تهران- آسمان تهران و دیگر کلانشهرهای ایران هر سال بیش از سال پیش آلوده تر و نفس کشیدن در آن ها برای مردم سخت می شود.

مدیران در موضوع آلودگی هوا بیشتر شعار می دهند

قدس آنلاین- محمود مصدق: با روی کار آمدن هر دولت جدیدی طرح های مختلفی برای مقابله با بحران آلودگی هوا اجرا می شود.طرح زوج و فرد،افزایش فضای سبز و استفاده از سوخت پاک تنها تعدادی از این طرح ها به شمار می آیند.طرح هایی که گذشت زمان به خوبی نشان داده تاثیری چندانی در کاهش سطح آلایندگی هوا نداشته اند.تعطیلی گاه و بی گاه مدارس در تهران و کلانشهرها گواهی بر این ادعاست.

با این حال پرسش اینجاست که چرا این طرح ها و یا به عبارت دقیقتر راهکارهای دستیابی به هوای پاک به نتیجه دلخواه ختم نمی شوند؟

رحمت ا... حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در پاسخ به قدس می گوید:دلیل این موضوع آنست که این راهکارها  فقط روی کاغذ هستند و عملیاتی نمی شوند.اگر راهکارها عملیاتی شوند  مشکل الودگی هوا حل می شوند .

محمدحقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز چنین نگاهی دارد و می گوید:دستگاه های اجرایی نگاه زیست محیطی ندارند.مدیران بیشتر شعار می دهندتا عمل کنند به همین خاطر مردم از اجرا نشدن قوانین و مقرراتی که در خصوص کاهش سطح آلایندگی هوا تدوین شده اما به خوبی اجرا نشده و نتیجه ای در بر نداشته است کلافه و دلزده شده اند .

وی با اشاره به این که اگر نگاه زیست محیطی بر مدیران  اجرایی کشور حاکم باشد به جای پرداخت ۳ هزار میلیارد تومان بابت خرید دوربین آنرا برای کاهش آلایندگی هوا اختصاص می دادند، می افزاید:اجرای برخی از طرح ها مثل زوج و فرد خودروها دردی از مردم دوا نمی کند.این گونه طرح ها نقش مسکن را برای بیماران سرطانی ایفا می کند. 

وی در پاسخ به این پرسش که چه راهکارهای عملی را برای برخورداری از هوای پاک  پیشنهاد می کند می گوید:توسعه مترو  و حدف موتورسیکلت های کاربراتوری مهمترین راهکارها برای حل بحران الودگی هوا در کلانشهرهای کشور محسوب می شوند.

مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز نبود یک مسوول مشخص در بحث بحران آلودگی هوا را عامل اصلی شکست تلاش ها و طرح ها را برای مقابله با آلودگی هوا موثر می داند و به قدس می گوید:در حال حاضر بیش از ۲۰  دستگاه و نهاد مختلف در این موضوع دخیل هستند. باید یک نفر مسوول باشد تا بتواند پاسخگوی رسانه ها و مردم باشد و از سوی دیگر هم نقش  و وظایف هر دستگاه  مسوول را رصد کند .

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.