌های اتوبوس سرویس (۴۴ درصد)، اتوبوس‌های واحد (۳۸ درصد) و مینی‌بوس (۱۲ درصد) می‌باشد. همچنین ناوگان‌های خودروهای شخصی سواری، اتوبوس‌های واحد و تاکسی‌ها به ترتیب ۳۰، ۲۳ و ۲۲ درصد در انتشار اکسیدهای گوگرد اعلام شده است.

به‌علاوه، نتایج نشان داده‌اند که بیشترین مقدار انتشار اکسیدهای نیتروژن از منابع متحرک از ناوگان‌های اتوبوس واحد (۴۰ درصد)، اتوبوس سرویس (۲۴ درصد) و تاکسی‌ها (۱۸ درصد) می‌باشد. ناوگان تاکسی و خودروهای تاکسی سواری بیشترین نقش را در انتشار آلاینده‌های ترکیبات آلی فرار (تاکسی ۴۰ درصد و سواری ۳۷ درصد) و مونوکسیدکربن (تاکسی ۵۰ درصد و سواری ۳۹ درصد) در شهر کرج برعهده دارند

علیرغم این واقعیت که وسایل نقلیه با وزن متوسط و سنگین(مینی‌بوس، اتوبوس و کامیون) فقط ۲/۳ از ناوگان حمل و نقل شهر کرج را تشکیل می‌دهتد، اما به ترتیب سهمی بیش از ۷۱، ۴۴ و ۹۴ درصد از انتشارات مربوط به اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد و ذرات معلق را به خود اختصاص داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.